Gå til innhold

BSD/UnixSolaris + ZFS = vinnerkombinasjon til lagring?

Anbefalte innlegg

Bestemte meg for å teste ut Solaris med det nye filsystemet ZFS. Det var faktisk en ganske morsom geskjeft, fordi oppsettet var lekende lett. Ting som formatering, mkfs, fsck, redigering av /etc/vfstab (tilsvarende /etc/fstab) var ikke nødvendig lengre, og et RAID-sett kunne enkelt opprettes ved en eneste kommando. Noen flere som har erfaringer med dette? Hvis så, post de her.

Edit: Å dele et pool eller et datasett av et pool over NFS er også ganske enkelt å få til. NFS i Solaris er ganske så lett i forhold til NFS ellers.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går inn på www.sun.com/solaris, så blir du ledet til nedlastingssiden. Du må registrere deg for å kunne laste ned Solaris. Som med Slackware, FreeBSD osv så er du nødt til å lese dokumentasjon nøye. Solaris er ikke ment for nybegnnere, men det er ikke umulig. Når det gjelder desktop i Solaris, så er Java Desktop System det beste valget. Og har du et skjermkort fra nVIDIA i maskinen din, så er du heldig. nvidia har oppdaterte skjermkort-drivere for Solaris.

Lenke til kommentar

må testes .

finnes de noen dokumentasjon ?

hvem skal jeg laste ned ? :

x86/x64

Documented Sun Java Workstation W1100z (A58)

Documented Sun Java Workstation W2100z (A59)

Documented Sun Ultra 20 Workstation (A63)

Documented Sun Ultra 20 Workstation, RoHS:Y (A63)

Documented Sun Ultra 40 Workstation, RoHS:Y (A71)

Endret av ogger
Lenke til kommentar

Kan vi styre tråden litt tilbake inn på ZFS?

Jeg går med planer om å bygge en hotswap filserver (mener å ha lest at sata disker kan hotswappes mer eller mindre uten problemer?) som skal kjøre på et mini-itx kort med en eller annen hotswap drevramme.

Hvordan vil ZFS egne seg? Jeg har sett "basic" demoen på opensolaris.org og fikk det for meg at når jeg trenger mer diskplass så er det så enkelt som å stappe i en ny disk og skrive "zpool create <poolnavn> mirror <diskenhet>" så vips så har jeg så så mye ekstra plass?

-C-

Lenke til kommentar

For å ha redudans bør du ha to disker. Demoen brukte "mirror", men du kan også bruke "raidz", så får du RAID. Det krever minimum 2 disker. La oss si at du vil legge til et mirror, og diskene heter c2t0d0 og c2t1d0. Diskene du har i pool'et fra før, heter c0d1 og c1d1. Pool'et heter test. Da blir kommandoen slik:

zpool add test mirror c2t0d0 c2t1d0

Pool'et ble opprettet slik:

zpool create test mirror c0d1 c1d1

Her er en morsom ting: Hvis du vil ta med deg diskene i pool'et og bruke det på en annen maskin, gjør du følgende:

gammel maskin# zpool export test

Ta ut diskene fra den gamle maskinen, sett de inn i den nye maskinen. Så gjør du følgende på den nye maskinen (OS'et må støtte ZFS, i dag er det kun Solaris som gjør det skikkelig).

ny maskin# zpool import test

Etter at jeg begynte å leke meg med ZFS, er jeg fast bestemt på at min filserver skal kjøre Solaris, og at jeg skal bruke ZFS til lagring. Forresten, så du demoen med Self Healing?

Edit: ja, det blir så enkelt som du tror, utrolig nok. Og det å dele et filsystem via NFS er like enkelt. Sammenlignet med ZFS blir andre filsystemer gammeldagse.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Kan vi styre tråden litt tilbake inn på ZFS?

Jeg går med planer om å bygge en hotswap filserver (mener å ha lest at sata disker kan hotswappes mer eller mindre uten problemer?) som skal kjøre på et mini-itx kort med en eller annen hotswap drevramme.

Hvordan vil ZFS egne seg? Jeg har sett "basic" demoen på opensolaris.org og fikk det for meg at når jeg trenger mer diskplass så er det så enkelt som å stappe i en ny disk og skrive "zpool create <poolnavn> mirror <diskenhet>" så vips så har jeg så så mye ekstra plass?

-C-

6847189[/snapback]

Eller du kan bruke web-guiet som følger med Solaris 10 06/06 som nås på port 6789 (startes med kommandoen # /usr/sbin/smcwebserver start

Hvis du allerede har laget en pool, men holder på å gå tom for plass, trenger du bare å legge til ny disk, og bruke kommandoen:

zpool add pool-navn disk

Gjorde det nettopp selv,

lagde en zfs pool på 3stk 33GB (100GB totalt) disker og det ble automatisk mountet opp. La så til en ny disk og filsystemet ble da 133GB :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ZFS er jo rett ut sexy. Men jeg er bekymret for hardware. Jeg vil før eller senere trenge en filserver, og kunne tenke meg å ta en eldre maskin, og kjøpe et kontrollerkort eller to og fem--seks disker.

Jeg kan i og for seg teste maskinen med NexentaOS og se om det fungerer i boksen slik den står i dag, men hvordan er det med støtte for kontrollerkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...