rikardo Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Heisann, Skal lage et påmeldingsskjema til diverse kurs tenkte jeg. Dataene blir lagret i Mysql, men påmeldingsskjemaet skulle hentet ut "tilgjengelige" kurs fra databasen og gjort dem tilgjengelig i en rullegardinmeny. Ser ikke helt hvordan jeg skal greie det. Spørr ikke etter et ferdig koda eksempel, bare hvordan en løsning på dette kan være. Er ny i gamet, så ikke helt inne på mulighetene. Takker for svar! Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Kan vel enkelt løses slik // Pålogginsinfo .... // Spørringen $q = mysql_query("SELECT * FROM foo"); if($q) { echo "<select name='navn'>"; while ($rad = mysql_fetch_array($q)) { echo "<option value='".$rad['id']."'>".$rad['kursnavn']."</option>"; } Endret 6. september 2006 av M4rTiN Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Hvis det var slik du tenkte på så fikk jeg feilmelding; Parse error: syntax error, unexpected $end in /home/www/xxxxx/test.php on line 12 <?php include 'config.php'; mysql_connect("$host","$user","$pass") or die ("login failed"); mysql_select_db("$db") or die ("database not found"); $q = mysql_query("SELECT * FROM tabell"); if($q) { echo "<select name='navn'>"; while ($rad = mysql_fetch_array($q)) { echo "<option value='".$rad['navn']."'>".$rad['navn']."</option>"; } ?> Takk for svar og hjelp sålangt! Edit: MySQL-serveren er nede men tror ikke det er det som er feil i koden. Endret 7. september 2006 av rikardo Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Jippi! you guys rock! hehe tusen takk! Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Glemte å avslutte "while()", som jeg ser nå. Og en "echo '</select>';" kan du også hive å etter første }, slik at koden faktisk funger/validerer. Spørringen må du også endre på, selvfølgelig. Endret 7. september 2006 av M4rTiN Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Fikk pusla litt og redigert litt, og ble riktig så fornøyd med resultatet:) Mitt første gjennomførte php-skript er ferdig. hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå