PKA Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg prøvde meg litt i helga på Linux. -Prøvde først Lycoris (Build 56 ?), men likte IKKE helt hva jeg så hverken innholdsmessig, eller grafikkmessig (alt virket så utydelig/ uklart på skjermen!?..). -Installerte deretter Redhat 8.0, og her (mener jeg..) at grafikken var klart bedre, og valgene var flere og bedre. Men....skal det være såååå tregt ? HD sto og tygde og tygde hele tiden, nesten uansett hva / hvilken applikasjon jeg prøvde å kjøre. Fikk maskinen på internett, og surfinga fungerte greit med siste Opera installert, men alt jeg prøver å gjøre lokalt er tregt. Intallerte med et Soundblaster 64/128 (er ikke sikker) med en Ensoniq lydbrikke på, men ut fra dette kom det bare noen forferdelige hyle/ suselyder (av og til). Hva er galt her, for Redhat påsto at lydkortet var funnet, og det er listet korrekt(?) en eller annen plass i menyen under lydkort. Maskinen jeg prøver dette på er: PII 450MHz 80 MB SDRAM 3,2 GB HD Microstar Pro 6163 hovedkort Soundblaster 64/128 lydkort (Ensoniq chip) Nettverkskort (merke ?, men fungerer) ATI Mach 64 skjermkort (ATI WinCharger) (Det er ingenting annet på maskinen!) Håper det er noen som hva jeg eventuellt har gjodt feil. På forhånd takk for hjelpen. -PKA- Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 09:37, skrev PKA:HD sto og tygde og tygde hele tiden (...)80 MB SDRAM Kanskje verdt å spytte i et par hundrelapper for å mangedoble dette tallet? Ellers blir det vel en del swapping, uansett hvilket OS du bruker. En mer minimalsitisk distribusjon eller installasjon, der alt ikke ser like "fancy" ut, vil kanskje hjelpe på problemet. KDE og andre tunge skrivebordsmiljøer krever sitt. LeD Lenke til kommentar
PKA Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Har liggende RAM, holder det med 256MB, eller er 512MB å foretrekke ?? (...Tror ikke hovedkortet synes om noe mer enn 512MB....BX-chipset....) (Tror jeg har liggende nesten 1 GB med RAM når jeg tenker meg om) Årsaken til at jeg satten den opp med 80MB var at dette var gammel (men OK) RAM å teste med. Hovedkortet og alt annet ligger på bordet uten kabinett, og jeg hadde ikke lyst å ta sjansen på å ødelegge noe. -PKA- Lenke til kommentar
PKA Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Noen må da ha en mening.. (a'la Win2000 min. 128 MB, Win-XP min. 256 MB, for å fungere optimalt) Hvor mye RAM bør jeg ha i en slik maskin før den er "fornøyd" MED! KDE. (Uten KDE (e.l.)) er Linux ikke noe alternativ for meg. Er ikke interessert i å gå tilbake til prompt-basert PC :smile: Når det gjelder lydkortet så er det mulig jeg har funnet feilen. Leste på en annen nettside om en som hadde samme problemet. Viste seg å være dette lydkortet som "forlangte" IRQ15, samme som IDE Ch.2. Skal prøve å rette dette senere i dag og se. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Du kan jo kanskje snuse litt på de noen av de andre windowmanagerene som for eksempel Blackbox eller Window Maker, du kan kanskje velge dem under RedHat installasjonen? Hadde samme problem tidligere. KDE og Gnome gikk drittreigt på min PII-300MHz maskin helt til jeg la inn mer ram, da løste alt seg. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg sleit når jeg kjørte mandrake8.0 på adm-k6 500 Mhz og 64 Ram. Nå har jeg RH8.0, t-bird 1 Ghz og 128 SDRAM., og det går helt utmerket. Mer RAM vil nok hjelp deg også. Ellers anbefaler jeg deg å installere fluxbok i stedet for blackbox om du skulle vurdere det. Lenke til kommentar
pcguru Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Eg kjører Redhat 8.0 uten problem. Du treng "litt" meir enn 80MB RAM. Eg hadde 320MB før og det gjekk heilt greit. No bruker eg 576MB, og det og går heilt greit :smile: hehe _________________ Her e min PC som eg kjøpte på OBS! PII350 på eit Aopen AX6B hovudkort 576MB RAM 80GB Maxtor @Promise ATA133-kort Matrox G200 16MB, Nokia 446Xpro @1600x1200 Aopen HX08 med diverse modifikasjoner. [ Denne Melding var redigert av: pcguru på 2002-10-28 14:22 ] Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Både RH og Lycoris krever et minimum av 128 MB. Linux er jo rasende rask som server uten GUI, men X Windows systemet er hverken veldig raskt eller snill på memory. Til gjengeld kan det konfigureres til å gjøre alt mulig. Typisk tar det også lang tid å starte programmer, men de kjører fint når de først har kommet seg opp. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 rart du ikke likte Lycoris... men uansett hadde du trengt mer minne :razz: sitter her sjæl med Lycoris med 64MB sdram... har et forbruk på ca. 200MB... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 12:56, skrev PKA:Hvor mye RAM bør jeg ha i en slik maskin før den er "fornøyd" MED! KDE. (Uten KDE (e.l.)) er Linux ikke noe alternativ for meg. Er ikke interessert i å gå tilbake til prompt-basert PC :smile: Skriv 'free' så får du se minneforbruket. Mye diskaktivitet tyder jo stort sett på en del swapping. Akkurat nå sitter jeg på en skikkelig søplemaskin (ikke min PC :smile: ) med 128Mb RAM, og det er også i minste laget for grafisk bruk, særlig hvis du skal kjøre KDE og mange programmer på en gang. 256Mb eller mer er absolutt å anbefale. Forøvrig står jo ikke valget akkurat mellom KDE eller prompt-basert (DOS?) system. Det finnes jo en haug med andre fancy window-managere som er langt mindre ressurskrevende enn KDE. Og forøvrig er det like aktuelt å lære seg noen unix-kommandoer selv om man kjører KDE/Gnome, alt blir mer effektivt på den måten :smile: Lenke til kommentar
Gtyrte Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Sjekk om DMA er på, dette må ofte settes på manuelt i linux. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Om du har en umoderne maskin så må du nesten bruke OS som ikke installerer alt mulig dritt og en lett windowsmanager. Har selv Gentoo med Fluxbox (eller blackbox, har ikke bestemt meg enda). Her kan jeg ha galeon, xchat og minst xmms oppe så tar det ikke mer enn 50mb ram. Jeg var selv overasket. ______________________________________________________________ SysInfo: Linux 2.4.19-gentoo-r9 | Intel® Pentium® 4 CPU 2.00GHz 2017.981 MHz, 4023.91 bogomips | Mem: 502.78 MB, free: 432.55 MB (86.0%) | Swap: 125.47 MB, free: 125.47 MB (100.0%) | Space: 54.68 GB, free: 18.37 GB (33.6%) | Screen Res: 1600x1200 (24 bpp) | 43 procs | Uptime: 0d 11:25:36 ______________________________________________________________ Uptime på 11 timer og har ikke brukt mer enn ca 70mb ram? - rafael Lenke til kommentar
PKA Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 17:35, skrev Gtyrte:Sjekk om DMA er på, dette må ofte settes på manuelt i linux. Hvordan gjør jeg dette? <Elegant spørsmål fra en n00b !> Lenke til kommentar
smetho Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Vil anbefale WindowMaker. Krever ikke så mye og ser skikkelig fancy ut :smile: Tar litt tid å lære seg hvordan ting gjøres der, men det er verdt det! Enkel, rask, pen og anderledes :smile: Akkurat slik som oss Linux-boys EDIT. du leif du leif... [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-10-29 13:40 ] Lenke til kommentar
PKA Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Det hjalp en del å kjøre maskinen med 512 MB ram....hmmm :smile: Hvor kan jeg finne grunnleggende informasjon om Linux. Sliter! med komandoene i console, og vet ikke hva jeg skal skrive inn for å få ønsket effekt osv. Hva med f.eks når jeg skal flytte meg mellom katalogene... Finnes det en slik oversikt noen plass? som er beregnet på en som er vant til MS-verden?? oversettelse e.l.... -PKA- Lenke til kommentar
Invert Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 He he.. google.com RTFM - Read The F(ine/ucking) Manual man kommando freshmeat.com <- programmer #linuxnorge @efnet IRC hmm...kommer ikke på mer i farten.... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 19:14, skrev PKA:Det hjalp en del å kjøre maskinen med 512 MB ram....hmmm :smile:Hvor kan jeg finne grunnleggende informasjon om Linux.Sliter! med komandoene i console, og vet ikke hva jeg skal skrive inn for å få ønsket effekt osv.Hva med f.eks når jeg skal flytte meg mellom katalogene... Denne er fin som referanse: http://homepage.powerup.com.au/~squadron/ Lenke til kommentar
PKA Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Ja nå sitter jeg å skriver med Opera 6.03 under Mandrake 9.0 Etter mine foreløpige VELDIG begrensede erfaringer (tidl.Windows bruker) ville jeg gi karakter for hvordan jeg liker med de forskjellige distroene jeg har prøvd: Lycoris 5/10 Redhat 6/10 Mandrake 9/10 !!! Mye lettere å få ting slik jeg vil ha det, men har noen "små" problemer: 1: Bildet på skjermen er "mye mindre" i 1024*768 enn det jeg er vant til, eller rettere sagt, fontene er mindre/ mer utydelige......IKKE BRA Når jeg spliller XMMS og skroller på en side på internett kommer det en stygg forvrengt lyd i høyttalerene...??? Noen som vet hvordan jeg kan ordne dette?? Det med fontene/ bildekvaliteten er det værste problemet. -PKA- Lenke til kommentar
PKA Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 .....og så glemte jeg å nevne at (med samme maskinoppsett som RedHat) så er Mandrakeoppsettet mye raskere !!! ,og finere (dvs. ryddigere/mer selvforklarende) for en gammel Windowstraver. Mandrake= absolutt "best" sålangt! -PKA- Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 22:32, skrev PKA:Mye lettere å få ting slik jeg vil ha det, men har noen "små" problemer:1: Bildet på skjermen er "mye mindre" i 1024*768 enn det jeg er vant til, eller rettere sagt, fontene er mindre/ mer utydelige......IKKE BRA Regner med at det er fontstørrelsen i Opera eller en annen browser som er problemet. Den stiller du inn i browseren. Skal være enig i at standardstørrelsen er i minste laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå