Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

sexuell legning, pedofil


redbaron

Anbefalte innlegg

Tenker det er ytterst få kvinner som blir kjønnsmoden så sent som 16 år. Svaret her er å finne en gullen middelvei. Finne medianen. Rundt 11 år er vel ca normalt for jenter og 13 normalt for gutter? Nå skal ikke jeg si en bastant grense hvor den seksuelle lav alder skal gå. Men at den seksuelle lavalder må ha en sammenheng med kjønnsmodenhet virker mye mer logisk og mer begrunnet enn å bare sette en grense på 16 eller 18 år uten noe videre begrunnelse. Så i området rundt 12 år er jeg for uten å binde meg til akkurat det året.

Skal dette politiske målet slå igjennom kommer nok det helt sikkert ikke til å gå fra 16- området rundt 12. Men å ha som politisk mål å senke den til 14 i første omgang for så å høste erfaringer er bra. Deretter kan en ta stilling til hvorvidt en vil senke grensen ytterligere.

 

Alternative ditt atwindsor er jo ikke eksisterende. Da jeg spurte deg for noen innlegg siden sa de jo selv at "alle grenser er jo bare ett tall"

Og siden de ikke har ett eget alternativ eller velger å forsvare dagens praksis så antar jeg at de burde være til dels enig med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker det er ytterst få kvinner som blir kjønnsmoden så sent som 16 år. Svaret her er å finne en gullen middelvei. Finne medianen. Rundt 11 år er vel ca normalt for jenter og 13 normalt for gutter? Nå skal ikke jeg si en bastant grense hvor den seksuelle lav alder skal gå. Men at den seksuelle lavalder må ha en sammenheng med kjønnsmodenhet virker mye mer logisk og mer begrunnet enn å bare sette en grense på 16 eller 18 år uten noe videre begrunnelse. Så i området rundt 12 år er jeg for uten å binde meg til akkurat det året.

Skal dette politiske målet slå igjennom kommer nok det helt sikkert ikke til å gå fra 16- området rundt 12. Men å ha som politisk mål å senke den til 14 i første omgang for så å høste erfaringer er bra. Deretter kan en ta stilling til hvorvidt en vil senke grensen ytterligere.

 

Alternative ditt atwindsor er jo ikke eksisterende. Da jeg spurte deg for noen innlegg siden sa de jo selv at "alle grenser er jo bare ett tall"

Og siden de ikke har ett eget alternativ eller velger å forsvare dagens praksis så antar jeg at de burde være til dels enig med meg.

6896651[/snapback]

 

Du sa jo: "Å bli kjønnsmoden er naturens svar på den seksuelle lavalder.

La meg så spørre deg.

 

Hvor vil du den seksuelle lavalder skal være? 16? 18? disse årene er jo bare tall. Skulle en som er 1 uke fra å bli 16 være mindre moden enn en som er 16?"

 

Så du går nå bort ifra dette? Du vil også sette et fast tall? Bare at du vil la det faste tallet grunngies utifra når folk i snitt blir kjønnsmodne?

 

Perosnlig mener jeg den mentale utviklingen er det viktigste, og sånn sett synes jeg dagens nivå og rettspraksis på dette fletet er ganske OK. Det hadde neppe vært noen krise om det ble justert noe, men 12 år synes jeg er alt for lavt ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du skjønner det ikke. Eller vil du ikke skjønne? Ved å sette seksuelle lavalder til når en blir kjønnsmoden så er grensen ikke lenger bare ett tall. Da er det noe fysiologisk og psykisk som ligger til grunn for hvorfor en setter grensen akkurat der. Det er det derimot ikke når en setter tallet til 16.

Jeg har ikke gått vekk fra noe som helst. Du derimot som sa at alle aldergrenser bare er ett tall sier nå plutselig at du syns ordningen vi har i dag med 16 års aldergrense er grei. Altså du går bort fra det du tidligere hevdet.

 

 

Skal en ikke begynne å få Litt medbestemmelsesrett over sitt eget liv når en er 12??

Vi blir alle mer moden med alderen. en 30 åring er som oftest mer moden og har mer livserfaring enn en 16 åring? Kanskje du vil øke den seksuelle lavalderen til 30 da? Det blir helt feil å sette en vilkårlig grense for når en er seksuell moden da det er en glidende overgang.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Du skjønner det ikke. Eller vil du ikke skjønne? Ved å sette seksuelle lavalder til når en blir kjønnsmoden så er grensen ikke lenger bare ett tall. Da er det noe fysiologisk og psykisk som ligger til grunn for hvorfor en setter grensen akkurat der. Det er det derimot ikke når en setter tallet til 16.

Jeg har ikke gått vekk fra noe som helst. Du derimot som sa at alle aldergrenser bare er ett tall sier nå plutselig at du syns ordningen vi har i dag med 16 års aldergrense er grei. Altså du går bort fra det du tidligere hevdet. 12 er ikke for lavt.

 

Skal en ikke begynne å få Litt medbestemmelsesrett over sitt eget liv når en er 12??

Vi blir alle mer moden med alderen. en 30 åring er som oftest mer moden og har mer livserfaring enn en 16 åring? Kanskje du vil øke den seksuelle lavalderen til 30 da? Det blir helt feil å sette en vilkårlig grense for når en er seksuell moden da det er en glidende overgang.

6896765[/snapback]

 

12 år er jo også bare et valgt tall, bare basert på andre kriterier, alle er ikke kjønnsmodne når de er 12 år, og mange har vært kjønnsmodne en stund.

 

Jeg sa at alle aldergrenser are er tall ja, og at jeg syntes aldergrenser fungerer fint som et konsept. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg har godt bort ifra det jeg har sagt.

 

16 år er jo ikke en "vikårlig grense", som sagt baserer jeg det på det jeg mener er en alder da folk stort sett er mentalt modne nok til å ta slike avgjørelser, ellers er det jo slik at rettspraksisen på denne fronten (fornuftig nok) er relativt "glidene".

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser det har vært en del diskusjon om hva en pedofil er, så tar definisjoen fra Wikipedia:

 

-Over a period of at least 6 months, recurrent, intense sexually arousing fantasies, sexual urges, or behaviors involving sexual activity with a prepubescent child or children (generally age 13 years or younger).

 

-The person has acted on these urges, or the sexual urges or fantasies cause marked distress or interpersonal difficulty.

 

-The person is at least age 16 years and at least 5 years older than the child or children in Criterion A.

 

Så utifra definisjonen, er ikke en eldre mann som har sex med ei 14 år gammel jente pedofil. Men det er straffbart.

 

Jeg vet det er en ganske god andel av 14 år gamle jenter som har sex med jevnaldrende. Om det er skadelig eller ikke skal jeg ikke komme inn på, men kan ikke helt forstå at det skal være mer skadelig å ha sex med en eldre person? Tror mye av problemet ligger i hvordan samfunnet ser på det, at jenta føler skyld for å ha gjort noe "galt"

 

 

Når det gjelder pedofili og overgrep, så tror jeg det kommer veldig ann på viljestyrken til en pedofil om han/hun kommer til å gjøre et overgrep. Men hvis det er pedofile som kun får tenning av små barn tror jeg de færreste klarer å gå gjennom hele livet uten å få utløp for lystene sine.

Lenke til kommentar

Noen nevnte dette med prester her. At de klarer seg bra uten sex. Men gjør de det? Jeg har hørt om mye rart som skjer bak kirkedører, både i den katolske og protestante kirken. Tror ikke religion er en måte å forhindre seksuelle legninger på og deres konsekvenser.

Lenke til kommentar
Noen nevnte dette med prester her. At de klarer seg bra uten sex. Men gjør de det? Jeg har hørt om mye rart som skjer bak kirkedører, både i den katolske og protestante kirken. Tror ikke religion er en måte å forhindre seksuelle legninger på og deres konsekvenser.

6922161[/snapback]

De prostestantiske prestene har vel ei heller noe krav om sølibat...

Lenke til kommentar
Noen nevnte dette med prester her. At de klarer seg bra uten sex. Men gjør de det? Jeg har hørt om mye rart som skjer bak kirkedører, både i den katolske og protestante kirken. Tror ikke religion er en måte å forhindre seksuelle legninger på og deres konsekvenser.

6922161[/snapback]

De prostestantiske prestene har vel ei heller noe krav om sølibat...

6923070[/snapback]

 

Men det har de katolske. Og det har vist seg at seksuelt misbruk blandt katolske prester i USA er meget omfattende, særlig mot mindre gutter. Kanskje fordi det er lettest å forføre en liten korgutt?

Lenke til kommentar
Det er nok fordi de har fortolket skriften slik at det kun er vaginalt samleie som anses som syndig, og de blodkristne jentene i omgangskretsen er alt for streite til å kose seg på andre måter.

6924129[/snapback]

 

Jeg tviler på at det er årsaken, jeg tror det ikke er sunt å "tvinge" folk til å ikke ha sex. Nå tviler jeg på at alle katolske preseter driver med overgrep, kanskje ikke en stor prosent heller, men jeg synes det virker som sannsynligheten er større.

 

AtW

Lenke til kommentar
En pedofil er jo en som voldtar barn! (...eller hvertfall tenner på barn!!)

Skjønner ikke hvordan man kan samenligne dem med homofile?!?!

 

Pedofile er syke syke folk!

6954740[/snapback]

 

Det er sånne som deg som gjør at pedofile får ett dårlig liv.

6958431[/snapback]

Det er sånne som han som ødelegger verden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...