Unreal Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Heisann. En kompis av meg har ADSL2+ levert fra Mimer. På grunn av linjeavstand og andre faktorer, så ender han opp med ca. 18 Mbit på inn-hastighet. Han har også IP-telefon fra Mimer, så de bruker ingen vanlig analog eller ISDN telefon. Slik han har koplet nå, så går linjen inn til huset via en slik telefon/signal-splitter, og så går det en TP fra DSL kontakten og inn på routeren. Via der har han koplet videre til switch -> IP-telefon og internett. Telefonkontakten på splitteren er altså ikke i bruk. Når han pratet med folk fra Mimer så sa de at bruk av splitteren ville føre til stort linjetap på internettlinjen, og at han heller burde kople inn-linjen i huset rett på routeren. Stemmer dette? Får du tap av å kople linjen i huset via en slik splitter? Endret 6. september 2006 av Unreal Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det skal vel egentlig ikke ha noe å si, men hvis det er en fullaksesslinje, (dvs. at det kun går ADSL over linja, og ikke noe fasttelefoni) er det ingen grunn til å bruke splitter. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det skal vel egentlig ikke ha noe å si, men hvis det er en fullaksesslinje, (dvs. at det kun går ADSL over linja, og ikke noe fasttelefoni) er det ingen grunn til å bruke splitter. 6818592[/snapback] Jeg har vært borte et tilfelle der det var helt på grensen med avstand til sentralen (På vanlig ADSL, ikke ADSL2+) at det ikke ble signal når splitteren var koblet inn. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hehe, ok, naturligvis blir det tap hvis det er snakk om flere ledd og koblinger:) Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Trenger du ikke splitter så ikke bruk den Men den er veldig grei å ha som skjøt når ikke kabelen er lang nok. Lenke til kommentar
reybr Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det skal vel egentlig ikke ha noe å si, men hvis det er en fullaksesslinje, (dvs. at det kun går ADSL over linja, og ikke noe fasttelefoni) er det ingen grunn til å bruke splitter. 6818592[/snapback] Jeg har vært borte et tilfelle der det var helt på grensen med avstand til sentralen (På vanlig ADSL, ikke ADSL2+) at det ikke ble signal når splitteren var koblet inn. 6818744[/snapback] Og jeg har vært borti et par tilfeller hvor det var absolutt nødvendig å ha splitter koblet opp for at ADSL skulle virke. Selv om det var på full aksess Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå