Gå til innhold

Oppsett av DHCP server

Elverum

Anbefalte innlegg

Har en 500Ghz maskin med 1GB ram.

Har tenkt til å sette opp en dhcp server for å dele internett mot flere maskiner.

Holder dette eller trenger jeg bedre hardware ?

jeg har skaffet meg win 2003 server, men jeg har ikke satt opp en slik server før.

Trenger derfor litt start hjelp fra noen eksperter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en 500Ghz maskin med 1GB ram.

Har tenkt til å sette opp en dhcp server for å dele internett mot flere maskiner.

Holder dette eller trenger jeg bedre hardware ?

jeg har skaffet meg win 2003 server, men jeg har ikke satt opp en slik server før.

Trenger derfor litt start hjelp fra noen eksperter :)

6816872[/snapback]

Maskinen er kraftig nok i massevis... Du kunne nok fint kjørt enda flere tjenester på den, som webserver, dns og brannmur. Ellers har jeg null erfaring med win2003 server, så der må du nok få noen andre til å hjelpe deg. Skulle du derimot finne på å teste linux, skal jeg hjelpe så godt jeg kan ;)

Lenke til kommentar

mange av de du spesifserte der nre1458 er mere bergena for gatewayer og firewaller... skal du bare ha en DHCP eller en simpel så kan du nesten bruke hvem som som helst linux distro til dette. Anbealer selfølgelig en stabil en til det menne i tilleg til de nre1458 nevnte er blandt annent slackware, FreeBSD og debian utmerket til DHCP oppgaver.

hvis du velger og gjøre dette på Linux som er kjent for sin stabilitet så finner du DHCP install her: http://www.isc.org/index.pl?/sw/dhcp/

download: http://ftp.isc.org/isc/dhcp/dhcp-3.0.4.tar.gz

og firewall (iptables) info her: http://www.netfilter.org/projects/iptables/index.html

http://www.linuxguiden.no/index.php/Iptables

iptables følger med de fleste Linux distroer

BSD bruker en firewall som heter pf hvis jeg husker rett noe som du kan google deg til hvis du ønsker mere info om.. BSD er foresten enda mere stabilt en linux mene mange synes det er vanskligre.

lykke til

Lenke til kommentar

500GHz maskin ...! :wow: det vil jeg ha å !

iogmed at ingen andre har reagert så måtte jeg ..ert ert :devil:

jeg tror du mente en 500Mhz maskin[ de er det nemlig litt fler av .

de fleste vil vel syntes at dette var innlysende og ikke nødvendig å kommentere , men det kan jo tenkes at trådstarter ikke visste det ??!!

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
BSD bruker en firewall som heter pf hvis jeg husker rett noe som du kan google deg til hvis du ønsker mere info om.. BSD er foresten enda mere stabilt en linux mene mange synes det er vanskligre.

lykke til

6854493[/snapback]

PF finnes for FreeBSD og OpenBSD. I FreeBSD fins det også noe som heter ipfw. Hvis man setter opp brannmuren manuelt, vil pf og ipfw være lettere å forstå enn iptables. Det at f.eks. FreeBSD er vanskelig å installere er en myte, installasjonen er ganske enkel. OpenBSD derimot er ikke spesielt nybegynnervennlig, men det finnes knapt noen sikkerhetshull i OpenBSD. Forøvrig er også FreeBSD ganske sikker. Skal du ha en god, rask, sikker og stabil brannmur, bør du velge FreeBSD eller OpenBSD. For nye brukere vil FreeBSD være et godt valg, siden dokumentasjonen er helt enestående. FreeBSD Handbook gir svar på det meste man trenger å vite om FreeBSD. Selv har jeg brukt en dual PII 333 MHz maskin som brannmur med FreeBSD som OS, og det har gått ganske bra. Dessuten går det fint å sette opp en DHCP-server pluss et par andre tjenester på en maskin med FreeBSD, det er faktisk ganske enkelt å installere. Pakkesystemet er helt genialt.

Edit: kan nevne at en sånn løsning er fullgod selv for bedrifter. På jobben til faren min har de satt opp en sånn løsning, og etter at det kom i drift, har nettet der blitt mye mer stabilt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...