Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kobling av LEDs?

Anbefalte innlegg

Hi :cry:

Desverre har jeg litt problemer med hvordan man kobler opp LEDs til strømkontakt strømforsyning.

Har 4 stk http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SBLED505VRE&mcat=

De er røde med 5v som skal kobles slik at de yter mest... Lurer på om det finnes noen kloke hoder som vet hva som trengst, og hvordan det er best å koble... Seriell eller paralell kobling..

Kan det eventuelt kobles sammen en 5v til samme LEDs som den som er til HD eller til POWER lyset, slik at de reagerer likt, og hva slags motstand må :hmm: da brukes?

Takker for alle innlegg som kan hjelpe! :thumbup:

Endret av pcbouldingmania
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hi :hmm:

Hva er en optocoupler? D høres iallefall temmelig ukjent ut for meg!! D må vel kobles mellom hovedkort og LEDs!

6822000[/snapback]

Hold deg til å koble dem rett på molexene fra strømforsyningen du ;)

Og hva optokoblere angår, så går de også under navnet halvlederrelè, og et par andre som plutselig forsvant fra hodet mitt.

De fungerer i utganspunktet akkurat som et vanlig relè ved at du får et galvanisk skille.

I motsetning til vanlige relèr, består ikke optokoblere av x-antall magnetkontaktorer, men i stedet en lysdiode og en fototransistor, dette gjør optokobleren til det naturlige valget om man skal styre noe som slår seg mye på og av, optokobleren vil ikke slites mekanisk som et relè.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...