Gå til innhold

Legge inn XP uten cd?


J@9

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en laptop her uten cd-rom.. fant den på dynga :p har fått satt den i stand, men har ikke cd-rom som passer..

 

Så jeg lurer, går det an på en måte å formatere disken med en annen pc, og legge inn xp install der? å så kjøre det ifra dell pc'n når jeg har satt inn disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det burde gå bra :)

 

Hvis du kopierer innholdet på CDen til ei mappe på harddisken, og går i gjennom første skrittet (helt til den første restarten). Deretter setter du harddisken i laptopen og fortsetter setup. Når Setupen spør etter filene, velger du mappa på harddisken med innholdet på CDen.

 

Burde virke i teorien, er ikke sikker på praksis.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

drev å tenkte litt på det samme, men var litt usikker på formatering av disken.. men, om jeg starter install ifra cd, formaterer disken og fullfører første skritt, booter med utlimate boot cd og kopierer xp plata over på disk og så flytte disken.. eller alternativ 2.. dele den i 2 og legge xp filene på den andre partisjonen.. og installere derifra.

 

Så jeg trur jeg prøver alternativ 2 så skal jeg prøve å huske å si ifra hvordan det gikk!

Lenke til kommentar

Hmm.. Clone den ja, ville da tro det skulle gå an å bruke et image av plata og legge over på disken med et eller anna slags clone program.

 

Men, da ville den bare funket på pc'r som kan starte ifra USB ting og tang :hmm: så det hadde ikke hjelpa meg her og nå.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Det funka heller dårlig å legge inn xp med en anna pc, for så å få formatert den andre delen og legge install filene der.. det gikk greit så langt, men starta install programmet på nytt.. fullførte del en.. slo av pc'n, flytta disken over til andre pc'n.. fikk blå skjerm med engang.

 

Så, noen andre forslag? har floppy drive, men ikke disketter. ikke mulighet for å koble til cd-rom. og ikke sett noen valg om USB boot i Bios.

Lenke til kommentar

Start med hirens Boot-cd, formater med partition magic, kopier den nødvendige mappa frå xp cd'n til den nye partitionen på disken (dette krev at du starter pc'n med ein boot cd eller 98 boot diskett, muleg du må legg inn smardrv.dll (er ikkje sikker på om det var ei dll fil men trur det)) Installer xp ved og kjøyre installasjonsprogrammet frå t.d. c:\WinXP\INSTALL

 

Vil anbefale nyaste utgave av Hirens Boot CD, Rekner med at du kan finne den på www.9Down.com, Smartdrv fila skal ligge på alle xp maskiner er berre og søke etter den. Trur det skal vere muleg og få boot disketta med partition magic på, men er ikkje sikker.

 

Har aldri gjort dette med xp men det funker bra med windows 2000.

Endret av nameless
Lenke til kommentar

Driver med noe jeg fant på nettet nå.. satte disken i en anna pc, partisjonerte og formaterte disken med fat32, via 98 boot cd som jeg laga selv for lenge sia, la over system filer, + alle andre filer på cd'n så jeg kunne bruke smartdrv. la over xp istall filer ifra en anna pc med xp installert, for det gikk ikke å kopiere med hverken copy eller xcopy kommandoen.. den kopierte 3-400 filer før jeg fikk feilmelding.

å nå har jeg satt disken tilbake, starta install program og det går da fremover. så får se åssen dette ender

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...