Myrsnipa Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg sliter veldig i mørketiden. (Altså mørketiden som er i Nord norge hvor det er mørkt til langt på dag.. ) Jeg er veldig trøtt og våkner liksom aldri helt. Sliter med å stå opp og er ikke opplagt om dagene. Er det noen som har tips til noen vitaminer, mat etc. som kan hjelpe?? Mørketiden er på tur, og jeg kjenner allerede at jeg er trøttere.. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Ja, de fleste er trøttere og mindre opplagte i mørketiden:) Har bodd i Bodø hele min barndom, og selv om det er mørketid der, merket jeg det enda mer i militæret på Setermoen hvor det VIRKELIG var mørketid. Godt når våren nærmer seg da, og det blir lysere og lysere =) Man får jo kjøpt slike "sol-lamper" (store hvite) som skal hjelpe litt. Ellers er det vel de vanlige vitaminene det går i. Er du student og er trøtt og ukonsentrert vil jeg anbefale rosenrot. Bruker det selv spesielt i eksamenstiden, og merker jeg holder ut lengre og er mer konsentrert. Fordelen med rosenrot i fht Ginseng er at man ikke blir like energifyllt. Ginseng er ikke så smart om man har tenkt å sitte i ro, og kan lett gjøre en mer aggressiv. Det er mine tips hvertfall Lenke til kommentar
kimman Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Kjøp en brett redbull neste gang du er i svipptur innom sverge. Eller det hjelper faktisk å legge seg kl 22.30 om kvelden, så blir det ikke så tungt å stå opp neste morgen. Neida, jeg merker at dersom jeg har trent på helsestudio så blir jeg mer våken og effektivt. Det er svært lurt å trene minst 3 ganger i uka. Da holder du deg kvikk og klarer mer. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Takk for svar dere! Ja må vel få rævva opp av sofaen og trener mer. Legger meg generellt halv 11 hver kveld, noen ganger tidligere. Jeg blir aldri uthvilt. Dupper også av i stolen etter at jeg har spist middag. Så sier de på jobb: er du trøtt eller? du ser så trøtt ut. Var på en helsesjekk hos legen for litt siden for å teste om jeg maglet noen stoffer, men alt ok der. Men sånn lampe er kansje greit å prøve. Eller noe oppkvikkende drikk eller noe sånnt. Bare kom med fler forslag hvis dere har! Lenke til kommentar
............... Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) - Kanskje trene om morran? da våkner du ordentlig.. - Ta sol, føler du kanskje at du har vært ute i sola.. - Vitaminer! - cola ftw EDIT: la til colaen Endret 7. september 2006 av beneiro Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det er jo helt normalt å være trettere når det er mørkt ute. Merker det på alle her på jobb. Alle jesper i kor sent på dagen. Alle vil hjem å legge seg. Det er som sagt helt normalt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Du kan jo sjekke litt på denne siden: http://www.sv.uit.no/seksjon/psyk/LYSBEHANDLING.htm Ser ikke ut til at linkene er helt oppdatert mhp. lyspanelene, men har sett slike paneler rundt omkring i de fleste el-butikker. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Ja tviler ikke på at dette er normalt, men for meg er dette veldig slitsomt. Jeg skal sjekke ut litt lamper og sånnt. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Har tatt ginseng-forte ''den sterkeste typen'' og faktisk så kjenner jeg at det skal mindre til for at jeg blir forbanna. Ikke ta meg feil, jeg flyr ikke rundt og klikker, men det skal mindre til før at jeg kjenner det koker litt i hode... Men det hjelper faktisk med å holde meg meir våken og konsentrert, kjenner det har positive psykiske effekter. En annen ting jeg kjenner er at hjertet mitt jobber meir inntenst og jeg blir klar for å si det slik. Meir energi sjenerelt... Viss du ikke er en person med hjerteproblemer og ikke sliter med hyperaktivitet så kan jeg anbefale det... Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Har tatt ginseng-forte ''den sterkeste typen'' og faktisk så kjenner jeg at det skal mindre til for at jeg blir forbanna. Ikke ta meg feil, jeg flyr ikke rundt og klikker, men det skal mindre til før at jeg kjenner det koker litt i hode... Men det hjelper faktisk med å holde meg meir våken og konsentrert, kjenner det har positive psykiske effekter. En annen ting jeg kjenner er at hjertet mitt jobber meir inntenst og jeg blir klar for å si det slik. Meir energi sjenerelt... Viss du ikke er en person med hjerteproblemer og ikke sliter med hyperaktivitet så kan jeg anbefale det... 6822164[/snapback] Derfor jeg anbefalte Rosenrot, så man slipper å bli aggressiv Spør de på helsekostbutikkene, og tror nok de vil anbefale det om det bare er for å øke konsentrasjonen. Skal man yte mer fysisk er det vel Ginseng som er best... Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Takk for svar! Ja vil ikke blir mer agressiv, siden jeg plages med pms plager i tillegg. Har jo også hørt at rosenrot kan virke på pms, så kansje slå to fluer i en smekk Skal forhøre meg litt undt på helsekosten. Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ingen som har kommet med å foreslå kaffe ennå. Eneste som holder meg våken de første 8 timene. Skal uansett kjøpe en energilampe om en måneds tid. Greit å ha den stående ved siden av dataten. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 prøv å skaff deg flere lyskilder, ikke bare ha en i taket som dekker alt. Har hørt det i forbindelse med depresjon og mørketid. Merker det selv på kvelden. Jeg har ei lampe i taket som lyser dårlig. Setter jeg på en vanlig lampe i tilleg så blir rommet mer lystig syns jeg. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Etter en god og hard arbeidsøkt i fjøs sover jeg bestandig godt. Det bare gjør noe med meg. Tror det kansje er trettheten og følelsen av at man har gjort noe nødvendig/betydningsfullt som gjør det faktisk. Nå har du vel lite sannsynlig noe fjøs. Kosthold må legges om tidlig hvis dette skal ha noen effekt, siden det er en langvarig prosess. Har du merket hvor mye en dataskjerm kan holde deg våken time etter time? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Er selv fra nordnorge (lofoten) men har aldri had dette problemet. Har bod her hele livet. Jeg storkoser meg når det er mørkt ute og er mer opplagt under mørketiden enn sommeren. Om sommeren blir jeg bare totalt slapp og dvafs i hele kroppen Det du kan prøve er å spille litt avslappende musikk og bare sette deg ned og "meditere". Ha en krukke med litt duft i, jeg anbefaler lavenderolje. Den er bare knall. Du kan og ha den i litt masasje olje og få noen til å masere deg på skuldrene/nakke/rygg. Kan love deg du blir totalt slapp, sover som en unge og våkner frisk og opplagt til tross for mørket ute. Om du kombinerer dette med at du trener først, så blir du skikkelig trøtt og deretter opplagt etterpå... Merk at jeg har aldri prøvd dette men har en bekjent som sliter litt under mørketiden som følger disse rådene og mørketiden har blitt mye letter for vedkommende Lenke til kommentar
Livert Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Holder en knapp på en sånn lysbehandlingslampe. Har aldri trodd helt på at sånt funker, helt til en kompis skaffet seg en sånn for å ha på kjøkkenbordet (der vi sitter en del). Man føler at lyset gir energi, og tunge tanker letter litt. Merkelige greier. Men for å få ren terapeutisk effekt bør man sette av litt tid hver dag der man rett og slett sitter foran lampen vendt mot den. Og ja, trening funker også i Nord-Norge Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 - Legge seg rundt 22.00 - Multivitaminer - Trene Da vinner du! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Skaff deg venner du kan prate med! Kjekkere å være sammen enn alene. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Takk for tips allesammen! Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Kan vel bare nevne det for allmennvitens skyld at alle disse tipsene hjelper for folk som ikke "lider" av mørketid også! Man blir mer opplagt uansett av alle disse tipsene. Du får mye mer ut av dagen. Både livslyst, humør og konsentrasjonsevne. Særlig vitaminene og treningen er viktig. I tillegg til en god venn eller to. Ingenting er mer ødeleggende enn å komme fra skole/jobb, ta en kjapp matbit, sette seg foran PCen og så legge seg for å gjøre alt på nytt. edit: Det var en fin bump. Tilgi meg. Endret 15. september 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå