Gå til innhold

Mulig å legge inn to servere i Outlook Express?

Zeph

Anbefalte innlegg

Problemstilling: Far min har ein bærbar PC som blir brukt både på heimenettverket og på eit offentleg nettverk. Desse har då to forskjellige internettleverandørar.

Når han er heime må e-postkontoen setjast opp etter vår internettleverandør på POP3 og imdp, mens når han er på det andre må innstillingane endrast.

Er det mogleg å legge inn noko permanent som gjer at han kan nytte PCen begge stader med samme oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samme pop-konto på 2 ulike nettverk på samme maskin?

burde ikke være noe problem, forstår ikke helt at du er nødt til å endre instillingene fordi du havner på nytt nett. Det eneste er smtp-innstillingene da, hvis de er satt til å følge bredbånds-tilbyderen..

Løsning: ikke bruk smtp-adressa til nettilbyderen, men den som mailselskapet har. (såfremt de tilbyr smtp-adresse). Har man f.eks. start.no adresse kan man benytte smtp.start.no, har man [email protected] blir det smtp.home.no. Bruker man online-abonemment (telenor), så sjekk hjelp- eller faq-sidene til telenor for mailoppsett, osv...

Lenke til kommentar

Som regel så går det veldig bra å bruke innlogging på smtp-serveren med samme brukernavn og passord som på pop-serveren. Vel og merke smtp-serveren til epost-leverandøren da. Hvis det er Telenor, så er det smtp.online.no, mener jeg. Men uansett, med bruk av brukernavn og passord, skal det gå greit å sende epost til smtp-serveren uansett hvilken nettilbyder du bruker.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe mer utfyllende på spørsmålet til trådstarter? Han nevner "offentlig nettverk", men jeg tror også at skoler og universitet blokkerer for å bruke den vanlige SMTP-serveren som man bruker hjemme. Dermed må man altså skifte mellom to forskjellige SMTP-servere alt ettersom man er hjemme eller på jobb/skole.

Man kan sannynligvis løse dette ved å ha to brukerkontoer på datamaskinen og dele f. eks. Outlook-databasen, men da blir det mye styr med inn- og utlogging av kontoene.

En annen idè ville være å legge to kontoer inn i Outlook, og la bare den ene være aktiv - alt etter om man sitter hjemme eller på jobb. Men med denne løsningen blir det jo like mye surr som å gå inn og skifte SMTP-server.

Lenke til kommentar
Er det noen som har noe mer utfyllende på spørsmålet til trådstarter? Han nevner "offentlig nettverk", men jeg tror også at skoler og universitet blokkerer for å bruke den vanlige SMTP-serveren som man bruker hjemme. Dermed må man altså skifte mellom to forskjellige SMTP-servere alt ettersom man er hjemme eller på jobb/skole.

Man kan sannynligvis løse dette ved å ha to brukerkontoer på datamaskinen og dele f. eks. Outlook-databasen, men da blir det mye styr med inn- og utlogging av kontoene.

En annen idè ville være å legge to kontoer inn i Outlook, og la bare den ene være aktiv - alt etter om man sitter hjemme eller på jobb. Men med denne løsningen blir det jo like mye surr som å gå inn og skifte SMTP-server.

6849099[/snapback]

nok en gang: ikke bruk smtp-serveren til det selskapet som eier linja, bruk istedet smtp-serveren til det selskapet som hoster e-posten din.

Kan ikke forstå at det skal by på noen problemer, såfremt selskapet du har epost gjennom faktisk tilbyr en smtp-adresse da... Tror de aller fleste seriøse aktører gjør det, men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar

Problemet oppstår når det ikke fungerer å bruke smtp-serveren til selskapet som hoster e-posten min. Jeg har "smtp.adsl.no" som utgående e-postserver, men får f. eks. ikke sende mailer fra en lokasjon som har linje fra Broadpark. Da MÅ jeg bruke "smtp.broadpark.no" som utgående e-postserver. Når jeg kommer hjem må jeg skifte tilbake til "smtp.adsl.no".

Spørsmålet er: Finns det noen triks for å slippe denne byttingen av utgående e-postservere?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er: Finns det noen triks for å slippe denne byttingen av utgående e-postservere?

En løsning er å skaffe en gmail konto og bruke den for utgående epost i OE. Den er uavhengig av hvor du er koblet opp. Det gjorde jeg for min far som hadde litt vansker med å bytte utgående mail server når han flyttet rundt.

Selv bruker jeg webmail for å sende mail når jeg tar med meg den bærbare vekk fra heimen. De aller fleste ISP'er har mulighet til å lese og sende mail på WEB.

Lenke til kommentar
Problemet oppstår når det ikke fungerer å bruke smtp-serveren til selskapet som hoster e-posten min. Jeg har "smtp.adsl.no" som utgående e-postserver, men får f. eks. ikke sende mailer fra en lokasjon som har linje fra Broadpark. Da MÅ jeg bruke "smtp.broadpark.no" som utgående e-postserver. Når jeg kommer hjem må jeg skifte tilbake til "smtp.adsl.no".

6851414[/snapback]

ahh,ok. typisk telenor å hindre sine epost-kunder fra å sende mail med mindre de sitter på telenor-adsl. Direkte slemt det der :(

Selv har jeg mailen min hos http://one.com, derfor har jeg ikke samme problem. Benytt tipset over, skaff en gmail (eller annen gratiskonto med pop3-mulighet) til å sende fra. Hvis du legger inn et filter på online.no om at all mail skal videresendes til den nye adressa, samt setter reply-to til å standard være [email protected] vil ingen merke at adressa har blitt endra - din far trenger ikke å sende beskjed om adresseendring ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...