ragman Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Heisann, nå driver jeg å surfer rundt etter en laptop til under 7-8000 kr. Er litt å velge i, men da dette er mitt første laptop-kjøp trenger jeg tips. Vil helst ha en laptop med hardware som debianbaserte distroer kan takle uten alt for mye hassle! Hadde også vært kjekt å kunne kjøpe laptopen uten Windows, for en prisreduksjon. Krav jeg stiller er relativt kapabel cpu (Pentium M, core duo, etc), men med gode strømsparende egenskaper. 512 MB minne, gjerne 1024. 14" skjerm, og ikke alt for høy vekt. HDen bør være 60 GB eller mer. PCen kommer til å brukes til surfing og tekstbehandling, ingen tyngre 3D-behov. Har sett meg ut noen kandidater, men vil gjerne ha second opinions på disse, og nye tips er velkomne! * Dell Inspiron 1300 - 6,777.50 kr Intel® Pentium® M Processor 735a (1.70 GHz, 2MB L2 cache, 400MHz FSB) Ekte Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media) 90 dagers henteservice 14.1" WXGA (1280x800) LCD skjerm, widescreen 512MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x512) 60GB (5.400rpm) harddisk 8x DVD+/ -RW med software 6-cellers batteri * Toshiba Portégé S100 * Dell Inspiron 640 m - 8,052.50 kr Intel ® Core™ Duo Processor T2300E (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) Ekte Windows® XP Home Edition, SP2, norsk språk Ingen serviceoppgradering valgt- kun 1 års henteservice 14.1" WXGA+ UltraSharp™ (1440 X 900) TFT skjerm med TrueLife™- widescreen 512MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x256) 60GB (5,400 rpm) Hard Drive 8x DVD+/ -RW med software 9-cellers batteri * FSC Amilo M6450G * FSC Amilo Pro V3405 * Acer Aspire 3682WXMi * Acer TravelMate 2428AWXMi * Acer TravelMate 2482AWXMi * HP Pavilion dv2004ea Noen som har erfaring med byggekvalitet og batterilevetid på noen av maskinene? Hvordan vil Celeron M måle seg med Pentium M med tanke på ytelse og varmeutvikling? Noen av produsentene som utmerker seg i forhold til linuxvennlige komponenter? Fett om noen kan gi meg pekepinn! Sorry for langt innlegg, men prøver å være så spesifikk som mulig. På forhånd takk for svar! -Viggo Lenke til kommentar
whoi Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg driver og leter etter en linux laptop selv. Det beste jeg har funnet er en Lenovo ThinkPad R60e, som såvidt jeg kan se fungerer perfekt til linux. Den er 15", hvis du kan leve med det. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg har en HP DV2004 som jeg mener er rimelig god, med høy ytelse og nydelig design, og siden den har GeForce grafikkbrikke, mener jeg å huske at det ikke akkurat er noen ulempe i linux, grunnet gode drivere Du kan jo og kjøre 64-bits linux, som øker ytelsen endel, samt at batteritiden er på ca 3t og 20 min Skulle det være noe, er det bare å ta kontakt! Lenke til kommentar
ragman Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Tja, har egentlig lyst på en som ikke er 15", og gjerne høyere oppløsning enn 1024x768 (som det er på Lenovo ThinkPad R60e). HP'en ser ganske så nice ut ja, og regner med at den funksjonen som gjør at man kan spille mp3 og DVD uten å starte windows fungerer selv om man har Linux på maskinen? Og er den verdt 800 spenn mer enn Acer TravelMate 2428AWXMi, som har Pentium M cpu? Endret 8. september 2006 av ragman Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) I skrivende stund så er det kun 130kr som skiller de to maskinene. Fordelen med Acer maskinen er at du får: - Høyere oppløsning - Dobbelt så mye minne - Mindre maskin (både vekt og størrelse) - 80gb disk (om det er viktig) Fordelen med Lenovo maskina: - Kraftigere CPU - Laaaaaaang batteri tid Minne på Lenovo maskina kan du jo oppgradere siden det er ett ledig spor på den. Jeg er faktisk usikker på hvilken JEG hadde kjøpt edit: leif, fornøyd nå aspstein ? Endret 8. september 2006 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg er faktisk usikker på hvem JEG hadde kjøpt 6823905[/snapback] Hvem? Er det snakk om personer? Hvilken for guds skyld hvilken...... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Eg har Dell Inspiron 6400! Alt funker utmerka til Linux, batterilevetid på over 6 timer. Kjører og 3D desktop / AIXGL smooth Ubuntu Dapper Drake funker smooth out of the box, einaste du må gjere er å leggja inn bioshacken så du får widescreen oppløsning For å sei det sånn, 512mb held kjempefint til vanleg bruk med Linux. Er bare når det skjer ein minnelekkasje at eg trenger meir Eg ville ha anbefalt ein Core Duo, rett og slett fordi den ekstra kjernen kjem VELDIG godt med til Linux som har mykje betre SMP støtte blant programvare enn Wintendo. Batterilevetida er som sagt 6-7 timer i Linux med 9 cellers batteri Lenke til kommentar
ragman Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Heisann, takk for alle svar! Nå har jeg funnet ut at jeg venter med laptopkjøp til over jul, og håper de samme modellene er tilgjengelige til en superlav pris. Studielånet gikk visst til whiskytur til Skottland det semesteret her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå