Kannath Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Hei, jeg har den høyeste hastigheten til NGT (Får adsl 2 den 19.), dette fikk jeg i Januar og har vært veldig fornøyd, de siste 2 mnd har jeg merket at hastigheten har vært elendig, samtidig som at linja er veldig ustabil. Nå har jeg målt linjen 5-6 ganger, og dette er ca det normale jeg får opp: Nedlastningshastigheten din er 724 kbits/sekund*. Dette er vel dårlig når jeg har skal ha min 6.5mbit? Har både mailet og ringt om dette, men de sier at det ikke er noe feil på linja (var slik med denne pcn, og den gamle samt at jeg har brukt 2 forskjellige rutere) Hva kan jeg egentlig gjøre? er jo lite interessert i å betale så mye for den linja der. edit: Den testen der viser faktisk litt høyere enn den gjør ellers, 400kbs er vel ca nå. ER noen ganger vanlig hastighet og. Endret 6. september 2006 av Kannath Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Deler du linje med noen? Evt. har en trådløs router uten skjult SSID og uten kruptering slått på? Hvilken måler har du brukt til å måle hastigheten? Speedometeret her på hardware? Har du prøvd ulike tider på døgnet? Har du prøvd med en annen PC? ------ Hvis du ikke finner noe galt med utstyret på din side så er det klart et løftebrudd fra NGT og noe du bør reklamere på. (Sjekk juss-guiden her på HW) Du kan ha krav på en prisreduksjon som står i stil til reduksjonen i den tjenesten du har betalt for. Merk at hvis reklamasjonen går gjennom så har du krav på å få dekt alle dine direkte utgifter i forbindelse med reklamasjonen. Det vil inkludere blant annet telefonregning for samtalene (og ventinga). Lenke til kommentar
Kannath Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Deler du linje med noen? Evt. har en trådløs router uten skjult SSID og uten kruptering slått på? Hvilken måler har du brukt til å måle hastigheten? Speedometeret her på hardware? Har du prøvd ulike tider på døgnet? Har du prøvd med en annen PC? ------ Hvis du ikke finner noe galt med utstyret på din side så er det klart et løftebrudd fra NGT og noe du bør reklamere på. (Sjekk juss-guiden her på HW) Du kan ha krav på en prisreduksjon som står i stil til reduksjonen i den tjenesten du har betalt for. Merk at hvis reklamasjonen går gjennom så har du krav på å få dekt alle dine direkte utgifter i forbindelse med reklamasjonen. Det vil inkludere blant annet telefonregning for samtalene (og ventinga). 6816830[/snapback] Hei Simen, takk for ett veldig godt svar. Deler internett med xboxen, men den har vært av i noen dager, broren min er også på nettverket men han har ikke brukt pcn på flere mnd. Jeg har prøvd til forskjellige tider ja, men mest morgen, kveld og ettermiddag (Bruker ikke akurat nettet mye om natten). Jeg har ikke trådløs internett, og jeg har prøvd med den gamle pcn. Prøvd både HW.no og Itavisen, samt at jeg har lasta ned litt fra UiO. Skal sjekke den guiden, er irriterende at jeg ikke får det jeg blir lovet, naboen min har samme linje og samme problem. Kanskje vi kan slå oss sammen mot de? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det høres ut som dere har undersøkt det grundig begge to så jeg tror dere har en god reklamasjonssak mot NGT. Jepp, dere kan gjerne slåss sammen mot de. Les litt i jussguiden og ta evt kontakt med forbrukerrådet for støtte. Etter min mening har dere helt klart krav på et stort prisavslag. Kanskje så mye som 90%, altså lineært med hvor mye mindre båndbredde dere får enn dere har betalt for. Selve årsaken kan nok ligge i kabelnettet som er mellom sentralen og dere, men så lenge NGT har lovet å levere en 7Mbit/s tjeneste så er de også forpliktet til å holde det de lover. Gjør de ikke det så har dere altså en god reklamasjonssak. De kan sikkert finne på å skylde på sine tjenesteleverandører igjen (Telenor), men det er en sak som skal forbli mellom NGT og Telenor. NGT har ikke lov til å gjøre dere til kasteball mellom dem og Telenor. Dere har rett på bare en part å forholde dere til, og det er NGT. Lykke til med saken. Hold oss oppdatert Det er sikkert flere på forumet som sliter med det samme og vil følge med på tråden. (trykk "legg til i favoritter" like over tråden om dere vil følge med) Lenke til kommentar
SuperJan Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Desverre har jeg ikke noe svar til deg, trådstarter, men vil gjerne legge inn en post for det.. Men Simen1 ga deg jo ett ganske godt svar=) Jeg lurer nemlig på hvor du bor! Jeg bor nå i Bergen, og skal ha 6,5mbit linje jeg å, og detta bekymra meg grusomt. Jeg vil ikke oppleve det samme som deg.. Leveringsdatoen er satt til den 13.sep.. Så nå er jeg jammen meg spent.. Men er det sånn at ETTER linja er installert, så blir utstyret sendt? Håper jeg ikke terger noen nå, når jeg sporer av litt:) Mvh, Janse.. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Jeg hadde 54kbits på 6000/6000 fiber linja mi i helga, hadde over 800 i ping på cs source.... Må si jeg trøsket meg fram i nette Prøv å få kontakt med ngt. Da jeg hadde telenor endte det opp med 3mnd gratis nett Men etter mine erfaringer da jeg drev å kontakta telenor er at de som sitter og svarer på mail har større hjerne Ikke vondt ment men det virka slik.... Endret 7. september 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Illus Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg hadde problemer med zyxel routeren og klagde. Fikk ny router og hastigheten gikk litt opp. Kompensasjonen jeg fikk fra NGT var mellomlegget mellom ADSL2+ MegaFree og ADSL Free.. Dvs. 12 kroner i rabatt pr. måned. Har selvfølgelig klaget dem inn for forbrukerombudet og avventer svar i disse dager. Håper alle som har alternativer velger noe annet enn NGT. Jeg hopper av ved første og beste anledning Lenke til kommentar
andylove Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hei, jeg har den høyeste hastigheten til NGT (Får adsl 2 den 19.), dette fikk jeg i Januar og har vært veldig fornøyd, de siste 2 mnd har jeg merket at hastigheten har vært elendig, samtidig som at linja er veldig ustabil. Nå har jeg målt linjen 5-6 ganger, og dette er ca det normale jeg får opp: Nedlastningshastigheten din er 724 kbits/sekund*. Dette er vel dårlig når jeg har skal ha min 6.5mbit? Har både mailet og ringt om dette, men de sier at det ikke er noe feil på linja (var slik med denne pcn, og den gamle samt at jeg har brukt 2 forskjellige rutere) Hva kan jeg egentlig gjøre? er jo lite interessert i å betale så mye for den linja der. edit: Den testen der viser faktisk litt høyere enn den gjør ellers, 400kbs er vel ca nå. ER noen ganger vanlig hastighet og. 6816600[/snapback] Du har ingen dårlig hastighet i det hele tatt om du får over 7ookbits/sekund. Det er faktisk helt akseptabelt. Jeg hadde samme linje selv, og jeg bodde et stykke fra sentralen, så jeg hadde gode surfe forhold. I dag har jeg ADSL+2 og bor over 2 km fra sentralen, derfor har jeg "kun" 15Mbits/sekund. Det står også i kontrakten til NGT at du får OPPTIL hastigheten du har bestilt. I norge kan man aldri garantere hastigheten på kobber på den måten. Lenke til kommentar
Maxel Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Velkommen i klubben. Har ADSL2+ linje, bor 1,3KM fra sentralen. Tester linje kl 06.00, full fres med inntil 16Mb, etter kl 18.00 under 1Mb nedlasting. Holdt på i mai/juni med samme problem, rettet opp, tilbake til treeg linje etter 10. august. Det første de gjøre er å sende ny router, (betaler IKKE den jeg nei), så mase mase mase på telefon, kundeskjema osv. Får som regel bare "svada" svar tilbake om at DE måler routeren til 15600/925. De kan måle hva f... de vil så lenge ting ikke funker. De gangene det skjer noe action er når jeg kopier mine klager på kundeskjema til en mail jeg sender til markedssjefen i NGT. Da går det ca 2-3 timer før noen tar kontakt. Klager jeg på faktura legger jeg alltid inn teksten; ikke mottatt savr innen rimeleig tid (14 dager) så ansees min klage som akspetert (man har nemlig krav på svar innen rimelig tid). DA tar "nissene" kontakt. Skjedde forresten at de "glemte" å ta kontakt, så da måtte de bare bøye seg. Siste nå er at jeg fikk en SMS om at en montør skulle sjekke linja, ringte + kundskjema og sa fra at da må han jobbe etter 18,00. Før det er alt ok! Vi får se, vurdere sterkt i gi f... i hele NGT. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det står også i kontrakten til NGT at du får OPPTIL hastigheten du har bestilt. I norge kan man aldri garantere hastigheten på kobber på den måten.6819187[/snapback] I forbrukerkjøpsloven står det en paragraf om ufravikelighet og at selger ikke kan avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven. F.eks at han lover å levere inntil hele produktet som selges og peke på kontrakten når forbrukeren kommer og sier at han får bare 10% av det han har betalt for. Greit nok at NGT ikke kan garantere hastigheter 100% sikkert. Det er en av ulempene med ADSL-teknologien, men de må likevel fortsatt følge forbrukerkjøpsloven og dermed gi avslag i pris eller på andre måter gjøre det godt igjen. (Nærmere detaljer finner man i forbrukerkjøpsloven på www.lovdata.no og på forbrukerrådets hjemmesider) Lenke til kommentar
Kannath Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Hei, jeg har den høyeste hastigheten til NGT (Får adsl 2 den 19.), dette fikk jeg i Januar og har vært veldig fornøyd, de siste 2 mnd har jeg merket at hastigheten har vært elendig, samtidig som at linja er veldig ustabil. Nå har jeg målt linjen 5-6 ganger, og dette er ca det normale jeg får opp: Nedlastningshastigheten din er 724 kbits/sekund*. Dette er vel dårlig når jeg har skal ha min 6.5mbit? Har både mailet og ringt om dette, men de sier at det ikke er noe feil på linja (var slik med denne pcn, og den gamle samt at jeg har brukt 2 forskjellige rutere) Hva kan jeg egentlig gjøre? er jo lite interessert i å betale så mye for den linja der. edit: Den testen der viser faktisk litt høyere enn den gjør ellers, 400kbs er vel ca nå. ER noen ganger vanlig hastighet og. 6816600[/snapback] Du har ingen dårlig hastighet i det hele tatt om du får over 7ookbits/sekund. Det er faktisk helt akseptabelt. Jeg hadde samme linje selv, og jeg bodde et stykke fra sentralen, så jeg hadde gode surfe forhold. I dag har jeg ADSL+2 og bor over 2 km fra sentralen, derfor har jeg "kun" 15Mbits/sekund. Det står også i kontrakten til NGT at du får OPPTIL hastigheten du har bestilt. I norge kan man aldri garantere hastigheten på kobber på den måten. 6819187[/snapback] Joda, men jeg hadde tross alt over 6.5mbit fra januar og frem til 2-3 mnd siden så finner det merkelig at linjen plutselig skal være alt for dårlig. De har forresten en egen sentral her, så burde ikke noe problem sånn. 70kbs er virkelig ikke akseptabelt i mine øyne når jeg skal ha rundt 650kbs. Da skal de iallefall sette ned prisen. Lenke til kommentar
Kannath Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Testet igjen idag, ligger på ca 1mbit nå og, men nå har jeg fått netopiaruter så da blir det muligens litt bedre, skal koble den opp asap. Kjipt at netopia ikke støtter adsl 2 da men edit: har forøvrig gått sammen med naboen, så skal vi få med en bekjent til. Endret 7. september 2006 av Kannath Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå