DrThomas Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Som tittelen sier, vil personer som blir voksen/kjønnsmoden sent leve lengre enn dem som fort blir fysisk voksen? Jeg tenkte på hvis en person får stemmeskifte, hårvekst, kjønnsmodning og alt sånt sent, blir de jo liksom fysisk voksen senere. Dermed vil de også bli "gammel" senere enn andre også eller? Vil de da statistisk sett leve lengre? Og holde seg ved bedre helse når de blir eldre? Jeg har ingen peiling på dette her, noen som vet hvordan det henger sammen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Ingen anelse om det medisinske i dette. Men siden det typisk går over 60 år fra man blir kjønnsmoden til man dør, og man måtte hatt et rimelig stort statistisk materiale å følge for å kunne trekke noen trender ut av noe som allikevel varierer med et par tiår, (når folk dør), tviler jeg på at noen har undersøkt det statistisk. (Skulle man hatt noen tall på alderen når folk døde, måtte man ha sjekket kjønnsmodningen på dem før krigen, og passet på når de samme menneskene døde...) Geir Endret 6. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 håper det fungerer slik Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Håper ikke det fungerer slik Men jeg kan ikke si noe om dette, intesang tanke, men tror egentlig ikke det er tilfelle. Er jo mange andre ting som også spiller inn på hvor lenge man lever og tidlig man dør Lenke til kommentar
aspic Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Er jo "logisk" i bunn og grunn. Om kroppen utvikler seg tidlig bør den jo også "stryke med" tidligere osv. Den prosessen hvor cellene begynner å jobbe raskere for å skape reaksjoner i kroppen (kjønnsmodning) til hvor cellene jobber senere og til slutt dør.. Men alt er jo avhengig av gen, så er nok vanskelig å "fastslå" ting. Lenke til kommentar
kajji Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Som tittelen sier, vil personer som blir voksen/kjønnsmoden sent leve lengre enn dem som fort blir fysisk voksen? Jeg tenkte på hvis en person får stemmeskifte, hårvekst, kjønnsmodning og alt sånt sent, blir de jo liksom fysisk voksen senere. Dermed vil de også bli "gammel" senere enn andre også eller? Vil de da statistisk sett leve lengre? Og holde seg ved bedre helse når de blir eldre? Jeg har ingen peiling på dette her, noen som vet hvordan det henger sammen? 6816361[/snapback] Det tviler jeg sterkt på. For uansett så er det bare snakk om et par år i forskjell på når vi ble kjønnsmodne. Og det styres jo av hormoner, som roer seg etter puberteten igjen. Men en ting vet vi og det er at jenter som får mensen tidlig har større risiko for å få brystkreft. Men det er også svært mange andre risikofaktorer, som å gå opp i vekt ETTER overgangsalderen, overvekt, at overvekten havner på magen, at en drikker mye øl, at en ikke fødte barn før etter man var 24 år, eller var det 34 år?, at en har nattarbeid, at en bruker p-piller, at flere i familien har hatt brystkreft, og lite mosjon. Disse tingene tror jeg ikke har så mye med når en ble kjønnsmoden. Men jeg har en tante som ble svært sent utviklet. Hun vokste i høyden til hun var 22, jeg sluttet å vokse da jeg var 15... Hun nærmer seg vel 60-årene nå, jeg får komme tilbake til posten om en 25-års tid og fortelle om hun levde til over gjennomsnittlig levealder i Norge. Mamma kom sent i puberteten men døde da hun var 62 av brystkreft. btw. Hun hadde dog mange av de andre risikofaktorene. En dør jo ikke på dagen XX år etter man ble kjønnsmoden heller. Aldringsprosessen begynner når vi er omtrent på dagen 35 år i følge læreren min i humanbiologi. Tror kjønnsmodningen er så liten del av det hele bildet. Alvorlige underernærte blir jo ikke kjønnsmodne da, kommer ikke i puberteten. Og vi kommer tidligere i puberteten nå enn tidligere pga bedre ernæring.Og levealderen har jo økt. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Vel, det jeg mente er om aldringsprosessen vil begynne senere på en person som ble senere fysisk moden enn en som ble det tidlig. Ikke nødvendigvis når en dør. Det avhenger jo som sagt av mange faktorer. Hvis for eksempel en person blir moden 4 år etter en annen person, vil aldringsprosessen til denne personen begynne 4 år etter...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Det er meget mulig. En ting som iallfall er sikkert, er at personer med "unge" gener lever lengre enn andre. Dvs de som holder seg bedre, er yngre i sinnet og eldes saktere. Det er logisk å trekke paralleller til tidlig pubertal utvikling og "gamle" gener, mener jeg. Lenke til kommentar
kajji Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Det er meget mulig. En ting som iallfall er sikkert, er at personer med "unge" gener lever lengre enn andre. Dvs de som holder seg bedre, er yngre i sinnet og eldes saktere. Det er logisk å trekke paralleller til tidlig pubertal utvikling og "gamle" gener, mener jeg. 6864961[/snapback] Kvinner blir fortere kjønnsmodne enn menn. Kvinner lever lenger enn menn. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Håper virkelig dette ikke er sant. Jeg begynte en smule for tidlig med alt det pakket der. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Det er meget mulig. En ting som iallfall er sikkert, er at personer med "unge" gener lever lengre enn andre. Dvs de som holder seg bedre, er yngre i sinnet og eldes saktere. Det er logisk å trekke paralleller til tidlig pubertal utvikling og "gamle" gener, mener jeg. 6864961[/snapback] Da vil jeg kunne bli gammel, har perioder der AC/DC - Saxon - Suzi Quatro - og all annen musikk fra min ungdom får en runde eller to på platespilleren på høyt volum og jeg er ingen ungdom lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå