Gå til innhold

Tips til modellposering?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal utvide min portefølje, og skal da skyte noen ruller med bilder av ei venninne av meg i forskjellige positurer.

I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å posere.

I fall dere lurte skal jeg skyte én sort/hvittfilm og en fargefilm.

Også skal jeg også ta noen bilder av ei annen venninne med kjæresten sin. Hvordan kan jeg sette dem opp best mulig? Noen tips?

Takk for all hjelp :D

mvh

Fotografen

Svein Jarle

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første del er vel å være hyggelig med modellen, smile, gjerne ha med en vannflaske? om det er varmt osv. Dersom det er snakk om aktbilder, evt. bilder i lettkledd tilstand, forventer nok modellen at man er respektfull. Med andre ord, IKKE slibrige kommentarer på noen måte.

Ha klart utstyret du skal bruke på forhånd, sjekk opp lacation du vil bruke, slik at moellen din slipper å vente på at du skal fomle med utstyr som ikke funker osv.

Selve poseringen:

1. Modellen bør gjerne lese seg på en av føttene, og ha en liten knekk i den andre.

2. Vri modellen_litt_, altså ta bilde litt fra siden.

3. Legg hodet _litt_ på skakkem slik at det heller lit mot en side.

Prøv deg frem med litt lys, gjerne utendørs i overskyete vær. Da får du jevnest lys, og videre kan du prøve med div. ulike reflektorer. Det er altså viktig at modellen er gjevnt belyst for at bildene skal bli pene. Ikke noen partier som er lysere og mye mørkere enn andre. Selvfølgelig hvis du ikke ønsker dette da selvfølelig, men i de aller fleste tilfeller er det ikke pent.

Be nice, have fun, post bilder her=)

Lenke til kommentar

Modellen synker fort sammen hvis hun/han må stå i samme positur over lang tid. Be modellen røre på seg i det du tar bildet (kanskje heve seg på tå eller noe sånt). Dette skaper et helt annet uttrykk i bildene fordi de korrekte musklene spennes for å ha den stillingen modellen har i det bildet blir tatt.

Til portretter av kun ansikt er det som engekri sier fint å ta bilder utendørs, alternativt lys fra et vindu. Utendørs kan du benytte en reflektor, eller stille modellen inntil en litt mørk vegg for å skape spennende skygger (du tar selvsagt ikke veggen med på bildet).

Ikke glem at 90 % av et velykket portrett kommer av bakgrunnen. Stor blenderåpning for å få minst mulig dybdeskarphet, bakgrunnen blir da uskarp og lite forstyrrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...