Gå til innhold

Manfrotto Pro 055PROB - godt eller dårlig kjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et godt kjøp, og akkurat det jeg kom fram til selv etter ca. en måned med vurdering av forskjellige tripoder. Eneste grunnen til at jeg ikke er eier av denne saken enda er trang økonomi og prioritering av 50mm 1.4, polafilter og SB800 :)

Husk at du trenger et hode til denne, og da helst et kulehode. Selv har jeg "bestemt" meg for dette:

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfro...id=80|81&idx=83

Det kan kjøpes på f.eks. fotovideo.

Lenke til kommentar

Kjøp et bedre hode enn Manfrotto 486RC2 så har du en meget god kombinasjon. Manfrotto 488RC4 og Benro KJ-2 har jeg meget gode erfaringer med. Førstnevnte koster rundt 900kr og holder opptil 70-200 VR. KJ-2 holder 400mm F2.8 meget greit. :)

Lenke til kommentar
Kjøp et bedre hode enn Manfrotto 486RC2 så har du en meget god kombinasjon. Manfrotto 488RC4 og Benro KJ-2 har jeg meget gode erfaringer med. Førstnevnte koster rundt 900kr og holder opptil 70-200 VR. KJ-2 holder 400mm F2.8 meget greit. :)

6816461[/snapback]

Kjører Nikon D80 og kommer til å benytte 18-200 VR ute + 12-24mm + 18-70mm

Inne bruker jeg stort sett: 50mm og 12-24

Hva råder du meg til?

Lenke til kommentar
Er det helt ræva?

hva er forskjellen på hodene?

6816511[/snapback]

Det vanlige. Kvalitet, utførelse, egenskaper, hvor mye det holder osv.

Du vil helst ha et kulehode, siden du da åpner en skrue og deretter kan justere kameraet med den andre hånden fritt.

Det som du linket til er tre-veis, altså du må åpne en skrue for å justere y-aksen, enda en for å justere x-aksen osv. Netshop har ingen kulehoder som jeg kan se, så du må nok på fotovideo.

Men er du ikke kravstor, evt. har råd til å kjøpe et nytt hode om det første ikke strekker til, så er det bare å kjøpe.

Lenke til kommentar

Før du bestemmer deg så bør du lese denne gjennomgangen:

http://www.nikonians.org/html/resources/jr.../tripods_1.html

Manfrotto stativbeina er helt greie i forhold til hva du betaler men et unødig stopp på veien hvis du allikevel ender opp med et bedre stativ om et par år (snakker av egen erfaring).

Hvis du kjøper det, fjern midtsøylen til du eventuelt skal selge det igjen. (Monopod på toppen av en tripod er aldri stabilt...)

Et godt kulehode anbefales absolutt da det avgjør hvor raskt og presist du kan jobbe med stativet.

Vurder også om du skal satse på "Arca Swiss" hurtigfeste standarden selv om den er dyr i starten.

Mine erfaringer med 055Pro er;

Må oppgraderes med pigger til beina.

Ustabil innfestning av kulehode på toppen når man fjerner midtsøylen..

Midtsøyle unødvendig.

Tungvint med tredelte ben (I forhold til Sachtler DA75L). Mange låser som må betjenes ved raske forflytninger.

Lenke til kommentar

De tekniske spesifikasjonene lyver like mye som den teoretiske overføringskapasiteten til f.eks harddisker og er som sagt begrenset av en mengde faktorer.

Et godt (kule)hode er bestandig det som gir stabilitet til et stativ. En stor kule demper vibrasjonene som speilet og lukkeren gir når det svinger/går opp og ned. De tekniske spesifikasjonene er oppgitt der kulehodet ikke peker noen grader vertikalt eller horisontalt - det står "i vater" om jeg kan si det slik. Eller rett og slett "rett opp og ned". Det er bestandig MAKS belastning som er oppgitt ved "rett opp og ned" og sier ingen ting om hvordan kulehodet takler å stå i f.eks 90 graders vertikal/horisontal posisjon, eller 45 grader for den del. Jeg - personlig - mener et relativt dyrt og bra kulehode er nødvendig når du først kjøper et stativ. Det er vel nettopp skarpe bilder du er ute etter når du kjøper stativ?

Stativet tåler i seg selv en del kilo, men er igjen veldig begrenset av hvor langt ute beina står, hvor langt opp midtsøylen står, om midtsøylen står horisontalt, vind, underlag osv osv. Stativet du har kjøpt holder f.eks en D200 m/grep og 70-200 F/2.8 VR uten problemer, men uten et godt hode vil du ikke få de skarpe bildene ved kritiske lukkertider som et litt bedre hode ville gitt.

Manfrotto 488RC4 (ca 900,-) har en litt større festeplate enn RC2 har og kan være greit hvis du får større objektiver som krever større festeplater eller rett og slett bare vil ha mer stabilitet.

Benro KJ-2 (ca 1700,-) har en SVÆRT kule og er meget stødig. Dette holder min D70/70-200VR kombinasjon med letthet i de aller fleste situasjoner. Dyrt, men meget bra. Tekniske spesifikasjoner oppgir inntil 18 kilo belastning, men i realiteten holder det nok effektivt opptil 6-7kg tipper jeg.

Benro KS-1 (ca 900,-) er en litt mindre og lettere utgave av KJ-2'en. Svært stabilt og stødig hode som bare må anbefales. Benro er forresten en meget bra "kopi" av Gitzo's stativer og hoder, ikke noe billig Kina-kopi (selv om det lages i Kina). Anbefales av flere anerkjente fotografer.

Foba Super Miniball (ca 1800,-) er også et svært godt hode. Samme egenskaper som Benro KJ-2.

Manfrotto 804RC2 (ca 650,-) er et fint og lett treveishode for de som ønsker et allsidig hode som tar relativt "tungt" utstyr og ikke koster skjorta. Treveishoder gir mer flere muligheter for kjappe innstillinger, men er tregere i bruk om du må bytte posisjon ofte på hodet.

Legger ved et bilde av KJ-2 med et Ixus 750 på seg slik at du får et inntrykk av hvor stort selve kulen er på hodet. Dette burde være stødig nok for et ultraprofft speilreflekskiller med antitanks karosseri som Ixus 750 er! :whistle:

EDIT: Er enig med egeulf (Nemo}) her. Arca Swiss og Schatler er ikke noe å satse på i første omgang for en amatør, slik trådstarter i øyeblikket er. Har lagt inn et par dyre hoder her nå, men alt med måte. :)

post-7625-1157579365_thumb.jpg

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar

EDIT: Er enig med egeulf (Nemo}) her. Arca Swiss og Schatler er ikke noe å satse på i første omgang for en amatør, slik trådstarter i øyeblikket er. Har lagt inn et par dyre hoder her nå, men alt med måte.  :)

6817515[/snapback]

Alle Benro hodene du refererer til og viser bilde av er faktisk utstyrt med Arca Swiss standard hurtigfester...

Lenke til kommentar
Froggyler: Vi er stort sett amatører her på akam.no. Å kjøpe stativ og hode til 5-6000 er så overkill at det ikke kan beskrives engang når man nettopp har kjøpt sitt første kamera.

6817448[/snapback]

Trådstarter viser stor grad av kvalitetsbevisthet i sitt valg av dyr optikk til sin D70S. (Nikons egen 12-24 samt 18-200 med VR). De fleste glade amatører vil faktisk få bedre teknisk bildekvalitet ved bruk av stativ/hode av god kvalitet enn ved å bruke ytterligere penger på optikken. Dårlige stativer som står i klesskapet er det desverre litt for mange av.

Lenke til kommentar

Et Manfrotto 055PROB er nok ikke i klasse med utstyret fra RRS og Schatler, men er også temmelig langt over nivået på DÅRLIGE stativer man får kjøpt på f.eks. Elkjøp. Den kvalitative forskjellen man vil oppleve på et passe godt og et GODT stativ er minimal når man fra før av har liten fotografisk erfaring(uten å tråkke noen på tærne her. Jeg har selv liten erfaring). En tripod er uendelig mye bedre enn ingen tripod, med mindre den koster 500kr og lar kameraet nesten dette av på grunn av ustabiliteten.

Det du sier med objektivvalget hans er en annen ting. Verken 12-24 eller 18-200 er utpreget tunge og tunge, og det kan ikke forsvares å gå til innkjøp av luksustripod på det grunnlaget alene(med mindre 70-200 2.8 VR og lignende står på ønskelista).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...