Gå til innhold

Core Solo/Duo, variabel FSB eller kun multiplier?

mandela

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er kun multiplieren som forandrer seg ved bruk av intels speedstep teknologi eller skal også FSB kunne forandres? Har en core solo T1300 som enten kjører multiplier x10 ~ 1662Mhz eller multiplier x6 ~ 980Mhz. Ingen ting mellom dette og ingenting under dette. Er det slik det skal være? Har en pentium M i en annen maskin og den er mye mer spenstig, går lenger ned og har mange stopp. Finner ikke noe fornuftig info om core solo og speedstep selv dessverre

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svar, nå synes jeg likevel at det er merkelig at kun den laveste og høyeste multiplieren benyttes utfra hva jeg har logget av aktivitet. Kjører winxpsp2 og har bl.a. brukt notebook hardware control programmet (som jeg siden har avinstallert) om det har noe å si (har lest at det har brekt funksjoner i windows hos noen)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at cpu blir veldig varm i forhold til min forrige laptop med Pentium M 1.3Ghz, der koblet jeg rett og slett ut viften fra hovedkortet fordi temperaturen aldri steg over 65C. Ønsker å ha minimal støy fra pc når jeg jobber. Dessverre har ikke HP noen verktøy som kan regulere viften tilgjengelig for nedlasting (speedfan og notebook hardware control kan foreløpig ikke regulere den, men jeg har i allefall sendt nødvendig info til utvilkerne for at min bærbare kan bli støttet dersom HP har lagt ved muligheten til dette på hk)

Par andre ting:

Intel har med Yonah (i likhet med AMD K8 revision E kjerner) stengt muligheten for underklokking på laveste multiplier :( V er låst til minimum 0.950V, Med Pentium M kunne man undervolte på minste multiplier ganske mye før systemet ble ustabilt, varmereduksjonen var betydelig. Se forøvrig:

http://www.nordichardware.com/Articles/?page=1&skrivelse=465

En annen ting: du skrev at det er slik det skal være, at man ikke skal kunne stille FSB til lavere frekvens. Hm, husker jeg ikke feil kunne man stille FSB den gangen jeg hadde AMD duron og athlon prosessorer på stasjonære pcer, det var ikke problematisk.

Bruker forresten RightMark CPU Clock Utility i stedet for NHC for tiden.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...