Gå til innhold

Grunnleggende svakstrøm

Anbefalte innlegg

Noen (les:meg) av overklokking.no sine brukere er ikke elektro eksperter... så, feks hva gjør vi for å koble 2,1 volts led til PSU'ens 5v ? ohms lov er fin den, men hva med eksempler? slik at ikke så skoleflinke casemodwannebees kan få lekt litt... trenger kanskje ikke hele historien men noen litt grunnleggende / ofte brukte regler kunne vært moro...

bill merk: har loddebolt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei!!

Det er litt vrient å svare deg veldig kort og enkelt hvor stor motstand du må seriekble den LED'en med. Men jeg skal prøve å forklare. Først må du vite hvor stor strøm det skal gå igjennom lysdioden. Deretter bruker du ohms lov til å bregne hvor stor motstanden må være utfra den strømmen. Vi sier at strømmen skal være skal være 30mA

Ohms lov er som kjent R = U /I

U er spenningen og i vårt tilfelle skal motstanden holde 2,9 volt over seg (5 - 2,1). Da blir regnstykket slik:

R = 2,9 / 0,03

R = 96,6

Altså skal mostanden være på ca 100 ohm (kan få 96,5 ophm hvis du bruker E192 serien)

Håper du forstod dette!! :smile:

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ok, det betyr at mine 3mm leds fra Clas Ohlson som er 2,1 volt og som trekker 0,01 amp (10 milliamp trenger

(12-2,1)/0,01 = 990 (1000) ohm ?

so far so good.

men viftene skal jo ha flere leds (4) så nå trekker ledene 0,01 * 4 = 0,04 amp ?

(12-2,1)/0,04 = 247,5 (250) ohm ?

stemmer dette regnestykket?

+ 12 -<250 ohm>-<+led->-<+led->-<+led->-<+led->- 12-

kan noen bekrefte / avkrefte dette...??? please?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 13:41, skrev Bach:

Lenge siden GK Elektro, men jeg mener det blir slik:

4 seriekoblede dioder:

Over hver diode skal det være 2,1V

Sum 8,4V

Over formotstanden skal det da være 3,6V

3,6V:0,01A=360ohm

Eller er det for lenge siden GK?

Ja, det er nok for lenge siden, motstanden i en diobe er ikke linær, den faller med økende spenning.

Du må ta hensyn til diodens karrakteristikk og finne spenningsfallet i forhold til strømmen du har tenkt å ha gjennom, Ohms lov fungerer bare for rent resistive laster (dvs. motstander).

Nå er det en stund siden videregående, men jeg mener å ha rett.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 17:40, skrev CaNaBiS:

Jaa.. serie koble dem! Men Lure bare på en ting?! koffer kan doker i OK.no lage en side der Medlemmer kan sende inn sie guider/artikler?! over f.eks Basisk strøm... :wink: eller ka i kan kalle d

!

Sånn jeg har fått med meg så kan alle sende inn artikler. (Jeg har i hvertfall sendt inn et par ganger) Om man ikke er fask skribent i HW.no så kan man bare sende inn til de som er det, så leser de igjennom og legger tekst og bilder inn på den standard layout'en.

Forslaget med en innføring i enkel elektronikk (motstander i serie, paralell, strøm, spenning, effekt osv) er et godt forslag. Det er mange som kan trenge en slik innføring og det er godt å ha en plass å linke til når spørsmål dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...