Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gir olje er den til bruk?

adrian-100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På valvolin.no står det, den skal brukes til girkassen, på alle mopeder!

6830311[/snapback]

Har du link til dette?

Mange 4T-sykler har girkassen integrert i motoren, og benytter derfor samme olje til både girkasse og motor, men da er alle passninger osv. tilpasset dette.

Du skal nok ha en girolje regner jeg med, som har andre egenskaper enn motorolje.

Lenke til kommentar

4T-olje brukes i ustrakt grad også på motor/girkasser til moped.

2T-olje er som nevnt tidligere en olje som skal inn i forbrenningskammeret via premix eller i separat tank som enkelte mopeder har.

Altså, skal du ha en olje som skal smøre clutchen og girkassa på mopeden din så kan du med god samvittighet bruke en 4T 10w40

Mest sannsynlig er det også det som er anbefalt i instruksjonsbuka, om du hadde hatt den liggende.

Lenke til kommentar

På den gamle mopeden min brukte jeg bare helt vanlig 2T olje på "girkassa"/motoren. Fylte bare en plass. (Måtte blande i bensin også, hadde ikke "egen" oljetank)

Og på den nye mopeden min som er 4-takter så fyller jeg olje bare en plass, vanlig 10/40 olje.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Vel, min mening er nå at girolje er det beste.

6845228[/snapback]

Det kommer an på, som nevnt tidligere, om clutchen skal gå i olja - Noe den gjør på en tsx.

Gearolje er som oftest beregnet på girkasser, og ikke clutchsystemer av typen våtclutch.

Lenke til kommentar
Vel, min mening er nå at girolje er det beste.

6845228[/snapback]

Det kommer an på, som nevnt tidligere, om clutchen skal gå i olja - Noe den gjør på en tsx.

Gearolje er som oftest beregnet på girkasser, og ikke clutchsystemer av typen våtclutch.

6845702[/snapback]

Man får girolje som er beregnet på at clutchen ligger i samme olja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...