Gå til innhold

Hvor lenge skal man godta å vente på ny mobil?


Anbefalte innlegg

Oi, en så bra oppsummering av ting man IKKE skal gjøre om man vil ha god service fra en forhandler.

 

De kommer garantert til å gjøre så lite som overhodet mulig for å hjelpe deg etter den oppførselen, og trusler om tv2 hjelper deg er det latterligste jeg hører.

6848153[/snapback]

 

Hehe.. kanskje ikke noen mønsteroppskrift nei.. skrev denne da jeg strevde med å få spaceworld til å gi meg ny usb-disk. Etter å ha prøvd å være høflig i fem mailer fikk jeg nok, og truet med både forbrukeråd og tv2 hjelper deg. Da var plutselig alt greit med en gang. Bør ikke være slik, men....

 

På nærmeste elkjøpbutikk var servicen også så dårlig før at advokat omtrent var nødvendig for at de skulle gidde å tilby seg å sende en telefon til reparasjon. (Var vel ikke deres ansvar, man fikk ringe denne nokaservicen - som sa at man skulle levere den inn hos forhandler) Det ble heldigvis mye bedre da de fikk ny sjef.

 

Litt utenfor saken: En feilaktig bot fra et bomselskap endte med inkasso, selv om jeg hadde fått forsikring over telefon om at var endelig saken ordnet, og hadde sendt flerfoldige mail. De ga seg faktiksk ikke før jeg klaget til forbrukerrådet og fikk dem til å henvende seg til selskapet.

 

Man kan si hva man vil om sur og sint-metoden, men noen ganger er det det eneste som hjelper. Har heldigvis intrykk av at de fleste e butikker blir mer servicevennlige med årene...

 

PS: det bør selvfølgelig ikke være det første man prøver

 

At 5 uker er rimelig tid for mobiler har jeg aldri sett skrevet noe sted.

 

En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene. De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

 

Lånetelefon er forresten ikke noe du slipper hvis det medfører for stor kostnad for butikken. Selger du derimot gullarmbåndsur til 250.00kr er det mulig du slipper å stille med erstatningsvare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe.. kanskje ikke noen mønsteroppskrift nei.. skrev denne da jeg strevde med å få spaceworld til å gi meg ny usb-disk. Etter å ha prøvd å være høflig i fem mailer fikk jeg nok, og truet med både forbrukeråd og tv2 hjelper deg. Da var plutselig alt greit med en gang. Bør ikke være slik, men....

 

Å true med TV2 eller lignende fører bare til èn ting hos meg. Det er riktig nok skjelden jeg opplever dette, men i det øyeblikk noen bringer dette på bane er all diskusjon over. Jeg pleier da å avslutte med at all kommunikasjon heretter skal foregå skriftlig og helst gjennom advokat. Har gjennom mine 10 år i bransjen aldri hørt et eneste ord fra hverken avdokat eller tv2. Det er stort sett bare de som vet de har feil og vet at de taper diskusjonen som drar frem sånne barnslige trusler.... Da gidder jeg ikke bruke mer tid på den saken!

 

En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene.  De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

6863794[/snapback]

Tilsvarende produkt vil si en mobiltelefon man kan ringe og sende SMS med i grove trekk. Du har ingen krav om å få samme telefon som lånetelefon. Er du så avhengig av disse funksjonene at du ikke klarer å leve uten er det vel strengt tatt ditt ansvar å ha en egen backup. Husk at forhandler kan vente til det har gått 7 dager før han gir deg noe som helst hvis du kommer inn og oppfører deg som en drittsekk!

 

Jeg tviler sterkt på at en rettsak vil kune komme frem til at du som privatforbruker er avhengig av WiFi osv. Og er du næringsdrivende og kan dokumentere du virkelig er avhengig av dette for ikke å tape penger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for deg i det hele tatt så da står du tilbake med færre rettigheter!

 

Vel og bra at forbrukerne har rettigheter og sånn skal det være, men forhandler har også et par rettigheter. En av dem er at han ikke skal lide noe unødvendig tap for å sjekke telefonen. Det hadde vært alt for enkelt hvis du som forbruker bare kunne komme brasende inn i en butikk når det passet for deg og forlange ny telefon uten at forhandleren har mulighet til å sjekke hva som faktisk er feil.

Lenke til kommentar
Å true med TV2 eller lignende fører bare til èn ting hos meg. Det er riktig nok skjelden jeg opplever dette, men i det øyeblikk noen bringer dette på bane er all diskusjon over. Jeg pleier da å avslutte med at all kommunikasjon heretter skal foregå skriftlig og helst gjennom advokat. Har gjennom mine 10 år i bransjen aldri hørt et eneste ord fra hverken avdokat eller tv2. Det er stort sett bare de som vet de har feil og vet at de taper diskusjonen som drar frem sånne barnslige trusler.... Da gidder jeg ikke bruke mer tid på den saken!

 

Har bare brukt TV2 hjelper deg-argumentet en gang, og da hadde jeg loven på min side. Jeg er nok den typen som hadde ringt advokaten min... Nei forresten, antakeligvis forbrukerrådet. Kjøper stort sett på nett, så da foregår det meste skriftlig uansett.

 

Tilsvarende produkt vil si en mobiltelefon man kan ringe og sende SMS med i grove trekk. Du har ingen krav om å få samme telefon som lånetelefon. Er du så avhengig av disse funksjonene at du ikke klarer å leve uten er det vel strengt tatt ditt ansvar å ha en egen backup. Husk at forhandler kan vente til det har gått 7 dager før han gir deg noe som helst hvis du kommer inn og oppfører deg som en drittsekk!

 

Jeg tviler sterkt på at en rettsak vil kune komme frem til at du som privatforbruker er avhengig av WiFi osv. Og er du næringsdrivende og kan dokumentere du virkelig er avhengig av dette for ikke å tape penger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for deg i det hele tatt så da står du tilbake med færre rettigheter!

 

Vil påstå at det er forskjell på å være sur eller være en drittsekk. drittservice gir drittsekkunder. (Som man sår, høster man.) Dette gjelder selvfølgelig andre veien også. Hvis jeg ikke kan oppføre meg når jeg kommer med ett produkt med feil blir selvfølgelig servicen dårlig Det skal vel strengt tatt ikke ha noe å si hvordan kunden oppfører seg, men jeg har jobbet i butikk selv, og vet at det er slik.

 

Hvordan du kan få sms til å tilsvare WiFi er et mysterium for meg. Du har krav på noe tilsvarende, at du er avhengig av funksjonene på telefonen din har egentlig ingen ting å si. Men hvis du ikke trenger dem er det jo ikke noe vits i å sette seg på bakbeina. (Med mindre de møter en som deg bak disken, som gjerne vil gi dem en nokia 3210 til låns.)

Å komme med "egen backup" argument er bare dumt. Hvor mange på dette forumet tror du er avhengig av enten:

a)bilen

b)pc-en/internett-tilgang

c)mobilen

d)en annen type telefon eller

e)sjokolade

 

Godt over 90%tipper jeg... Definerer da avhengig som at man bruker tingen ofte, og kommer til å savne det i utstrakt grad hvis man må leve uten en uke

Hvor mange tror du kjøper:

a)en backup-bil

b)en backup-pc

c)backup-mobil

d)fasttelefon-backup med satelittbackuplinje i fall den vanlige linjen detter ut eller

e)backup-sjokolade.

 

Hvis du ser bort i fra d) (man kjøper jo gjerne to sjokolader i slengen :)) tror jeg du havner godt under 5% gitt. Det er antakeligvis godt under 1% på både a) b) og d)

Vel og bra at forbrukerne har rettigheter og sånn skal det være, men forhandler har også et par rettigheter. En av dem er at han ikke skal lide noe unødvendig tap for å sjekke telefonen. Det hadde vært alt for enkelt hvis du som forbruker bare kunne komme brasende inn i en butikk når det passet for deg og forlange ny telefon uten at forhandleren har mulighet til å sjekke hva som faktisk er feil.

 

Det beste hadde selvfølgelig vært om man sendte feilvarer rett til ett eget servicested driftet av produsenten som sto direkte ansvarlig for alt, og sendte deg samme modellen som du sendte inn som lånetlf uten at forhandler trengte å være involvert. Da hadde man kanskje ikke trengt å levere inn hele den bærbare HP-pc'en sin for å få ny strømforsyning. "Vi må sende inn alt når den skal på service," sa elkjøpmannen. Jeg skjønner jo at mellommannsposisjonen ikke alltid er like morsom, men det er jo lov å gjøre det beste ut av det. Et lite smil, litt engasjement og litt insatsvilje.

Lenke til kommentar
En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene.  De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

 

Lånetelefon er forresten ikke noe du slipper hvis det medfører for stor kostnad for butikken. Selger du derimot gullarmbåndsur til 250.00kr er det mulig du slipper å stille med erstatningsvare.

6863794[/snapback]

Det du skriver her stemmer ikke akkurat. For at du skal slippe å grave deg igjennom kjøpsloven har jeg sitert den her:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Så kostnad for selger spiller inn.

Lenke til kommentar
En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene.  De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

Hvis man kjøper en telefon så er det sms og samtale som gjelder, kjøper man en pda så skal dette lånes ut, men da er det snakk om pda, ikke smartphones etc...

 

Qtek 9100 og liknende vil jeg si går under telefon. ;)

Lenke til kommentar
Det du skriver her stemmer ikke akkurat. For at du skal slippe å grave deg igjennom kjøpsloven har jeg sitert den her:

Har faktisk lest hele loven (om enn ikke i det siste), og kan informere deg om at den heter forbrukerkjøpsloven. Så slipper du å lese tittelen :thumbup: Kjøpsloven gjelder for handler inngått før 01.07.2002

 

Du har imidlertid hentet sitatet fra riktig lov

Forbrukerkjøpsloven

§30 pkt.3: Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Så ja, selgers kostnader spiller en rolle, men når det gjelder mobiltelefon, bil, hus osv. er det nær sagt opplest og vedtatt at forbrukers behov veier tungt i forhold til selgers utgifter. Og slik skal det jo være. En lånetelefon kan vare i årevis, og er, sett over tid, en liten kostnad for selger.

 

gorkn: Du kommenterer forresten ikke påstanden min om at du kan kreve en mobil med samme funksjonalitet? Er du enige i det punktet, med mindre det koster veeeldig mye for selger?

 

Hvis man kjøper en telefon så er det sms og samtale som gjelder, kjøper man en pda så skal dette lånes ut, men da er det snakk om pda, ikke smartphones etc...

Qtek 9100 og liknende vil jeg si går under telefon. ;)

6865029[/snapback]

Du er derimot uenig. Det er faktisk slik at en erstatning er definert flere steder i flere lovtekster og forrskrifter som "en fullgod erstatning til samme verdi" det står også at den skal ha samme nytteverdi, være verdt en tilsvarende sum (dersom det gjelder erstatning i form av penger) etc., og det som fremkommer ofte er ordet tilsvarende

 

Så enten det er erstatningsgjenstand, erstatningstelefon, erstatningsbil e.l. så er nok ikke hva du definerer som telefon (og hva du definerer telefon som) så viktig. Hvor du har sms og samtale som eneste krav til mobiltelefon fra vet jeg ikke -håper bare du ikke jobber i el-bransjen og at sjefen din sier det. Hvis jeg leverer en PDA som kan kobles opp til bedriftsnettverket, skal jeg ha tilsvarende låneprodukt, og dersom jeg leverer en smartphone (eks Nokia N80) som kan kobles til bedriftsnettverket skal jeg ha tilsvarende, dersom jeg har eller føler behov for funksjonen. Litt dårlig eksempel, siden Nokia N80 kan være en dyr lånetelefon for selger, men smartphone=smartphone. smartphone er ikke lik nokia 3210.

 

Fordi noen mener at funksjonene på en privatmobil er uvesentlige dersom de brukes i jobbsammenheng (lykke til med den konklusjonen med mindre du er selvstendig næringsdrivende) kan vi si at jeg bruker WiFi-funksjonen til å logge meg inn på det trådløse nettverket hjemme, og bruker smartphonen som en miniatyrpc for å surfe på nette og lese/sende mail, siden jeg ikke har pc. (Jeg har det, men det er langt-> utenfor poenget)

 

En SE p910i er mye mer avansert enn en t310, og en t310 er derfor ingen erstatning for denne.

En Nokia 5110 er svært langt unna å tilsvare en Nokia N80, og leverer du en N80, kan du ikke få en 5110 som erstatning. Eller en 6111 for den saks skyld. Bruker du den som en pc pådet trådløse nettverket hjemme skal erstatningstelefonen også kunne gjøre dette. ;)

 

edit:linkleif

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Viktigper, selvfølgelig vet jeg at det heter forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg er ikke enig i at en lånetelefon trenger å ha flere egenskaper enn mulighet for samtaler samt SMS.

Dessuten er det ikke riktig som du sier at en lånetelefon vil kunne vare i flere år. Jeg vil anslå at normal levetid for en lånetelefon ligger på rundt 6 mnd.

 

Dersom du skulle hatt en "lånebil" ville du da krevd for eksempel AC i lånebilen fordi du har det i din bil? Det er en nyttig sak ja, men det er likegyldig i forhold til bilens egentlige egenskap: fremkomstmiddel.

Endret av gorkn
Lenke til kommentar
En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene.  De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

Hvis man kjøper en telefon så er det sms og samtale som gjelder, kjøper man en pda så skal dette lånes ut, men da er det snakk om pda, ikke smartphones etc...

 

Qtek 9100 og liknende vil jeg si går under telefon. ;)

6865029[/snapback]

 

ikke tull, qtek 9100 er fjernt fra en nokia 3200, og det er ikke til å stikke under en stol.

Lenke til kommentar
En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene.  De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

Hvis man kjøper en telefon så er det sms og samtale som gjelder, kjøper man en pda så skal dette lånes ut, men da er det snakk om pda, ikke smartphones etc...

 

Qtek 9100 og liknende vil jeg si går under telefon. ;)

6865029[/snapback]

 

ikke tull, qtek 9100 er fjernt fra en nokia 3200, og det er ikke til å stikke under en stol.

6866469[/snapback]

Hvis jeg ikke tar helt feil står det også noe i lovteksten om ikke for store kostnader for butikk også og alt annet en enkle telefoner er jo det.

 

Skal de ha alle mulige telefoner da? Såklart er det forskjell Christian, men tenk på kostnadene til butikken hvis de skal ha slike utlånstelefoner.

(uansett er jo forsåvidt hovedfunksjonene like)

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Kan først si - jo, jeg jobber i bransjen og vet utmerket hva du har krav på og ikke.

 

Står at du har krav på et lånetelefon her, men ser du at det står "og den kostnad eller ulemte som selgeren påføres".

 

Ta den butikken jeg jobber i da... vi selger sikkert maks 5 Qtek-liknende telefoner i året (regner ikke med N80 her... mer Qtek 9100 osv). Å ha slike lånetelefoner er en altfor stor kostnad!

 

Husk at mange sletter ingenting på produktene så ofte må en sitte og formatere pcen eller slette alt på telefonen så det tar også en god stund.

 

En butikk som har 50 lånetelefoner, alle er utlånt, så kan de faktisk si nei til en som vil ha lånetelefon fordi å ta en ny telefon som skal selges blir et stort tap hvis man taper salget og at telefonen ikke kan selges for lik pris etterpå.

 

Husk at dette er for forbrukere, bedrifter stiller mye dårligere så krav om å kople opp til bedriftsnettverk kommer du ikke langt med.

Lenke til kommentar
En "erstatningsgjenstand" dvs. lånetelefon skal ha tilsvarende egenskaper. Du kan mao. krve en telefon med windows mobile, WiFi, 3G og mobile office hvis telefonen har dette og du trenger funksjonene.  De fleste forhandlere vil kanskje ikke væe helt enig.

Hvis man kjøper en telefon så er det sms og samtale som gjelder, kjøper man en pda så skal dette lånes ut, men da er det snakk om pda, ikke smartphones etc...

 

Qtek 9100 og liknende vil jeg si går under telefon. ;)

6865029[/snapback]

 

ikke tull, qtek 9100 er fjernt fra en nokia 3200, og det er ikke til å stikke under en stol.

6866469[/snapback]

Hvis jeg ikke tar helt feil står det også noe i lovteksten om ikke for store kostnader for butikk også og alt annet en enkle telefoner er jo det.

 

Skal de ha alle mulige telefoner da? Såklart er det forskjell Christian, men tenk på kostnadene til butikken hvis de skal ha slike utlånstelefoner.

(uansett er jo forsåvidt hovedfunksjonene like)

6866844[/snapback]

 

slutt å vri på det jeg sier takk. Du sammenliknet en hybrid med en vanlig mobiltelefon, det er langt ute på viddene. Og det vet du selv.

 

Hva angår lånetelefonsituasjonen, så var det ikke det jeg protesterte på. Jeg protesterte på sammenlikningen din.

Nå skal sant sies at folk som kjøper en hybrid bruker den som digital planlegger i livet sitt, mulig gps osv. Personlig bruker jeg denne i frivillighetsarbeidet mitt (og det ekke mye næring skal jeg si deg). Så for meg ville det være et rimelig behov om din butikk (feks) ikke greide å fikse min telefon innen en uke eller to.

 

Eksempel med mitacen min nå, er at elkjøp mest sansynligvis må heve kjøpet eller omlevere igjen, fordi de ikke kjenner noe verksted i Norge som tar imot telefonen, og dermed må den sendes nedover i europa. Den andre butikken som selger disse vet selv ikke hvor vekstedet er, så min sak er temmelig grei sånn sett

 

ja; digresjon ;)

Lenke til kommentar

Christian: Sammenlikningen var kanskje ikke den beste, men det er jo hva man får som låneelefon og når en telefonservice kommer med på normalt nivå for oss igjen nå, på ca. 2 uker, så må de greie seg med en basic telefon i mellomtiden.

 

Klart ville jeg også lånt noe like godt hver gang noe jeg eier blir sendt inn, men får såklart ikke det.

Lenke til kommentar
Christian: Sammenlikningen var kanskje ikke den beste, men det er jo hva man får som låneelefon og når en telefonservice kommer med på normalt nivå for oss igjen nå, på ca. 2 uker, så må de greie seg med en basic telefon i mellomtiden.

 

Klart ville jeg også lånt noe like godt hver gang noe jeg eier blir sendt inn, men får såklart ikke det.

6866891[/snapback]

 

veeel;

som forhandler er du temmelig flink til å prippe på "vesentlig kostnad". Tingen er at samme paragraf tar hensyn til forbrukers behov.

Det som her kunne vært moro, er hvorvidt kostnaden for å reparere feks mitacen er så vesentlig mindre enn kostnaden for elkjøp å returnere den.

Er den ikke det, så faller problemet bort. Samme hva angår qteken.

 

Men nå skal sant sies at å skaffe til veie noen eldre smartphones ala p900 osv, burde ikke by på den særlige ekstra kostnaden.

Refurbished phones er jo et utgangspunkt, men nå tenker jeg kanskje litt langt.

Lenke til kommentar

De merkene du har kjøpt er nok neppe lønnsomt å sende rundt nedi Europa akkurat, men husk at vi selger telefoner med verksted i Oslo...

 

Vi sender vel dit 3 ganger i uka og alt går direkte inn til verkstedet. Det vil da ta maks 3 dager før den er registrert på verkstedet fra du leverte den (såklart helg kan skape en dag ekstra noen ganger).

 

Verktstedet har avtaler med produsentene, f.eks. har Canon satt en grense på 14 dager hvis jeg ikke husker helt feil.

Bare nå har vi ca. 25 telefoner i utstilling og alle kan selges + en haug med telefoner som jeg kan ta inn spesielt til en kunde.

 

Tipper jeg alene har solgt over 15 forskjellige modellen bare den siste uka... å ha en tilsvarende lånetelefon blir her litt vanskelig og en unødvendig dyr kostnad - selvom såklart faller de fleste under den "standard-gruppa".

 

Noen kommer til og med for å sende inn en Sony Ericsson P9** på service og de har SÅÅÅ mye viktig på den og de må låne en tilsvarende telefon.

Hvis de har bruk for en med slik funksjonalitet hadde de hvertfall brukt activesynk og tatt backup! Kan såklart ikke si dette, men det er fristende noen ganger...

 

Nei, dette blir altfor langt, men tenk på kostnadene til en butikk som har kontant over 30 telefoner utlånt til en hver tid (så og si...).

Endret av datating
Lenke til kommentar
De merkene du har kjøpt er nok neppe lønnsomt å sende rundt nedi Europa akkurat, men husk at vi selger telefoner med verksted i Oslo...

 

Vi sender vel dit 3 ganger i uka og alt går direkte inn til verkstedet. Det vil da ta maks 3 dager før den er registrert på verkstedet fra du leverte den (såklart helg kan skape en dag ekstra noen ganger).

 

Verktstedet har avtaler med produsentene, f.eks. har Canon satt en grense på 14 dager hvis jeg ikke husker helt feil.

Bare nå har vi ca. 25 telefoner i utstilling og alle kan selges + en haug med telefoner som jeg kan ta inn spesielt til en kunde.

 

Tipper jeg alene har solgt over 15 forskjellige modellen bare den siste uka... å ha en tilsvarende lånetelefon blir her litt vanskelig og en unødvendig dyr kostnad - selvom såklart faller de fleste under den "standard-gruppa".

 

Noen kommer til og med for å sende inn en Sony Ericsson P9** på service og de har SÅÅÅ mye viktig på den og de må låne en tilsvarende telefon.

Hvis de har bruk for en med slik funksjonalitet hadde de hvertfall brukt activesynk og tatt backup! Kan såklart ikke si dette, men det er fristende noen ganger...

 

Nei, dette blir altfor langt, men tenk på kostnadene til en butikk som har kontant over 30 telefoner utlånt til en hver tid (så og si...).

6866919[/snapback]

 

tja, beregnet meg frem til ca 17500 med deltaservice sitt tilbud. Da snakker man 35 salgspakker med A50 fra siemens. Dette inkl moms. Fordelt over et år, så blir det kanskje 1700 kr i mnd til lånetelefoner for et varehus som omsetter for hvor mye per år?

 

Kostanden var 300 kr for salgspakke, og 500 for eventuelle andre dere skulle finne på å kjøpe. Snitt 400 per telefon * 1,25 * 35 telefoner = 17500 kr totalt for det innkjøpet.

 

3310 og 5510 som i følge dere er helt kurrante lånetelefoner ville koste dere ca 1200-1300 mindre om 20 av telefonene byttes ut til dette.

 

Trekker en eventuelt fra momsen som dere får igjen, så blir beløpet henholdsvis 14000 og ca 950 kr spart på 3310 fremfor A50.

 

for ordens skyld; har overvurdert kostnaden veldig enkelte steder ser jeg. Differansen mellom å bytte ut vil variere etter kombinasjon osv. Men prisene skal stemme nokså greit.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

I dag har vi en del forskjellige...

Sony Ericsson T290i

Siemens A50

Siemens A55

Siemens C72

 

Siemens er populære lånetelefoner... billige og er de uten fargeskjerm sparer de oss i butikken for en stor jobb.

 

Nå begynner det å minke og lurer på hvilke jeg skal vurdere å ta inn.

Det kommer en Motorola ganske billig snart (399 kr. veil. utsalgspris) eller om jeg skal gå for noen Siemens igjen.

 

Kom gjerne med innspill hva du synes så skal jeg tenke på det.

For meg spiller det liten rolle hvordan merke og modell det er bare den ikke koster flesk og er en helt ok telefon.

Lenke til kommentar

meg bekjent selges en del refurbished telefoner på ebay. Kjøpte 3 8850 for ca 1400 kr der, med norsk språk er det total kostnad 2000 kr, og du har noen "ekslusive" telefoner for de med det behovet.

 

Deltaservice har vel en stor banner hos seg om at det ca 120 telefoner for salg for mellom 250 kr og 300. 5510 har vel radio, så der slepper du unna fjortisene som skal ha det.

 

De som selger på ebay selger i store kvanta, og pris per stykke blir ikke mer enn 400-500 kr stykke, og det er for de ekstra dyre.

Jeg vil også anta at disse kan føres i bedriften sitt regnskap ja. Ergo er det problemet løst. Noen av dem opptrer nemlig som butikker.

 

Eldre nokia telefoner kan oppgraderes med norsk språkpakke, og da har du nokså nye telefoner som kan lånes ut uten "vesentlig kostnad".

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Viktigper, selvfølgelig vet jeg at det heter forbrukerkjøpsloven.

Så jeg er viktigper, du siterte jo bare loven så jeg skulle "slippe å grave meg gjennom den" Snill, du. :)

 

Datating: Hvis jeg leverer inn en vaskemaskin vil jeg ikke ha en ti liters bøtte og ett vaskebrett selv om det fyller basic-behovene du mener jeg har. En gammel siemens er sågar et gammelt dårlig vaskebrett sammenliknetmed vaskemaskinen N80.

Hvis dere skal kjøpe noen nye lånetelefoner, hva med noen gamle series 60 telefoner? Utrolig hva de fortsatt kan brukes til. Restlager av N6600 eller lignende kan jo ikke være dyre nå. En eller to N3250-er så har dere noe alle series 60 v3-eiere kan bruke mens business-telefonen (eller gadget-telefonen) deres er på service. Der er klart at den mangler WiFi da.. :hmm:

 

Husk at dette er for forbrukere, bedrifter stiller mye dårligere så krav om å kople opp til bedriftsnettverk kommer du ikke langt med.

Det kan godt være man bruker WiFi til å surfe hjemme som jeg skrev i samme inlegg. Der er vel forresten ikke noen hemmelighet at større bedriftskunder får svært mye beedre service enn privatforbrukeren. Kommer du med p910i-en din gir de deg ikke noe gammelt skrap nei... Men de har vel kanskje mer penger enn meg...

 

EDIT:

gorkn: Bilen min har ikke AC, så jeg får nok grie meg uten... Men vent! Bilbransjen har jo skjønt det. De har jo faktisk ikke lånebiler som er eldre enn at alle har aircondition. De bytter jo ut lånebiler omtrent like ofte som andre bytter lånetelefoner... :hmm: Men telefoner er jo dyrere enn biler, det vet jo alle... :nei:

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
HEhehehe.

 

Morsomt at folk nevner at bedriftskunder får MYYYYEEE bedre service.

 

Bedriftskunder har ikke krav på lånetelefon i det hele tatt, og får det heller ikke :).

6867763[/snapback]

De kjøper kanskje ikke telefonen sin i telekiosken eller på expert, men jeg vet om flere bedrifter der ansatte med telefon med feil får lånetelefon på (arbeids)dagen. Mulig de har spesialavtale med leverandøren sin, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...