Gå til innhold

Hvor lenge skal man godta å vente på ny mobil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil begynne med å rette oppmerksomheten mot en tidligere post i denne tråden: Rayden; det er godt å se at noen er opplyst og i stand til å informere.

For oss som forhandler, er ikke 4-5 uker lang ventetid. Men for forbrukeren, er det sure uker å vente. De kjøper en telefon, og den må sendes inn til service fordi den konket etter åtte dager? Det er surt, - men regler er regler. Skulle en forhandler kunne strekke på en DOA skulle det jaggu meg blitt et kalas verdt å minnes.

Angående lånetelefoner: Det koster butikken langt mindre å ta ut f.eks en Nokia 1101 eller 6020 som lånetelefon, enn det vil koste bedriften at en misfornøyd kunde sprer misnøye til andre potensielle kunder. Vi må aldri glemme hvor utrolig viktig det er å holde kunden fornøyd. Dog, ett sted går grensen, men ikke over en lånetelefon...

Lenke til kommentar
Hvilken Siba butikk er det mobilen har vært levert inn på service?

6830316[/snapback]

alexander kiellandsplass

6830619[/snapback]

tror dem også bruker arvato teleservice og de har vært helt forferdelige siste 2 månedene.. jobber selv på siba kvadrat og har slitt med dem hele sommeren... min tlf er levert inn hos telekiosken på kvadrat og så har de sendt den videre til arvato tlfservice og jeg har fortsatt ikke fått min igjen.. sendte den 14 juni. sier de venter på swaptlf

Lenke til kommentar
Går rykter om at arvato sliter så mye at de er konk innen kort tid dersom det fortsetter slik det gjør nå. Jeg hadde ikke villet fått sendt telefonen min dit iallefall.

6832014[/snapback]

Helt håpløst der... vi har begynt å sende direkte til andre verksteder så slipper vi InfoCare og Arvato.

Lenke til kommentar
Hei

Til info: Infocare fikser ikke mobiltelefoner. Expert sender telefonene til Zodiac. Det burde kanskje en ansatt vite......

6834250[/snapback]

expert har såvidt jeg vet inngått en avtale med assist, som er partner med infocare, at tlf går via infocare til teleservice ser jeg på som rimelig sannsynlig da, i og med at assist også har avtale med teleservice.

i butikken min sa jeg stopp for 1 mnd siden, og byttet til deltaservice, de har hvertfall kontroll på logistikken.

til trådstarter: ring 22070500 (nr til teleservice), gi dem imeinr på tlf din, så får du vite hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg ser ofte at selger skylder på verksted/leverandør når reparasjon eller omlevering tar lang tid. Forholdet mellom verksted/leverandør og selger er imidlertid irrelevant for kjøper. Det er selgers ansvar å skaffe kjøper det han har betalt for - kontrakten gjelder mellom selger og kjøper. Dersom selger kjøper varer av dårlige leverandører eller bruker trege verksteder, er det selgers problem.

Selv synes jeg reparasjon av mobiltelefoner tar fantastisk lang tid, og det virker som ordningen med lånetelefon fungerer som en sovepute både for selger og verksted. Det er gjennomgående et problem at man ikke får erstattet mer enn sine tap hvis man går til sak, ellers ville man nok sett langt flere (rettmessige) rettsaker i forbrukerkjøp i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg ser ofte at selger skylder på verksted/leverandør når reparasjon eller omlevering tar lang tid. Forholdet mellom verksted/leverandør og selger er imidlertid irrelevant for kjøper. Det er selgers ansvar å skaffe kjøper det han har betalt for - kontrakten gjelder mellom selger og kjøper. Dersom selger kjøper varer av dårlige leverandører eller bruker trege verksteder, er det selgers problem.

6840748[/snapback]

Riktignok skal ikke kunde måtte forholde seg til verksted/leverandør/produsent, men det som skjer mellom forhandler og f.eks verksted har direkte innvirkning på kunde. Det er lite selger får gjort med det.

Lenke til kommentar

1. 5 uker er ikke rimelig tid, selvfølgelig kan dette sees i sammenheng med produktet sin alder etc. Kan du gi meg holdbare grunner til at 5 uker er ansett som rimelig tid?

og suiste punkt;

Jeg mener deg i mot; kunde skal ikke forvente kontraktsbrudd, ergo skal ikke det være å forvente at kunde har to telefoner.

6823443[/snapback]

Nå er det desverre verken opp til deg eller forhandler å ta den avgjørelsen angående rimelig tid. Forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget har satt standarden for dette. Så lenge du er hjulpet med en lånetelefon lider du ingen nød i fem uker!

Er du en vanlig forbruker så er du ikke avhengig av telefonen. Ikke i større grad en at du klarer deg med en lånetelefon i hvertfal. Er du derimot profesionell bruker, som defineres som et firma faller du desverre utenfor forbrukerkjøpsloven og har ingen rettigheter. Om kjøper telefonen som en privatperson men bruker den i jobbsammenheng defineres du som privatperson.

6823684[/snapback]

Dette er utrolig. "er du vanlig forbruker så er du ikke avhengig av telefonen...." Hva er det for en ting å si? Det er mange som bare har en mobiltlf, og ikke fasttlf, og da er men vel rimelig avhengig av tlf? Og "så lenge du er hjulpet med en lånetelefon så lider du ingen nød i fem uker!". Poenget er jo ikke om du lider noen nød, men når du kjøper en ny tlf, og den dør etter kort tid, så synes jeg det urimelig å vente i fem uker på å få den tilbake.

Lenke til kommentar
Hei

Til info: Infocare fikser ikke mobiltelefoner. Expert sender telefonene til Zodiac. Det burde kanskje en ansatt vite......

6834250[/snapback]

Som en annen sier over meg...

Expert har avtale med IC så det meste går gjennom dem.

Vet ikke hva dere gjør lenger, men det som var standardprosedyre for de fleste butikkene jeg har vært i kontakt med den siste tiden. ;)

Lenke til kommentar

Datating: Takk for støtte! :)

men hva betyr egentlig "lagt til skrot"

som er telefonen min sin "reparasjonsstatus" på www.serviceinfo.nu?

Dette har vært status i 3 uker nå.(I tillegg til at det tok en uke å sende telefonen til reperasjon)

Siba vil ikke ringe meg tilbake lenger.

Jeg ble oppringt igår, og fikk beskjed om at telefonen min fortsatt var til reparasjon. Når jeg ga beskjed om at

det står "lagt til skrot" skulle Siba representanten sjekke dette og ringe meg opp. Det har ikke skjedd.

Når jeg purret idag, så blir jeg heller ikke ringt opp.

Har ikke tid til å besøke Siba før 1600, og de gangene jeg har forsøkt er det bare idiot svar jeg får.

jaja.. måtte få utløp for min frustrasjon

6826040[/snapback]

"Lagt til skrot" er i mine ører ikke bra. Slik jeg oppfatter det får denne saken ett av to utfall:

1. Din telefon kan ikke repareres og de venter på en ny SP som de kan sende butikken (Dette er den eneste grunnen som kan forklare hvorfor det har tatt så lang tid)

2. Din telefon er fukt/slag-skadet og lar seg ikke reparere. I så fall burde verkstedet gitt butikken denne tilbakemeldingen i det dette ble oppdaget.

Hvis dine hendvendelser fremdeles står ubesvart, anbefaler jeg følgende tiltak:

- Ring til butikken og be om å få snakke med servicesjef/ansvarlig. Ta denne saken opp med denne personen og forlang et svar til dagen etter. Ikke hiss deg opp, men forhold deg saklig og spør samtidig om en forklaring på den status din sak har fått på nevnte Internett-adresse.

- Be om å få telefonnummeret til verkstedet som butikken bruker samt servicenummeret du har fått fra butikken om du ikke har dette på et eller annet papir. Du kan også bruke IMEI-nummeret på din telefon når du kontakter verkstedet. IMEI-nummeret er 15 siffer som identifiserer din telefon og du vil finne den på utsiden av esken til telefonen og den SKAL også finnes på det kjøpsdokumentet du fikk når du kjøpte telefonen eller på servicepapiret du bør/skal ha fått fra butikken.

- Send et skriftelig brev til butikken og klag på saken. Du kan også sende en epost. Sørg da for at Forbrukerrådet står på "Kopi til"-listen. En skriftelig klage MÅ de (butikken) svare på.

Når det gjelder dette med hvilket behov forskjellige personer har mht til sin mobiltelefon:

Forhandleren kan ikke stå til rette for hvilke behov en kunde har. Misforstå meg rett: Vi selger ikke telefoner etter hvor mye den betyr for kunden i det daglige eller fordi kunden ikke har andre måter å kommunisere på. Vi selger telefoner etter spesifikasjoner, egenskaper, driftstid, utseende ect.

Når det gjelder abonementet som kunden kanskje velger å binde seg til i forbindelse med kjøpet, så er det en helt annen måte å behovs-analysere på. Da spør vi gjerne om hvor mye/lite kunden regner med å ringe, om det vil lønne seg å ha en mobil løsning fremfor fasttelefoni, dekning der en bor osv.

Det er ingen andre en kunden selv som vet best hvilke konsekvenser det vil få om telefonen skulle bli ødelagt eller mistet. Jeg nekter konsekvent å svare ja eller nei på spørsmål som: "Kan du garantere at denne solid og ikke blir ødelagt?" eller "Den forrige mobilen min var elendig og sluttet å virke etter fire måneder. Kan du finne en som ikke svikter meg?" Får jeg slike spørsmål, svarer jeg at jeg aldri kan garantere for hvor lenge en telefon holder uten feil og forklarer hvorfor. Og om jeg vet det så er jeg såpass ærlig og gir kunden beskjed om den telefonen vi ser på har noen kjente ALVORLIGE feil eller meget dårlig service-historikk. (Slik som Nokia 6280) Jeg hater å få inn kunder som har kjøpt en telefon og forteller at det er et problem med den som jeg visste (eller burde ha visst) at det var det var en stor sjangs for at kunne oppstå. Noen vil si at det er ikke god business, men min plassering gjør at jeg er avhengi av en lojal kundemasse som vokser jevnt og trutt.

Det er helt riktig det som står nevnt tidligere at bedrifter som kjøper inn telefoner eller personer med bedriftsabonnement som kjøper telefon ikke kommer inn under forbrukerkjøpsloven.

Disse kundene definerers av meg som profesjonelle brukere og kan argumentere at de har behov for sin telefon i jobb-sammenheng. Men som sagt, så faller de utenfor forbrukerkjøpsloven og stiller desverre svakt i slike situasjoner. Når det er sagt så utøves selvsagt skjønn i disse tilfellene og vi hjelper dem så godt vi kan.

Vi hjelper OGSÅ privat-kunder så langt vi kan, men viljen til å yte ekstra service minker jo mer kjeft som kommer fra kunden enten den personen er bedriftskunde eller ikke.

Selvsagt skal man ikke forvente kontraktsbrudd, men her må man tenke på at man har ikke inngått en kontrakt med produsenten. Man har kanskje inngått en kontrakt med en operatør, og denne KAN måtte stå for tapte inntekter om dette kan dokumenteres.

Du kan ikke saksøke Microsoft om Windows krasjer og man mister data som en selv har lagt inn. På samme måte kan man ikke saksøke Sony Ericsson for at alle baby-bildene som ble tatt med telefonen gikk tapt da den fant ut at den skulle ta kvelden.

Det man kan gjøre er å reklamere på tingen man har kjøpt slik at man kan få en ny vare eller få den reparert om den har mangler av betydning.

Og her kommer DOA-reglene inn (DOA - Dead On Arrival). Alle mobilprodusenter har minimum 7 dagers DOA. Og finner man en feil på en telefon innen 7 dager etter kjøp, går slike saker SOM OFTEST greit. Kunden får en ny telefon og forhandler tar saken videre. MEN FORHANDLERE VÆR OBS!! For at dere skal få igjen en ny SP fra verksted/produsent så må dere være oppmerksom på at produsenten ofte krever en komplett eske tilbake med alt innhold inntakt! Selv bruksanvisningen må følge med før man kan få godkjent DOA.

Dette er utrolig irriterende å oppdage i etterkant når kunden har fått ny telefon og ikke har eller gidder å komme inn igjen med det som mangler. Og med dette i tankene er det for meg en gåte at det ikke ligger en lapp i esken eller at det i det minste står noe som helst om DOA i bruksanvisningen som følger med telefonen... Sjekk dette om dere vil. Jeg har til nå ikke funnet disse reglene noen steder. Og dette kan være vanskelig å ta opp med kunden.

Lag en lapp i Word og skriv produsentens regler ut. Legg den i esken, så har du ditt på det rene om du ikke får inn en komplett SP.

Når det gjelder dette med 5 uker... Dette kan jeg desverre ikke dokumentere, men jeg ble fortalt dette over telefon av min lokale representant for Forbrukerrådet.

Når det gjelder dette med utlånstelefoner: Gjennom årene samler det seg alltid opp noen telefoner som kunder ikke henter, eller som bare ligger og slenger. Vi tar i bruk disse om vi går tom for utlånstelefoner. Vi har ikke råd/mulighet til å ha så mange som 150 telefoner liggende til utlån. Vi opplever jo også at folk ikke kommer tilbake med den telefonen de låner.

Og et tips: Om dere har en gammel smartphone av et eller annet slag liggende som dere ikke blir kvitt; legg den til side og ha den i bakhånd når en privatkunde kommer inn med en ødelagt 9300/9500/P800/P900 ect.. Du sikrer deg garantert en og/eller flere kunder om du kan tilby en avansert telefon til disse kundene. Er usikker på reglene når det gjelder spørsmålet om kunden har krav på et utlånsprodukt med tilsvarende egenskaper som den som blir levert inn eller ikke.

Men generelt tenker jeg at en mobiltelefon er nettopp en mobil telefon og at kunden har krav på å få en telefon som kan levere tale og sms. Om kunden ikke kan ta bilder på en stund ser jeg ikke på som en krise med mindre det var dette kunden kjøpte telefonen til. (Men det finnes jo billige kameraer som gjør en bedre jobb...)

Håper saken løser seg snarlig! :thumbup:

Endret av Rayden
Lenke til kommentar

Takk!! :)

Har nettopp oppdatert innlegget mitt litt.

Desverre er det slik hos oss (som hos mange andre) at vi ikke alltid har ressurser nok til å ta oss av den mengden med servicesaker på den måten vi gjerne vil. Så jeg kjenner meg godt igjen i mange tilfeller som har blitt tatt opp hvor vi står som den butikken som ikke gjør jobben sin godt nok. Men vi streber etter å bli bedre!

Lenke til kommentar
Takk!!  :)

Har nettopp oppdatert innlegget mitt litt.

Desverre er det slik hos oss (som hos mange andre) at vi ikke alltid har ressurser nok til å ta oss av den mengden med servicesaker på den måten vi gjerne vil. Så jeg kjenner meg godt igjen i mange tilfeller som har blitt tatt opp hvor vi står som den butikken som ikke gjør jobben sin godt nok. Men vi streber etter å bli bedre!

6846720[/snapback]

føler jeg må henge meg opp i noe av det du skrev. Mest fordi jeg ser det fra et litt annet perspektiv i denne saken, enn hva butikker som regel kan ta seg råd til å se.

(noe blir flisepsikkeri)

Forhandleren kan ikke stå til rette for hvilke behov en kunde har. Misforstå meg rett: Vi selger ikke telefoner etter hvor mye den betyr for kunden i det daglige eller fordi kunden ikke har andre måter å kommunisere på. Vi selger telefoner etter spesifikasjoner, egenskaper, driftstid, utseende ect.

Kommer kunden og sier han har diverse behov, og du gir han en telefonf or de behovene, men så viser det seg at du bommet fatalt, så kan det bli en mangel du hefter for.

Selvsagt skal man ikke forvente kontraktsbrudd, men her må man tenke på at man har ikke inngått en kontrakt med produsenten. Man har kanskje inngått en kontrakt med en operatør, og denne KAN måtte stå for tapte inntekter om dette kan dokumenteres.

tror du leser ordet kontrakt litt for a4 her. Kjøpsavtalen vår, om et fungerende produkt (alt annet ville jo bli urimelig) osv, men så slutter produktet å fungere. Da har man i praksis et kontraktsbrudd, og det blir da rettet opp i.

Dersom da telefonen i mellomtiden brenner ned datamaskinen min eller bordet, så vil enten forhandler eller produsent stå ansvarlig for skadene (er mer inne i dette, men er et eksempel)

Er usikker på reglene når det gjelder spørsmålet om kunden har krav på et utlånsprodukt med tilsvarende egenskaper som den som blir levert inn eller ikke.

ble rådet av min advokat til å ta det rolig med et slikt krav i starten, men om en eventuell reperasjon drøyde, så ville en stille butikken ansvarlig for å bytte eller gi en lånetelefon av tilsvarende type (smartphone ala Qtek 2020)

dog viste det seg at ingen i Norge kunne fikse telefonen, så de byttet den.

Lenke til kommentar
Man har KRAV på lånetelefon dersom reparajon tar en uke eller mer.  :thumbdown:

Når det gjelder telefonen hos siba: Les litt i dette utdraget av forbukerkjøpsloven :sleep:

Mann deg opp, og stren inn på siba. Der spiller du irritert (hvis du ikke er irritert nok fra før 8), skjeller ut den første stakkars ansatte du treffer på, forlanger å snakke med sjefen, og serverer ham noen av punktene i forbrukerkjøpsloven som passer best for deg. Butikksjefen har neppe kikket på loven en gang, noe som gir deg en fordel. Fire uker er absolutt ikke "innen rimelig tid" osv osv. Kick ass. Nevn gjerne at du sendte en mail til tv2 hjelper deg før du gikk hjemmefra / at du har snakket med forbrukerjournalisten i dagbladet e.l. og at du regner med at saken får en viss medieoppmerksomhet siden den nye forbrukerkjøpsloven og gjennomføringen av denne skal evalueres i løpet av oktober. (yeah right! ..men det vet ikke han:)

I denne saken har du egentlig rett, men litt teater og skremselspropaganda har alltid virket fint for meg når butikker har litt tungt for det  ;)

Lykke til :thumbup:

6823214[/snapback]

Oi, en så bra oppsummering av ting man IKKE skal gjøre om man vil ha god service fra en forhandler.

De kommer garantert til å gjøre så lite som overhodet mulig for å hjelpe deg etter den oppførselen, og trusler om tv2 hjelper deg er det latterligste jeg hører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...