Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er dette et PSU problem?

Anbefalte innlegg

Har hatt en del ustabilitet med min pc i det siste, og etter en del feilsøking ser det ut til diskene ikke klarer å spinne opp skikkelig slik at den ofte feiler ved oppstart av windows.

Har hatt opp til 7 ide disker tilkoplet + dvd rom men har nå byttet ut dette med 3 større sata disker, men fortsatt er det problemer. Maskinen liker ikke å boote opp mer enn med 3 devices, så dvs at jeg må kolple ut dvd spilleren eller en av diskene.

Kan årsaken være mangel på strøm ? Har en 5 år gammel Enermax 430W, og dette burde vel holde, men kanskje den blir sløvere med alderen og trenger å byttes?

Har følgende oppsett

AMD 64 3200

3 sata disker

1 dvd wr

radeon 1600pro

Enermax 430W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei og velkommen til forumet!

Strømforsyningen skal nok holde.

Muligens det er BIOS som skaper trøbbel?

Hilsen,

efikkan.

6816279[/snapback]

Takk,

har nå oppgraddert til nyeste bios (k8n neo2 platinium hovedkort), fikk bootet med 3 disker og dvd rom men fikk noe problemer med ene disken som ble deaktivert etter jeg endret drive letter for å fikse ønsket rekkefølge. Nå vil den ikke reaktiveres, merkelig..

Lenke til kommentar

Når du fyrer opp (kald start) vil samtlige disker spinne opp samtidig .

Tror Effikian tar feil .

Bare det at du at du ikke har problemer med redusert antall disker skulle jo bevise det.....

Watt forbruket på disker er opptil 3 ganger så mye ved spinup , enn det som er oppført hos produsentene for seek/lese/skrive effekt.

Drive motoren bruker 12v , elektronikken 5v , så 7 disker vil kreve

masse 12v strøm ved oppstart .

"Gamle" disker er værre enn nye mht spinup power.

Av nyere er f.eks Samsungs spinpoint snillere enn andre på spinup power forbruk.

Så det vil være variasjoner fra disk til disk .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Når du fyrer opp (kald start) vil samtlige disker spinne opp samtidig .

Tror Effikian tar feil .

Bare det at du at du ikke har problemer med redusert antall disker skulle jo bevise det.....

Watt forbruket på disker er opptil 3 ganger så mye ved spinup , enn det som er oppført hos produsentene for seek/lese/skrive effekt.

Drive motoren bruker 12v , elektronikken 5v , så 7 disker vil kreve

masse 12v strøm ved oppstart .

"Gamle" disker er værre enn nye mht spinup power.

Av nyere er f.eks Samsungs spinpoint snillere enn andre på spinup power forbruk.

Så det vil være variasjoner fra disk til disk .

6817871[/snapback]

Jepp, det det med oppstart forbruk var det jeg også ressonerte meg frem til, men har funnet en feil allerede (hk støttet ikke sata2, måtte force to av diskene til sata v1) og oppdattert bios som har gjort maskinen tilsynelatende mer stabil. Fortsetter å teste..

ps! Restorer 2000 pro er et fantastisk verktøy når man har disk problemer :)

Endret av ivy_mike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...