ArizarD Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hei. Har akkurat gått i gang med å lære meg Java og har et par problemer. Har lagt inn Java SDK på maskina og bruker TextPad som editor. Laget meg en enkel utskriftsprogram, kalte den da Utskrift.java Jeg må bruke cmd for å kompilere og kjøre javafiler. Jeg har endret PATH til C:\j2sdk1.4.2._12\ i miljøvariablene, er dette riktig? Der ligger min java installert hvertfall. Spm 1. Når jeg har skrevet og skal lagre en fil fra editoren, hvor bør jeg legge dem? I samme mappe hvor jeg har javac, java, javadoc og andre eller? Spm 2. Når jeg kjører cmd får jeg fram C:Documents and Setting\<mittnavn>>. Hvis jeg prøver å kjøre javac Utskrift.java så får jeg en feilmelding om at javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando. Hva gjør jeg galt? Endrer jeg til cd C:\j2sdk1.4.2_12\bin\ og så skriver javac Utskrift.java f.eks så får jeg Utskrift.class fil, men så? Hvis jeg da prøver å skrive java Utskrift får jeg opp følgende: "Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Utskrift". Vil også ha det slik at jeg ikke trenger å bruke changedirectory hele tiden men at han tar det automatisk, så jeg bare trenger å bruke kommandoer for kompilering osv. Hjelp! Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Holder også på å lære meg Java... Men bruker bluej. Se www.bluej.org Det gjør at du slipper å sette opp slike ting. Den gjør det for deg. Så du slipper å bruke cd: Høyreklikk min datamaskin -> egenskaper -> avansert -> miljøvariabler ->se i rute nr 2. scroll ned til du finner path. ser slik ut på min pc: %SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\;C:\Program Files\Intel\Wireless\Bin\;C:\Program Files\QuickTime\QTSystem\ Legg til plassen bin mappen til java på enden av det hele, husk semikolon ; ;C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_07\bin Kan du poste koden din? EDIT: feil på hvordan sette path. Endret 6. september 2006 av JAPCU Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Henger ikke helt med er jeg redd, hva mener du med koden min? Koden til utskriftprogrammet tenker du på? Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Ja. Koden til programmet dit. Noen som har hatt samme prob. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=621797 Her er løsningen: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/install-windows.html Endret 6. september 2006 av JAPCU Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 class Utskrift { public static void main(String[] args) { System.out.println("Beethoven skrev Skjebnesymfonien"); } } Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 må kopier .class filen din til bin mappen til java. Fikk samme feil jeg og. Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Aha okey skal prøve, så filene må være lagret i mappe med javac, javadoc og de andre da? Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Ah. Leste det her: http://forum.java.sun.com/thread.jspa?threadID=571464 Men får det fortsatt ikke til. Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Får til å kompilere programmet, men feilmelding når jeg skal kjøre den. Uff azz :/ Prøvde å kjøre HelloWorldApp, fulgte alle instruksene til punkt og prikke og får "Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: HelloWorldApp" når jeg skal kjøre det. -_- Guide for nybegynnere Endret 6. september 2006 av ArizarD Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Har nå prøvd så å si alt mulig, jeg får fortsatt den jævla feilmeldinga. Hva gjør jeg galt? Når man skal lagre filene, legger man da dem i bin mappa til java eller kan man legge dem hvor som helst? Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Fant ut av det! Ok. Du må sette PATH (som jeg har skrevet fra før) og CLASSPATH classpath kan være slik: .;%classpath%.;C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_07\lib\tools.jar Klasspath kan settes i cmd med SET CLASSPATH= eller mye enklere, i miljøvariabler. Se etter "Classpath" i den nedreste ruta. Start cmd på nytt. Ha java programmet ditt på C:\ eller f.eks C:\java Skriv cd C:\java javac Utskrift.java java Utskrift Skal virke. Fant dette i bunnen av denne tråden: http://www.daniweb.com/techtalkforums/thread24146-2.html ------------------------------------------------------------------ fikk opp i cmd: C:\java>java HelloWorldApp Hello World! C:\java>javac Utskrift.java C:\java>java Utskrift Beethoven skrev Skjebnesymfonien C:\java> Endret 6. september 2006 av JAPCU Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Velkommen til javaverden Først og fremst, PATH skal være der som din javac fil ligger, ikke andre steder, det vil fikse mange feilmeldinger for deg (f.eks: C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_07\bin) Hvor du legger java filene dine bestemmer du selv, når du har satt opp PATH riktig så vil du kunne starte java og javac hvor som helst edit: Ikke verst at samme svarer kommer fra flere på en gang. Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) For nybegynnere (som meg) anbefaller jeg.. som jeg har sagt før. BLUEJ Så slipper man å bruke cmd, kompilere, kjøre. Ikke at det er så mye, men etter hvert vil man bruke et ekte IDE. Veldig enkelt ide som viser tydelig hvordan klasser opprettes og hvordan objekter så lages av klassene. Endret 6. september 2006 av JAPCU Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Jeg er helt noob, så her kommer et par spm. Jeg har følgende i CLASSPATH akkurat nå: "C:\Programfiler\QuickTime\QTSystem\QTJava.zip". Skal jeg fjerne det og sette inn den som skal gå direkte til javamappa mi? Slik så det ut i cmd: Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600] © Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation C:\Documents and Settings\Jens>cd C:\java C:\java>dir Volumet i stasjon C er System Volumserienummeret er B845-1DED Innhold i C:\java 06.09.2006 20:03 <DIR> . 06.09.2006 20:03 <DIR> .. 06.09.2006 20:03 442 Utskrift.class 06.09.2006 20:03 129 Utskrift.java 2 fil(er) 571 byte 2 mappe® 28 280 127 488 byte ledig C:\java>javac Utskrift.java C:\java>java Utskrift Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Utskrift C:\java> Endret 6. september 2006 av ArizarD Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 For nybegynnere (som meg) anbefaller jeg.. som jeg har sagt før. BLUEJSå slipper man å bruke cmd, kompilere, kjøre. Ikke at det er så mye, men etter hvert vil man bruke et ekte IDE. Veldig enkelt ide som viser tydelig hvordan klasser opprettes og hvordan objekter så lages av klassene. 6815907[/snapback] Husk at man må lære å gjøre det en eller annen gang, da er det like så greit å få det gjort ArizarD: Hva skjer hvis du ikke rører CLASSPATH (dvs lar den være som den var)? Jeg kan ikke huske å ha rørt den hvertfall. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Mener du får NoClassDefFoundError når du ikke har med . som endel av CLASSPATH. Punktum betyr mappen du står i når du kjører java-kommandoen. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Bør vel stort sett unngå å sette environment-variabelen CLASSPATH. Bedre å angi classpatch pr. prosjekt. Enten vha. verktøyene du bruker, eller evt. lage et par enkle bat-filer for kompilering og kjøring av programmer som har med -cp -parameteren. Endret 8. september 2006 av Frank2004 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå