Gå til innhold

Brannfare på Plasma skjerm? Bør slåes av hver dag?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en diskusjon gående hjemme på om jeg bør slå av Plasma TV'et hver kveld slik som man bør gjøre med vanlige TVer.

Finnes det noen dokumentasjon på at det lønner seg å slå Plasma TVet helt av?

 

Er brannfaren like stor som på vanlige TVer?

 

Hadde satt pris på tilbakemeldinger, slik at jeg kan få løst denne diskusjonen en gang for alle.

 

Ps: Har en Philips 42" Plasma skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å nevne at jeg selvsagt visste om denne faren. Men mitt spørsmål går på om det er lurt å slå Plasma Tvet helt av hver kveld som man blir oppfordret på rundt vanlige TVer.

 

Så linkene over gir ikke noe svar på mitt spørsmål desverre.

 

Ps! Så at denne brannfaren også gjelder pc'er med TV kort....noen som vet hvor jeg får kjøpt: antennekabel med innebygd trafo (galvanisk skille)?

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Galvanisk skille burde du kunne få kjøpt på nærmeste Expert/Elkjøp?

Komplett har i katalogen, men de har ikke satt på noen pris.

PCT: http://webshop.pct-scandinavia.com/storefr...de7fb896944c7c0

 

Min plasma har ikke nettbryter, bare standby-bryter.

Har egentlig aldri skjønt hva som gjør at en TV ikke tåler å stå i stand-by. Selve standbykretsen kan jo ikke være mer brannfarlig enn en klokkeradio, så det er kanskje muligheten for at TV'en kan slå seg på av seg selv hvis 'bryteren' svikter som gjør det?

Lenke til kommentar

at man bør slå av hovdbrytren på en tv før man legger seg eller blir lengre borte fra den er noen branvesnet her funet på.

 

de mener at det kan ta fyr. jeg ser ikke så stor fare i det.

 

den enste gode grunne til at en tv kan ta fyr er når den blir veldig varm.

f.eks når det er bilde på den eller lynet slår ned.

da må den også vere full av støv og annet skit.

da er det mange andre ting som er mye mere branfalige.

Lenke til kommentar

Kan ikke si noe om plasma, men kan komme med to harde fakta jeg selv går igjennom angående Sony WEGA 32" CRT TV og en Panasonic PT-AE700 LCD projektør:

 

- dersom TVet har vært påvirket magnetisk på et eller annet vis, f.eks. en uskjermet høyttaler for nærme eller XBox oppå (harddisk), har alltid den mest effektive løsningen vært å trykke fysisk på av/på knappen på selve TVet for å fjerne problemer med fargeskift. Vanlig degauss vil ikke hjelpe.

 

- Panasonic PT-AE700 har en lei feil i design som gjør at man opplever "vertical banding" i stor skala dersom man kun setter projektør i standby framfor å faktisk dra ut støpselet eller vri av/på knappen på baksiden av projektøren. "Vertical banding" er et statisk støyfenomen som plager mange, men dette et voldsomt tydelig de første 15-30 minuttene etter at projektøren har stått i standby over natten.

 

Som en liten bonus:

- en del elektronisk utstyr kan støye/summe dersom de står i standby, er selv plaget av dette trolig pga. hørsel

- plasmaskjermer tar voldsomt mye strøm i drift, en helt grei 42" Hitachi 42PD7200 plasma tar 380W i drift mens f.eks. 32" CRTen min tar rundt om 150-200W. Jeg vet ikke om dette er med på å øke potensiell fare?

 

Jeg ville ikke lurt på det en gang, skru den skikkelig av en gang i blant. Det tar deg 5 sekunder. At brannvesenet anbefaler dette har nok mer sannhet enn overtro i seg ;) På projektøren min f.eks. ordnet jeg helt enkelt en strømbar med av/på bryter som lyser i mørket. Når jeg legger meg, setter jeg foten på bryteren, og VIPS er strømmen kuttet. Også veldig praktisk, ettersom strømmen her i området er litt av-på-av-på midt i sommeren og midt i vinteren :yes:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...