Sixr Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Hei! Har om Krigen i midøsten på skolen,og har valgt Kuwait, og fikk i oppgave å finne ut hvem side de er på i krigen... Jeg har søkt litt rundt, men til ingen nytte.. Noen som vet det? *FÅTT SVAR NOK!* Edit: *txt* Sixr Endret 10. september 2006 av Sixr Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg vet ikke om det er riktig å si at de har valgt side. De involverer seg ikke i krigen. Derimot har kuwaitiske ledere fordømt Israel: Kuwait - Jassem AlKharafi, the parliament speaker of Kuwait, condemned the attacks and quoted that "the Israel 'savage and barbaric' aggression on Lebanon surpassed all moral and humanitarian limits and formed a disregard of international law and human rights and the world community" [6]. Kuwait Prime Minister Nasser Al-Mohammed Al-Ahmed Al-Sabah also condemned the attacks.[7] Kilde: Wikipedia Kuwait har også lovet betydelig støtte til gjenoppbyggingen av Libanon: BEIRUT, July 30 (KUNA) -- Kuwait will grant Lebanon USD 300 million as immediate aid and will deposit USD 500 at the Central Bank of Lebanon, said Lebanese Prime Minister Fuad Siniora on Sunday. Kilde: Kuwait News Agency Geir Lenke til kommentar
Sixr Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Jeg vet ikke om det er riktig å si at de har valgt side. De involverer seg ikke i krigen. Derimot har kuwaitiske ledere fordømt Israel: Kuwait - Jassem AlKharafi, the parliament speaker of Kuwait, condemned the attacks and quoted that "the Israel 'savage and barbaric' aggression on Lebanon surpassed all moral and humanitarian limits and formed a disregard of international law and human rights and the world community" [6]. Kuwait Prime Minister Nasser Al-Mohammed Al-Ahmed Al-Sabah also condemned the attacks.[7] Kilde: Wikipedia Kuwait har også lovet betydelig støtte til gjenoppbyggingen av Libanon: BEIRUT, July 30 (KUNA) -- Kuwait will grant Lebanon USD 300 million as immediate aid and will deposit USD 500 at the Central Bank of Lebanon, said Lebanese Prime Minister Fuad Siniora on Sunday. Kilde: Kuwait News Agency Geir 6814297[/snapback] TAKK! Geir Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ikke for å være frekk, men... finnes det en regjering i et muslimsk land som IKKE har fordømt israels defensive aksjoner og gitt støtte til terroristene i Hamas, Hezballah osv.? Lenke til kommentar
Sixr Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Ikke for å være frekk, men... finnes det en regjering i et muslimsk land som IKKE har fordømt israels defensive aksjoner og gitt støtte til terroristene i Hamas, Hezballah osv.? 6824839[/snapback] Du sier noe der Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Ikke for å være frekk, men... finnes det en regjering i et muslimsk land som IKKE har fordømt israels defensive aksjoner og gitt støtte til terroristene i Hamas, Hezballah osv.? 6824839[/snapback] Ikke for å være frekk, men... hvorfor skulle en regjering i et muslimsk land IKKE fordømme israels offensive aksjoner og gi støtte til muslimene i Hamas, Hezballah osv.? "If anyone is not willing to accept your point of view, try to see his point of view." Libanesisk ordspråk. Geir Endret 8. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg kan ikke helt se en eneste grunn til at folk i landet skulle støttet israel, i en krigssituasjon så støtter man jo ofte de som tilhører samme nasjonalitet som en selv, med mindre man har noe bedre å prioritere etter Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Ikke for å være frekk, men... hvorfor skulle en regjering i et muslimsk land IKKE fordømme israels offensive aksjoner og gi støtte til muslimene i Hamas, Hezballah osv.? Enten prøver du bare å være frekk eller så vet du bedre. Eller mener du virkelig at alle av en viss religion burde støtte hverandre uansett hva de gjør? Det tviler jeg på. Det er dessuten feil å kalle det offensive operasjoner når det foreligger klare provokasjoner og krigserklæringer. Her er et lite skråsikkert tyranisk utsagn som er like sant som det er sagt, og det står jeg for: Folk som støtter terrorister er avskylige. De er med på å opprettholde grupper som har som eneste mål å drepe sivile og utradere israel fra verdenskartet. Støtte til Hezballah og Hamas er støtte til å drepe sivile israelere, libanesere og palestinere fordi det på forhånd er gitt at israel må slå tilbake. Alt ansvar for sivile libanesiske døde tilhører derfor Hezballahs støttespillere. Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Selv om ikke Kuwait er i denne artikkelen, er det klart at Kuwait støtter gjenoppbyggingen av Libanon pga av frykten for at shiamuslimene ledet an av Hizbollah skal få mest støtte i Libanon. http://www.time.com/time/magazine/article/...29134-2,00.html Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Selv om ikke Kuwait er i denne artikkelen, er det klart at Kuwait støtter gjenoppbyggingen av Libanon pga av frykten for at shiamuslimene ledet an av Hizbollah skal få mest støtte i Libanon.http://www.time.com/time/magazine/article/...29134-2,00.html 6829735[/snapback] Neimen hysj da. Prøver du antyde at det finnes mer enn to sider i denne konflikten? Alle her i tråden vet at det bare finnes sort og hvitt i dette spørsmålet: Enten er du for Israel, og dermed mot muslimsk terrorisme. Ellers er du for palestinerne og mot israelsk (stats-)terrorisme. Da må ikke noen komme her og komme her og blande inn andre farger enn sort og hvitt... Geir Endret 9. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Enten prøver du bare å være frekk eller så vet du bedre. 6829706[/snapback] Kanskje jeg vet bedre OG prøver å være frekk? Mener jeg at folk av en viss religion bør støtte hverandre uansett hva de gjør? Nei, det gjøre jeg ikke. Men jeg registrerer at det skjer. Og jeg registrerer at støtten til Israel fra enkelte er minst like ubetinget. Det skremmer ikke noe mindre at norske støttespillere kan forsvare Israel i tykt og tynt som at arabiske støttespillere kan støtte motparten. Nå har dog cbs77 dokumentert at Kuwait kanskje har andre motiver for sin støtte. Altså at de ikke støtter terrorister, og dermed går klar av din avsky. Kan du forestille deg legitime grunner til å ikke støtte Israel, uten at det dermed er en støtte til Hisbollah og Hamas? En offensiv er en offensiv, uansett. Eventuell provokasjoner kan (avhengig av øynene som ser) forsvare en slik offensiv, men den gjør den ikke noe mindre offensiv. Hvis jeg går over til naboen og banker til ham i trynet, så er det en offensiv handling, selv om han har skutt på huset mit med hagle dagen før. Om han kommer for å banke meg, og jeg slår ham ned på trappa mi for å forsvare meg, da er det en defensiv handling... Geir Endret 9. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Det skremmer ikke noe mindre at norske støttespillere kan forsvare Israel i tykt og tynt som at arabiske støttespillere kan støtte motparten Hvor mange støttespillere har egentlig israel i norge? Eller europa for den sakens skyld? I verden? Er bare i USA de har noen støtte. Og den støtten er som oftest mer prinsippiellt betinget. Den ubetingede støtten fra andre muslimske land er av typen "Israel er ond, en arm av USA, landet må ødelegges". Meg bekjent driver heller ikke israels få støttespillere vold og terror i andre land eller i palestina eller libanon. De aller fleste av dem ønsker hele ikke å ødelegge hele midtøsten og drive alle muslimene på flukt. Er ikke så sikker på at det samme kan sies for de arabiske og øvrige muslimske landene. Når jeg støtter israel spiller jeg ofte litt devil's advocate. Jeg er fullt klar over at de har gjort mye galt, og er kritisk til mye av det, samtidig er den ensidige og unyanserte kritikken av israel og den nesten totale støtten til palestinerne og nå libaneserne, noe av det farligste som finnes, og et åpenbart hinder for å finne en fredelig løsning. Det må være lov å ha flere tanker i hodet samtidig. Ingen vinner i krig. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Hvor mange støttespillere har egentlig israel i norge? Eller europa for den sakens skyld? I verden? Er bare i USA de har noen støtte. Og den støtten er som oftest mer prinsippiellt betinget. Nok til å ha betydning i norsk rikspolitikk: Frp fanget KrF-velgere Jeg vil ellers tro at Israel har et tettere økonomisk og politisk samarbeid med Europa enn det andre arabiske land har. EDIT: Ironisk at dette skulle komme akkurat nå: - Usedvanlig modig Når jeg støtter israel spiller jeg ofte litt devil's advocate. Jeg er fullt klar over at de har gjort mye galt, og er kritisk til mye av det, samtidig er den ensidige og unyanserte kritikken av israel og den nesten totale støtten til palestinerne og nå libaneserne, noe av det farligste som finnes, og et åpenbart hinder for å finne en fredelig løsning. Det må være lov å ha flere tanker i hodet samtidig. Ingen vinner i krig. 6832516[/snapback] Skjønner ikke helt hva det skal være godt for ... Endret 9. september 2006 av Feynman Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Hvor mange støttespillere har egentlig israel i norge? Eller europa for den sakens skyld? I verden? Er bare i USA de har noen støtte. Og den støtten er som oftest mer prinsippiellt betinget. Nå tenkte jeg snarere i forum-/mediasammenheng. Og her er fløyene markerte. Hvor mange som støtter hver side er ikke viktig her, de få som finnes er i stand til å dominere debatten fullstendig med sine sort/hvite fremstillinger. Den ubetingede støtten fra andre muslimske land er av typen "Israel er ond, en arm av USA, landet må ødelegges". Meg bekjent driver heller ikke israels få støttespillere vold og terror i andre land eller i palestina eller libanon. De aller fleste av dem ønsker hele ikke å ødelegge hele midtøsten og drive alle muslimene på flukt. Er ikke så sikker på at det samme kan sies for de arabiske og øvrige muslimske landene. Ja, men jeg var ikke primært opptatt av retorikken. Ei heller hvem som snillest og slemmest av alle verdens land. Det som opptar meg er hvordan debatten blir sort/hvit, slik det fremgår av diskusjonene her på forumet også. Og her kan man gå snu på flisa igjen, og vri på utsagnet ditt. Når jeg støtter israel spiller jeg ofte litt devil's advocate. Jeg er fullt klar over at de har gjort mye galt, og er kritisk til mye av det, samtidig er den ensidige og unyanserte kritikken av israel og den nesten totale støtten til palestinerne og nå libaneserne, noe av det farligste som finnes, og et åpenbart hinder for å finne en fredelig løsning. Djevelens advokat skal du selvsagt få lov å spille. Men det er ikke sikkert at debatten tjener på det. Jeg mener altså at ensidig og unyansert kritikk (og støtte) er farlig uansett retning. Så den nesten (i noen tilfeller mer enn nesten) totale støtten til Israel, og ensidige kritikken av palestinerne er for meg et like stort hinder for en fredelig løsning. Det må være lov å ha flere tanker i hodet samtidig. Ingen vinner i krig. 6832516[/snapback] Akkurat. Også skal det bli noen meningsfylt debatt er det ikke nok å ha disse samtidige tankene i hodet, man må gi uttrykk for dem også. Geir Lenke til kommentar
Sixr Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Jeg har fått svar nok nå da.. :!: Ikke start en krangel heller! Sixr Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Hvor mange støttespillere har egentlig israel i norge? Eller europa for den sakens skyld? I verden? Er bare i USA de har noen støtte. Og den støtten er som oftest mer prinsippiellt betinget. Irrelevant. I praktisk politikk har Israel en overveldende støtte i omtrent alle vestlige land. En og annen fordømmelse av Israel handlinger kommer det jo, men det er jo tydeligvis et spill for galleriet siden det aldri blir satt makt bak kravene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå