Pysj Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Teleanalytiker Tore Aarønæs mener mange unge ser seg blinde på énkronestilbud på mobiltelefoner. Les mer Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Folk må få gjøre hva de vil, om de synes det er greit å betale mye uten å tenke økonomi så er det jo deres sak. Selv styrer jeg unna alle slike lokketilbud da jeg helst vil ha ting rimeligst mulig. Flere jeg kjenner er veldig uvitende ift priser på det meste, så lenge de ikke får økonomiske problemer pga telefonregninga så sier ikke jeg annet til dem enn at de kunne spart endel på å bytte mobiloperatør/abonnement Lenke til kommentar
mandela Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Nå er det jo slik at utsalgsstedet må vise total grunnkostnad under bindingstiden. I tillegg kommer brukskostnader ved abonnementet som også vanligvis vises tydelig og klart. Kan likevel være enig i at det er "litt" misvisende med f.eks. blekkene til elkjøp og helsider med "1 kroners" tilbud Endret 6. september 2006 av mandela Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Egentlig synes jeg ikke tallene var så skremmende høye. 30% med binding er lavere enn jeg hadde forventet. 10% med unødvendig dyre abb, betyr jo at 90% har ok pris på abbonementet sitt. Det synes jeg høres ganske bra ut. Folk må få gjøre hva de vil, om de synes det er greit å betale mye uten å tenke økonomi så er det jo deres sak.6814060[/snapback] Vel, det har faktisk konsekvenser for oss andre at noen kjøper de dårligste tilbudene. Det betyr at det er et marked for de som selger til høye priser og bruker millioner på plagsomme reklamekampanjer. Dårlig konkurranse på pris/kvalitet fører til mindre press på bransjen til å levere mest mulig for pengene. Nå er det jo slik at utsalgsstedet må vise total grunnkostnad under bindingstiden.6815280[/snapback] Jepp, jeg synes innføringen av den regelen var glimrende. Ut i fra de lave tallene på binding og unødvendig dyre abbonement så ser regelen ut til å ha vært en suksess. (for forbrukerne) Hvis det skulle vært gjort noe mer fra myndighetenes side så kunne f.eks en regel om tvungen gratis opplåsing av mobilen etter endt bindingstid være et mulig tiltak. Altså ikke som i dag der telefonen er låst for bestandig hvis man ikke ber spesifikt om å få den låst opp. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jo, egentlig enig der, men desverre så mange som overhodet ikke tenker økonomi når de handler, samme hva de handler Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg synes følgende er litt pussig: Det konkluderes blant annet med at den aldersgruppen som har høyest andel "lurte" kunder, er 15-19 år. Av disse så er det faktisk bare en brøkdel som har lov til å kjøpe slike "lokketilbud", nemlig de som er over 18 år. I de tilfellene hvor en 15-18åring har et slikt abonnement, så må det nødvendigvis være en myndig person som har gjort selve kjøpet, i de aller fleste tilfeller er dette foreldrene. Dette betyr igjen at det er aldersgruppen 40-55 som er mest utsatt for disse tilbudene og ikke er flinke nok til å lese den lille skriften. Etter å ha jobbet i bransjen en god stund, vet jeg at det ikke er abonnementsprisen eller ringeprisene som er avgjørende når de fleste kjøper mobiltelefon. Det viktigste er hvor mange kroner man må ut med der og da for den telefonen man har lyst på. Resten "kommer jo på regningen", så det er ikke et utlegg kunden trenger å tenke på der og da. Undersøkelsen er i seg selv et godt innspill, men resultatene burde ha vært tolket av noen som har litt mer innsikt i markedet for å kunne gi litt bedre konklusjoner enn det som er kommet fram i mediene. -snubbel Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Folk betaler stort sett det som skal til for å dekke behovet de har, uansett om de kjøper med eller uten abonnement... Lenke til kommentar
roadrunner41 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg har gjort begge deler, altså kjøpt uten abo, og med binding. Synes jeg ringer for mye uansett... Hvis jeg ser på tele2 sitt tilbud på k800i og k610 i, henholdsvis 999,- og 1 krone, og ser på totalprisen, som for k800i blir 2427, så synes jeg det er billig og greit i forhold til uten abo der billigste k800i kanskje kan fåes for 3400?.I summen på 2427 så er jo abo medregnet, og man betaler for det man ringer og det man sender SMS for. Med et slikt abo betaler man jo litt mer enn hos de billigste, men selve telefonen og abo utgifter for ett år er inkludert. Tror mange faller for fristelsen og kjøper tlf med bingingstid fordi man da får tlf billig, og som sagt, regningen kommer senere, og er delt opp i 12 måneder. Hvis jeg skulle kjøpt den uten abo for 3400 så hadde det vært en vesentlig kostnad, men jeg hadde jo kunne valgt et skitbillig abo. Men hvordan ville da support og tilgjengelighet vært? Nei, jeg er nok av de utålmodige som ikke kan spare til en tlf uten abo, og heller gladelig betaler litt for mye i ringetid.... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Sånn generelt er det lønnsomt å kjøpe subsidiert mobil for de som bruker mobilen veldig lite, da subsidiene ofte er høyere enn det månedsavgiftene blir i løpet av et år. Bruker man mobilen derimot mye så lønner det seg uhyre sjelden, unntaket er tele2 som av og til kommer med enorme subsidier som i ditt tilfelle mskedsmo Lenke til kommentar
roadrunner41 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Sånn generelt er det lønnsomt å kjøpe subsidiert mobil for de som bruker mobilen veldig lite, da subsidiene ofte er høyere enn det månedsavgiftene blir i løpet av et år. Bruker man mobilen derimot mye så lønner det seg uhyre sjelden, unntaket er tele2 som av og til kommer med enorme subsidier som i ditt tilfelle mskedsmo 6819186[/snapback] Hehe, jeg viste bare til det som sto på hjemmesidene deres jeg. 999 for telefon, 119 pr måned (1428 for et år). Men jeg sier ikke at det er enorme subsidier, det koster jo å ringe. Men det er klart, ser man på commit.no sitt tilbud på k800i, så er jo tele2 i en annen klasse... Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tele2 har for tiden ganske store subsidier, noe som er greit nok. Likevel må man se på ringeprisene på abonnement til 119 i måneden, opp mot f.eks netcom smarttalk eller andre billigabonnementer. Hvis man ringer en del, sparer man likevel inn den ekstra tusenlappen som det koster å kjøpe k800 uten abo i løpet av et år Hei snubbel, god tur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg