Gå til innhold

Kjøpt ny LCD, får ikke fram bilde med DVI

krist2

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt meg en ny skjerm, NEC 20WGX2, går fint å bruke VGA kabel (D-sub), men prøver jeg å bruke DVI kabelen, får jeg ikke bilde. Hverken når jeg booter, eller når windows starter opp. Har prøvd å trykke på knappen på skjermen som heter Select/1-2, der du kan velge mellom D-sub og DVI, men den mottar ikke signaler via DVI.

Specs står i signatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, brukte en kabel av gangen. Har også litt problem med at skrift i windows/word er litt uklar, og har en liten skygge av farge ved seg. Pluss at alle ikoner er litt mer "hakkete enn før", ikke like glatte som med min gamle CRT skjerm. Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette. Foreløpig så var det bedre bilde med den gamle billige CRT skjermen når jeg holder på i windows (som word, surfing o.l). I spill så er LCD skjermen bedre. Men det er vel det minste man bør kunne forlange av en så dyr skjerm..

Håper jeg får fikset disse problemene,

Lenke til kommentar

OK, et problem av gangen :)

Oppløsning

Kjører du riktig oppløsning? LCD skjermer er bygget fra fabrikkens side for kun 1 oppløsning - alt annet blir justert og fintilpasset. Din skjerm ser ut til å kjøre 1680x1050. Alt annet vil bli uklart, dette fordi selve panelet er bygget opp av et fast fysisk 1680x1050 piksel rutenett. Effekten er lettere å observere i Windows enn i spill.

VGA/analogt

Kjører du analogt må man ofte justere bildet. Noen skjermer gjør dette automatisk, hvis ikke - sjekk etter en "AUTO" knapp. Skjermen vil da "jobbe litt", og justere bildet for deg. Kjører man digitalt/DVI slipper man dette fordi oppløsningen er riktig "out of the box".

Mykhet og firkantet preg

Rutenettet er firkantet, og fokuset/skarpheten på LCD skjermer er i mange tilfeller LANGT over CRT skjermer. Det kan bli litt for klart og tydelig, og firkantede piksler framfor runde hjelper kanskje ikke så bra :) Selv har jeg ingen problemer, men synet til folk er forskjellig. Det man kan gjøre, er å skru på såkalt "Clear Type" i Windows. Du finner den når du høyreklikker på skrivebordet, velger "Properties" --> "Appearance"/panelet man endrer farger -----> Effects/effekter. Clear Type er en slags antialiasing for tekst, og vil jevne ut kantene på alle fonter. Resultatet blir fyldigere tekst.

EDIT: Skrivefeil, nytt Eclipse keyboard.

post-15998-1157581306_thumb.jpg

post-15998-1157581359_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du må sørge for at skjermkortet er satt til 60 hz via instillinger i windows. Koble inn f.eks kun VGA først og se, deretter kun DVI.

Når du får det til å fungere er jeg interessert i å høre en ting. Du kan sette skjermen i ulike moduser. Sett den til "gaming" eller "video". Kan du se om det dannes noen merkelige striper langs den blå startmenylinjen i windows? Prøv å flytte menylinjen til toppen og se om den forekommer der og. Jeg hadde denne en stund selv men syntes fargeovergangene sugde maks. Boye har peiling på dette...

Noen Dell 2007FPW eier her som vet om deres skjerm har dårlige fargeoverganger (mener ikke banding)?

Grunnen til at jeg spør er fordi noen få brukere på forumet har hatt dette problemet, mens andre har rapportert til meg at de ikke kan se problemet på sin egen skjerm (nec modellen).

Lenke til kommentar

Takk for svar

Har nå forandret på skarpheten, og bildet har blitt bedre (skriften og ikoner).

Jeg har satt den til native oppløsning og 60hz, får fortsatt ikke bilde via DVI.

En ting jeg lurer på er, blir det stor kvalitetsforksjell ved bruk av DVI kabel i forhold til VGA?

Lenke til kommentar

Har nå fått DVI til å fungere i windows, men fortsatt ikke bilde under boot, noe som jo er litt dumt hvis man skal inn i bios. Skal prøve litt mer å se om jeg får det til å fungere..

Har ikke sett noen merkelige striper langs den blå startmenylinjen i windows når jeg skifter modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...