Gå til innhold

supermount på cd og winex

Anbefalte innlegg

Pc: intel P4 2,26 GHz

skjermkort : asus geforce4 4400ti 128 mb

driver : Nvidia 3123

lydkort : sb audigy intern

Distro : Mandrake 9.0

Winex : ver 2.2

Jeg har prøvd å få Winex til å fungere med spill , men har problemer med supermounten til MD 9. Er Desverre helt fersk med Linux, så jeg kan for lite om kommandoene og filene rundt OS-et.

Har fått noe hjelp fra Transgaming , men min siste forespøsel har jeg ikke hørt noe fra ( 13. oktober ) siden jeg skrev den. Defor prøver jeg her :

Jeg har fått følgende tips:

# chmod a+r [CD-ROM Device]

# chmod a+rx [CD-ROM mount point]

and also the enable and disable for the supermount

1) open /etc/fstab in a text editor

2) Look for the line that reads:

none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0

3) comment out this line by placing a "#" at the begining so it reads:

#none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0

4) add this line to /etc/fstab:

/dev/scd0 /mnt/cdrom auto user,iocharset=iso8859-1,umask=0,exec,codepage=850,ro,noauto 0 0

5) save the file

Hos meg stod det i /etc/fstab/:

/dev/hdc /mnt/cdrom auto codepage=850,iocharset=iso8859-1,noauto,nosuid,ro,umask=0,user,nodev 0 0

da jeg fosøkte dette fikk jeg error i /etc/fstab/

dev hdc gir meg trøbbel da maskina ikke kan finne hdc når jeg forsøker å mounte cdrom-en etter å ha kjørt supermount -i disable

hva kan jeg gjøre... vil så gjerne få Linux winex

hva kan jeg gjøre? Vil så gjerne kovertere helt til Linux. Er dumt å måtte bruke windows som spill-konsoll. Når alt det andre funker hos meg i Linux

ps beklager at noe av teksten er på engelsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg forstår har du problemer med og få Winex til og finne CD-rom'en din med dine game-cder.

Det du må gjøre er og åpne config filen til Winex, her finner jeg min:

/home/ketil/.transgaming/config

der har jeg lagt til:

[Drive H]

"Path" = "/cdrom"

"Type" = "cdrom"

Da har jeg laget en "windows-cdrom" stasjon for winex.

Deretter må jeg mounte cd-romen på /cdrom.

Jeg åpner så en terminal (aterm/xterm/eterm/rxvt etc.) og su'er meg ( skriv su -) skriv inn root passordet. Derretter mounter du cd-romen (husk og ha satt i cd-platen :razz: ) kommando:

mount /dev/cdrom /cdrom

Da skal linux mounte cdromen rett. Derretter skriver du "exit" for og komme ut av su-mode, 'cd' deg til mappen med spillet (her GTA3) /mnt/raid1/games/Rockstar Games/gtaiii og skriv 'winex gta3.exe' voila og spillet skal kjøre, for nå finner det cd'en i /cdrom eller stasjon H som winex bruker. Capice?

Håper jeg ikke missforstod problemet ditt nå da...

Lenke til kommentar

beklager at jeg glemte å fortelle dette

fikk et lignende svar fra transgaming :

We are currently experiencing a problem with Mandrake 9.0 and the cd autodetect in WineX. Mandrake decided to change their fstab format in their latest release and a fix has been created and will be available in the next package. In the meantime you will need to add a cdrom listing in your .transgaming/config file.

[Drive H]

"Path" = "/mnt/cdrom"

"Type" = "cdrom"

"Lavel" = "cdrom"

"Filesystem" = "win95"

+ dette:

pardon me I forgot a line:

"Device" = "/dev/scd0"

Please note that your cd-rom device may not be /dev/scd0, check you /etc/fstab for the correct device point.

dette hjalp ikke.

Logger inn som root. Men i md9`s" utforsker"

er cdrom-en stengt, og jeg får ikke lest cdrom-en

får beskjed om at jeg ikke har rettigheter til den ( som root ???? ).

og etter å ha disablet supermount og forandret /etc/fstab/ får jeg altså denne meldingen:

error in /etc/fstab/

og får ikke mountet cdrom-en.

tror det er en feil i supermounten som blir initiert ved installering av MD9 og ikke i Winex.

Hvordan kan jeg få forandret slik at jeg får rett DEV på cdromen ( er ikke dette rett antagelse ? )

trmika

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...