Gå til innhold

Hvor lenge bør man hvile etter vekttrening?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan trene hver dag hvis du vil. Som nevnt, er bare hver muskelgruppe som trenger hvile 48 timer. Du kan f.eks kjøre trening annenhver dag, der du trener halve kroppen en dag, en dag hvile, trener andre muskler neste dag, en dag hvile, så på nytt igjen.. (Dette er dog en rimelig hard måte å trene på)

Det vanlige er å dele opp i "split" 3-4 eller 5 split.

3 split :

Trening Mandag - Onsdag - Fredag (helgfri)

4 split :

Trening Mandag - Tirsdag - Torsdag - Fredag

5 split :

Trening Mandag - Tirsdag - Onsdag - Torsdag og Fredag.

Du kan trene på andre dager, du kan også dele inn i 10 og 10 dager, måneder osv. Det er bare etter hvor komplisert du ønsker at programmet ditt skal være.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke flink til å time treningen godt, jeg vet ikke om jeg overtrener eller ikke, men jeg har ihvertfall fått gode resultater fra å trene riktig, altså måten man trener på. Har lest meg frem til å gjøre alt på den riktige måten og det funker som faen. F.eks når jeg trener biceps, så løfter jeg opp uten å bevege overarmen i det hele tatt, kun underarmen skal beveges, og kroppen skal ikke sjangle frem og tilbake, men den skal stå bom stille, sjangler man så gjør man det feil eller bruker for mye vekter. Og så holder jeg vekta der oppe i et halvt sekund for maksimal muskeltilvekst, så sakte ned igjen. som sagt, det funker bedre enn gammelmåten jeg gjorde dette på. Gammelmåten er ikke verdt å nevne for den er jo feil uansett hehe.

Men hvilinga har jeg ikke peiling på, annet enn hva som sies her i tråden, jeg prøver å trene annenhver dag slik som det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...