Gå til innhold

Hvordan bli spill designer?

kimern9

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvilken utdanning jeg trengte for å designe spill (PC). Jeg har sett på noen spille selskaper og hva de krever av ting men står ingenting om utdanning, bare at du vet hvordan man bruker C+ og sånn. Men er det en høyskole eller noe der hvor man får lært mer om dette eller er det bare ved å lese bøker om C+ at man kan lære det.

Isåfall, hvilken bøker anbefaler dere til å lære C+ språket.

Går på studiespesialisering nå (tidligere kalt allmenn) så jeg trenger også å vite om jeg må ha teoretisk matte eller praktisk. Det er hvilken fordypning du skal ha i matte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra 'spill-desginer' så ville jeg tro du ville drive med det grafiske (?) Når man lager spill så har man iallefall noen som tar seg av modelleringen, altså å lage de grafiske objektene i 3d. Så har man noen som gir objektene teksturer, så er det noen som gir objektene animasjon (bevegelser), så har man de som programmerer.

Aller først bør du bestemme deg for hva du egentlig vil gjøre :) Uansett hvilke av de du velger, så anbefaller jeg deg å ta en titt på www.3dbuzz.com. Der har de video-leksjoner på hvordan man programmerer et lite spill, og hvordan man designer karakterer og lignende.

Lenke til kommentar
Utifra 'spill-desginer' så ville jeg tro du ville drive med det grafiske (?) Når man lager spill så har man iallefall noen som tar seg av modelleringen, altså å lage de grafiske objektene i 3d. Så har man noen som gir objektene teksturer, så er det noen som gir objektene animasjon (bevegelser), så har man de som programmerer.

Aller først bør du bestemme deg for hva du egentlig vil gjøre :) Uansett hvilke av de du velger, så anbefaller jeg deg å ta en titt på www.3dbuzz.com. Der har de video-leksjoner på hvordan man programmerer et lite spill, og hvordan man designer karakterer og lignende.

6813266[/snapback]

Er ikke noe god på tegning, tenket heller på programmeringen. Takker for linken, skal se på den.

Lenke til kommentar

Du skal ha den matten som gir deg 2/3MX, fysikk er nok heller ikke så dumt å lære.

I dag er det kun NITH <www.nith.no> som har et eget spillutviklingsstudie, men Aftenposten skrev for en tid tilbake at NTNU og vurderer det siden det "visstnok" ikke er andre steder man kan studere det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høgskolen i Hedmark har var vel først, skolen som ligger i Rena har hatt spillprogrammering en stund.

Jeg har begynt på Datateknikk, jeg tror at jeg og kan bli spilledesigner, men må jo selvfølgelig ta å jobbe litt ekstra for å bli kjent med stoff man ikke lærer på skolen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...