perben Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Innlegget er slettet. Endret 16. september 2006 av perben Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Poenget med zoom på blitz er at du skal kunne spre lyset i forhold til brennvidden du bruker på objektivet. Du får mer effekt av blitzen om den har et snevert felt når du bruker 200mm objektiv, i forhold til om den hadde psredt 150 grader konstant. EDIT: Kjøp en god allsidig fotobok, den forklarer alt. Feks den til Magnar Fjørtoft, Digital fotografering i praksis eller no slikt.. Endret 6. september 2006 av photoguy Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 For å tilpasse lyskjeglen fra blitsen til brennvidden på objektivet ditt. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Noe som kun er aktuellt om du peker blitzen direkte mot motivet. Med en ekstern vil man gjerne reflektere den i tak og vegger der det er mulig. Lenke til kommentar
dags Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Enkelte litt mer påkostede blitser har zoom. Dette fordi du bedre skal kunne utnytte lyset bedre. Bruker du et vidvinkelobjektiv trenger du stor spredning av lyset, men bruker du et teleobjektiv er det bedre å samle det/konsentrere det framover. Hvorfor det da spør du sikkert? Grunnen er den at når avstanden mellom blits og subjekt dobles, reduseres lysmengden med fire. Derfor vil det generelt altid være slik at jo mere blitslys (høyere ledetall), des bedre. I praksis bør man likevel spørre seg selv om dette først. Hvor mye penger er jeg villig til å bruke, hvor stor og klumpete blits gidder jeg å drasse rundt med, bruker jeg mest blits innendørs i en familiær situasjon, må den lade seg raskt fordi jeg vil ta bilder i serie, etc? Canon lager bra blitser tilpasset sitt eget system, men du kan også komme langt med en blits fra Cullman eller Soligor. Den bør kunne tiltes oppover mot taket og evt. også ut mot siden, og ha et ledetall mer enn 10. Jeg tror du bør regne med fra ca. en tusen lapp og oppover. Det beste tipset jeg kan gi deg generelt om digitalfotografering vil være å kjøpe boken til Magnar Fjørtoft: "Digital fotografi i praksis". Lykke til! Lenke til kommentar
dags Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Her skal du få noen konkrete anbefalinger i ulike prisklasser. Dyrest og mest sofistikert først, mest prisgunstig, men faktisk oppsiktsvekkende bra til slutt: * Canon Speedlite 580 EX (~5000,-) * Canon Speedlite 430 EX (~3000,-) * Cullman 34 AF Digital (~1400,-) * Soligor DG-340 DZ (~800,-!) Rent personlig til vanlig hobbyfotografering ville jeg valgt enten Cullman eller Soligor, men har du høye ambisjoner og drømmer om en 5D eller 30D, ville jeg nok valgt et av Speedlite alternativene... Lenke til kommentar
perben Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Innlegget er slettet. Endret 16. september 2006 av perben Lenke til kommentar
riktig Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Er ikke prisene på de speedlite-ene litt høye? Jeg mener at jeg har sett 430EX til gjennomsnittlig 2500, og 580EX til 4000 i lengre tid nå. Lenke til kommentar
perben Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Innlegget er slettet. Endret 16. september 2006 av perben Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Er ikke prisene på de speedlite-ene litt høye? Jeg mener at jeg har sett 430EX til gjennomsnittlig 2500, og 580EX til 4000 i lengre tid nå. 6816424[/snapback] Stemmer. Fotovideo selger 430EX (som forøvrig er en kjempe fin blits, men mangler master funksjon) til 2500 og 580EX til 4000 Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Her skal du få noen konkrete anbefalinger i ulike prisklasser. Dyrest og mest sofistikert først, mest prisgunstig, men faktisk oppsiktsvekkende bra til slutt: * Canon Speedlite 580 EX (~5000,-) * Canon Speedlite 430 EX (~3000,-) * Cullman 34 AF Digital (~1400,-) * Soligor DG-340 DZ (~800,-!) Rent personlig til vanlig hobbyfotografering ville jeg valgt enten Cullman eller Soligor, men har du høye ambisjoner og drømmer om en 5D eller 30D, ville jeg nok valgt et av Speedlite alternativene... 6813352[/snapback] Kjøp det beste, 580EX kan du få til under 2500,- i andre land, evt under 4000,- i Norge hvis du er litt om deg. Neste gang du skal bytte kamera, så beholder du blitsen og de gode objektivene dine, og oppgraderer kun huset. Dermed blir det ikke så dyrt totalt sett som det kan virke nå om du kjøper en halvgod blits nå som du kaster (selger til gi bort pris) neste gang du oppgraderer kamera. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Her skal du få noen konkrete anbefalinger i ulike prisklasser. Dyrest og mest sofistikert først, mest prisgunstig, men faktisk oppsiktsvekkende bra til slutt: * Canon Speedlite 580 EX (~5000,-) * Canon Speedlite 430 EX (~3000,-) * Cullman 34 AF Digital (~1400,-) * Soligor DG-340 DZ (~800,-!) Rent personlig til vanlig hobbyfotografering ville jeg valgt enten Cullman eller Soligor, men har du høye ambisjoner og drømmer om en 5D eller 30D, ville jeg nok valgt et av Speedlite alternativene... 6813352[/snapback] Bedre enn alle disse er etter min mening Metz. Metz har Auto-funksjon, noe som i mange situasjoner gir sikrere og bedre eksponering enn E-TTL II som til gjengjeld er meget god til makro og næropptak. Men med Metz har du muligheten til begge, mens Canon-blitzene mangler Auto-opsjonen. Dessuten er lyset fra Metz kjøligere og etter min subjektive oppfatning riktigere enn fra Canon. Min favoritt er 54 MZ-serien, jeg bruker selv en 54 MZ-3. Men for all del, ingen tvil om at Canon 580EX og 430EX også er gode. Valget mellom disse må avgjøres av om man fotograferer vesentlig innendørs eller både ute og inne. Tar man mange bilder utendørs på lengre avstand trengs mer lys, hobbyfotograf eller ei. Metz trekker nok det lengste strået også her, men Canons 580EX er så å si like god bortsett fra farvebalansen som jeg altså synes er riktigere i Metz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå