Gå til innhold

Det suser og smeller i mitt Logitech Z5500


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått problemer med lyden etter å ha flyttet på hybel. Bruker et Z5500-anlegg i kombinasjon med Creative Soundblaster Fatal1ty-lydkort.

 

Problemet ligger i at jeg får svært mye sus fra høytalerne når anlegget står påskrudd. I tillegg hører jeg av og til noen små smell fra alle høytalerne. Jeg har forsøkt å flytta subben og kontrollenheten lengre unna PC, uten hell. Har sjekka kabling o.l.

 

Eneste jeg kommer på som kan være av betydning er det faktum at det virker som strømlinja er noe ustabil. Ofte ser jeg forstyrrelser i lampene (lyset dimmer mellom skarpt og svakt).

 

Anlegget vet jeg er i orden. Problemet er der både ved bruk av optisk og direct.

 

Noen som har forslag til løsning?

 

Har prøvd å bruke headsett, og her eksisterer ingen av problemene.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det høres ut som ujevn strømtilførsel jeg. Eller, som noen over nevnte, dårlig skjerming.

 

Hva med å teste med en UPS som sørger for jevn strøm?

 

*Tronaldo*

6813029[/snapback]

 

Et godt poeng. Forslag til hvilken?

 

Uansett går jeg ut fra at høytalerne er i orden i og med at problemet ikke eksisterte da de stod hjemme hos mine foreldre.

 

Men jeg er småredd for at det kan være noe feil med lydkortet. Grunnen til dette er at mitt forrige pc-oppsett var svært dårlig, og dagen før jeg skulle flytte på hybel kom det en liten gnist i møte mellom kabinettdøra og kabinettet da jeg skulle sette på denne. Da dette skjedde så jeg faktisk forstyrrelser på lyset i rommet.

 

Men hvorvidt lydkortet har tatt skade av dette vet jeg ikke. Høytalerne var ikke tilkoblet strømnettet.

 

Har testa med headsett, både via frontmodulen og via utgangen på kontrollenheten til Z5500, og der er det ingen problemer.

 

Er bare rart dette... :hmm:

 

Lite lyst til å kjøpe et nytt lydkort for å finne ut at problemet fortsatt er der.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Jeg ville ha sjekket med nettbutikkene/lokale butikker om de har en UPS som har vært brukt som demo som du kan låne for å teste om dette løser problemet.

 

Når det gjelder den gnisten du snakker om kan man jo si at det generelt sett ikke er noe positivt med en kortslutning på datautstyr. I og med at PCen dog funker, vet jeg ikke om dette har hatt noen effekt...

 

*Tronaldo*

 

EDIT: Du har ikke tilfeldigvis trådløst nettkort på PCen ?

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar
Jeg ville ha sjekket med nettbutikkene/lokale butikker om de har en UPS som har vært brukt som demo som du kan låne for å teste om dette løser problemet.

 

Når det gjelder den gnisten du snakker om kan man jo si at det generelt sett ikke er noe positivt med en kortslutning på datautstyr. I og med at PCen dog funker, vet jeg ikke om dette har hatt noen effekt...

 

*Tronaldo*

 

EDIT: Du har ikke tilfeldigvis trådløst nettkort på PCen ?

6813292[/snapback]

 

Jo, har trådløst nettverkskort innebygget på hovedkortet. Har nylig kjøpt Asus P5W Deluxe hk, Core 2 Duo E6400, OTC 1 Gb ram, Gigabyte Radeon 1900GT, raptordisk. Ellers er lydkortet samme som før.

 

Men jeg bruker som sagt det nye trådløse kortet som er integrert på hk. Skulle ikke tro dette har noen effekt... :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har også Z-5500 og det kan til tider bli svært så høye smell i høyttalerene og subben ettersom kjøleskapet slår seg av og på. Er ikke jordet kontakt her what-so-ever. Jeg bor også på hybel.

6814171[/snapback]

 

Har prøvd å deaktivere det trådløse nettverkskortet samt en haug av andre komponenter uten hell.

 

Etter litt feilsøking har jeg kommet frem til flg.: For det første oppstår susingen i høytalerne uansett hvilken lydkilde jeg kjører. Har prøvd å koble til analoge kabler, optisk og mp3-spiller. Susingen kommer på kanalene så sant de er aktive (anlegget påskrudd) og det er koblet til en lydkilde (forsvinner dersom jeg trekker ut den optiske- og analoge kabelen fra lydkilden). Jeg regner med at susingen er noe jeg ikke har lagt merke til tidligere (må gå helt inntil høytalerne for å høre det, samt at man må skru av musikk o.l.), ev. at det skyldes strømnettet her. Jeg har også testet ut høytalerne på den optiske utgangen på hovedkortet. Her var det også like mye susing.

 

Jeg sjekket dessuten kursen her, og fant fort ut at den er ekstremt følsom. Bare ved å slå på og av taklyset får jeg "smell" i samtlige høytalere (ikke hver gang, men kanskje 1/3 ganger). :thumbdown:

 

Konklusjon: Jeg har mer el. mindre utelukka feil ved lydkort og høytalere. Høytalerne fungerte prikkfritt helt til jeg skulle flytte på hybel. De tar ikke skade av å bli kjørt 4 mil i bagasjerommet på en stasjonsvogn. Lydkortet fungerer knallbra på headsett, trolig fordi disse er mindre følsomme for variasjon i strømtilførsel samt fordi de ikke er tilkoblet strømnettet. Sjekka alle kanaler med headsettet--> ingen form for susing.

 

Jeg tror derfor jeg bør kjøpe en el. annen form for kontakt som filtrerer strømmen. Problemet er dog at det er ujorda stikkontakter her, og da får den som regel ikke effekt.

 

Noen som kan komme med gode tips og råd? :)

 

Mvh.

 

PS: Takk for alle tilbakemeldingene forresten!

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt pc og anlegg på kursen med alle andre strømslukende apparater avskrudd (kjøleskap, vaskemaskin, komfyr, lamper, varmeovner etc.). Kursen er felles med vaskerom og kjøkken av en el. annen grunn. Jorda stikkontakter er det her også, forruten på soverommet hvor datan står. :nei:

 

Det viser seg at all form for smell blir borte (noe jeg ventet). Men det eksisterer fortsatt noe susing i høytalerne.

 

Av denne grunn har jeg et par spørsmål:

 

1. Hvor langt bør hhv. PC, høytalere, kontrollenhet for anlegget og subwoofer plasseres fra hverandre for å unngå forstyrrelser (magnetisme o.l.).

2. Hva bør jeg kjøpe dersom jeg skal ha et dubart strømfilter som gjør at jeg unngår spenningsforskjeller? Trenger helst et med flere kontakter, og som ikke koster mer enn 1500,- .

 

Håper noen har peiling på dette. :)

 

Mvh.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...