Gå til innhold

PlayStation 3-lansering utsatt (PS3)

Anbefalte innlegg

Se her ja:

In the U.S., about 400,000 PlayStation 3 machines will be available when they go on sale Nov. 17. About 100,000 will be available on the Nov. 11 Japan launch date...

http://www.iht.com/articles/ap/2006/09/06/...PlayStation.php

Det er nok en del utviklere som river seg i håret nå - særlig hvis de er i ferd med å gå tom for penger og har satset mye på at Sony skal få flere millioner konsoller på markedet i løpet av noen få måneder etter launch.

6814076[/snapback]

Kjenner jeg Sony rett er 2 millioner enheter i 2006 også altfor mye. De gutta der klarer ALDRI å komme med tall som reflekterer virkeligheten. Jeg tipper 1 til 1,5 millioner enheter, og et marked som skriker etter enheter rundt juletider.

Dette er jo nesten for godt til å være sant for MS og Xbox360. Rundt juletider vil vi nok se Xbox360 til salgs for en veldig rimelig penge. Premium koster rundt 3000kr nå, ikke sant? Jeg ser for meg at Wii og Xbox360 kommer til å gå som varmt hvetebrød rundt juletider for ganske sammenlignbare priser, både i Europa og USA (og kanskje til og med i Japan).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wii kommer til å dominere konsollmarkedet i julestria grunnet denne utsettelsen. Årests gave til Nintendo fra Sony!

Edit: I japan altså. Har tro at den kommer til å selge i bøtter og spann i Europa/USA også, men med større konlurranse fra MS.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Wii kommer til å dominere konsollmarkedet i julestria grunnet denne utsettelsen. Årests gave til Nintendo fra Sony!

6814203[/snapback]

Er mye rett i det du sier.

Lansering samtidig med PS3 ville gjort det vanskeligere å markere seg, men siden det ikke blir noe PS3 i Europa inntil mars og 360 er "gammelt nytt", får de en eksklusiv mulighet til å markedsføre seg uten å måtte dele rampelyset med noen andre.

Lenke til kommentar
Ikke veldig overraskende

Men synd er det alltid med fosinkelser. Kjedelig for de som har bestilt PS3.

Det positive er imidlertid at dette kan medvirke til at markedet utjevner seg litt, noe som ikke er en uting for oss forbrukere.

6814288[/snapback]

Akkurat. Europa kan få flere launchtitler også. Positivt for brukermassen, negativt for harcore fansen som vil ha maskinen _nå_

Lenke til kommentar
Ja, det blir enkelt. 400.000 maskiner i USA og 100.000 i Japan. Ebay-prisene kommer til å havne over 4000 dollar for en maskin.

100.000 maskiner i Japan er latterlig lavt. Det selges jo over 100.000 Nintendo DS per uke i Japan.

6814261[/snapback]

Hmm, betyr det at PS3 faktisk lanseres med mindre antall maskiner enn Xbox 360? Microsoft sendte ~350k til Nordamerika, og ~300k til Europa. I Japan ble det solgt 62k 360en på de første 2 dagene (halvparten av antall solgte Xbox1 når den ble lansert).

http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_launch

Øystein

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest er at det alltid er oss europeere som blir rammet av dette. Kunne ikke de store spillselskapene prioritert Europa for en gang skyld. Ved alle konsollanseringer har Europa blitt nedprioritert.

6812939[/snapback]

Tenk litt videre enn bare Sony. :) Faktisk var Europa bare noen uker etter USA med Xbox 360. Og ut fra amerikanske forum som jeg leste på så virket det langt vanskeligere å få tak i konsoller der enn det gjorde i Europa de første månedene. Men - det var Microsoft. De var veldig klare på at Europa ikke skulle nedprioriteres.

Ellers - synes dette er trist for alle som gledet seg til PS3 til jul. Jeg hadde nok tenkt til å kjøpe meg en, men ikke så tidlig uansett. Og jeg er veldig spent på hva det har å si for konkurransen mot Microsoft (selv om jeg alltid har ment at det er god plass til begge). Når PS3 kommer til Europa så har Xbox 360 vært ute nesten i ett og et halvt år og begynner da å bli en "moden" plattform med mange gode spill, stabile og gode onlinetjenester..

Nei, dette var virkelig trist.

Dr Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Får vel bare importere fra USA eller Japan da. :]

6814016[/snapback]

Ja, det blir enkelt. 400.000 maskiner i USA og 100.000 i Japan. Ebay-prisene kommer til å havne over 4000 dollar for en maskin.

100.000 maskiner i Japan er latterlig lavt. Det selges jo over 100.000 Nintendo DS per uke i Japan.

6814261[/snapback]

Ja, det her kommer til å bli en laber jul for Sony. De enhetene de har klare ved lanseringsdato kommer til å forsvinne på et par dager, og de vil nok ha store problemer med å svare etterspørselen i ukene frem mot jul.

Samtidig som både Wii og Xbox360 har mer enn nok enheter klare, og selges for en langt mer gunstig pris.

Lenke til kommentar

Smart gjort av Sony, men kjipt for alle oss europeere. Som vanlig blir Europa nedprioritert..

Syns virkelig Sony burde la Europa få noe ekslusivt når PS3 endelig kommer i mars, noe ekstra med i prisen som unnskyldning for at vi måtte vente, men kjenner jeg Sony rett (noe jeg tror jeg gjør) så er det like sannsynlig som at julenissen er Bush og påskeharen Elvis...

Lenke til kommentar

Smart og smart.

Noe som hadde vært mye smartere hadde vært å kjøpe fabrikktid på de andre stedene som produserer de famøse diodene (nå produseres vel PS3-diodene kun på fabrikker eid av Sony, som også deler disse med produsenter av standalone BR-spillere), slik at de kunne produsert langt flere enheter før jul.

Dette er kun annenhånds-informasjon, så jeg skulle gjerne lest en artikkel eller to om hvordan Sony har håndtert hele denne BR-fadesen.

Lenke til kommentar

Aha, her fant jeg en interessant quote fra Kazuo Hirai (president i Sony Entertainment) fra 29 august i år (dvs for en uke siden):

Hirai: We haven't officially announced production on the PlayStation 3 just yet. But we are on track to deliver 2 million units for the launch period on a worldwide basis that we announced at E3. We are going to make sure that those units get out into the market

Hvis de tallene på 400k+100k stemmer, så betyr det at de misser målet sitt med 1.5millioner maskiner...

news.com intervju

Endret av ØysteinT
Lenke til kommentar
Samtidig som både Wii og Xbox360 har mer enn nok enheter klare, og selges for en langt mer gunstig pris.

6814397[/snapback]

En annen fordel for Wii er den store mengden med launch titles.

19 titler er bekreftet som launch titles, samtidig som det spekuleres i at 12 andre også vil være en del av line-upen. En del av disse er multi-platform, men siden alle formodentlig tar i bruk Wiimoten, vil interessen for å ha Wii-versjonen sannsynligvis være høyere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wii#Expected_launch_titles

I tillegg har du også Virtual Console delen, tror nostalgi blant gamere vil føre at de vil selge som pokker der. Særlig hvis 5€/10€ prisene for klassiske titler skulle vise seg å stemme.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg faktisk sony taper store penger på.

For meg betyr dette bare at jeg uaNSETt vil kjøpe meg nintendo wii, siden denne er billig og har mange forskjellige typer spill.

Dette vil også føre til at jeg aldri kjøper PS3 siden dette blir for dyrt, jeg har andre ting å bruke penger på, å om jeg ville hatt PS3 om ca 1- 1.5 år, seller jeg heller wii og kjøper meg ny data..

Men jeg vil tro at når PS3 lanseres i europa, så vil folk bare kjøpe den omtrent i stedet for Xbox 360 eller wii når de skal ha en ny maskin. For den vanlige mannen i gaten er jo PS3 1-2 år "nyere" enn xbox 360 og wii, og vil derfor vere "mye bedre".

Dette tenker vell dem som ikke leser her på gamer.no osv og vet det er omtrent samme hardware på xbox 360 og ps3, men ikke vet att ps3 har blitt utsatt veldig mye, og egentli ikke er noe bedre enn xbox 360, if you see what i mean :p

Får vell vente på zelda, donkey kong osv her i huset ;p

Lenke til kommentar
On the bright side: med ny tv og surround kan du se frem til mange timer prima underholdning på dvd og musikk. Faktisk det majoriteten av folk med dyrt av-utstyr bruker det til :)

6813446[/snapback]

Jau, det er jo noko :). Men eg får ikkje på langt nær det utbyttet eg hadde planlagt å ha. Eg kan kanskje sjå meg om etter ein billig DVD-spelar som skalèrar opp. :-/

Kay

6813621[/snapback]

Gjør det - jeg har en DVD spiller som skalerer til 720p/1080i. Fenomenalt bilde på HD-TV'n. Anbefales!

Dr Peedee

Lenke til kommentar

Kunne ikke sagt det bedre selv.  :!:

Men seriøst, dette vil treffe Sony i bakhodet så det holder! Jeg regner ikke med at jeg var alene om å prioritere ps3 foran 360, falt meg aldri inn å kjøpe 360 siden ps3 skulle komme i november. Men når Sony viser en slik holdning overfor europeere vurderer jeg 360 veldig sterkt. Og da jeg er svært filminteressert i tillegg hadde kjøp av ps3 hatt mye å si for hvilket format jeg hadde gått for. I dag kjøper jeg 5-7 dvd'er i uken, og når BD hadde lansert nok titler vil det si at jeg hadde lagt svært mange tusenlapper i det formatet. Nå er det mye mulig jeg går for HD-DVD istedet, litt på pur faen og litt fordi jeg tror det er det formatet Europa kommer til å gå for nå. Nekter å tro at jeg er unik i denne sammenhengen.  :mad:

6813091[/snapback]

kunne ikke ha vært mer enig med deg!!

jeg er også svært filminteressert og kommer til å satse på HD-DVD, mest for pur faenskap :mad:

6814147[/snapback]

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor veldig filminteresserte folk i utgangspunktet hadde tenkt til å benytte PS3 som BD spiller, det sier seg jo selv at kvaliteten på denne ikke akkurat vil ligge i toppsjiktet etter en kort stund, sammenlignet med stand-alone varianter.

Vet ikke hvor mange som bruker dagens PS2 som DVD spiller, men de som virkelig er interessert i film og kvaliteten på denne, kjøper jo en stand-alone spiller av høyere kvalitet.

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

Hvilken av X360 og PS3 som har størst muskler vet vi ikke enda. Vi vet bare at det går ikke an å sammenligne arkitekturene direkte, man kan ikke stille opp to og to tall og si at siden (for eksempel) PS3 har høyere FLOPS på papiret enn X360, så er PS3 kraftigere. X360 er litt bedre enn PS3 på ting som generell prosessering (fint for AI og vanlig spillkode), mens PS3 er bedre på tallknusing (fint for en del fysiske effekter). Samtidig er ingen av dem dårlige på noe av det ovennevnte heller. Begge har kraftige grafikkprosessorer. Den som sitter i PS3 vet vi enda lite om, men det vi vet er at specs på den matcher specs på X360 sin. Igjen er de best på hver sine ting. Alt i alt tror mange (meg inkludert) at disse forskjellene jevner ut forskjellen i ytelse og at X360 og PS3 vil framstå som nokså like i ytelse.

6814007[/snapback]

Tenk som så at x360 har vært på markedet i 1,5år når PS3 kommer ut her, og så er ikke PS3 noe bedre performance wise?

Kanskje Sony skulle fått orden på BR spilleren sin før de satte sammen resten av komponentene..

I dunno.. bare satt å tenkte over det her

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...