Tjohei Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Spennende med tall, ChaosPredicted, men de statistikkene sier jo fint lite om HD. Det er jo det som skal være salgsargumentet for PS3 (og også 360, selv om den har fordelen med pris), ikke om tv'en er flat-tv eller CRT. PS: Selvsagt er noen av disse tv'ene ikke HD-Ready, men den store majoriteten av flatskjermer er hvertfall HD-kompatible og har muligheten til å ta inn HD-signaler.6853926[/snapback] Det vet du ikke. Det er først i år at HD-ready er blitt et salgsargument. Det er nok ikke så mange av de solgte flat-tv'ene som er HD-tv'er, annet enn blandt entusiaster, siden det er først nå det blir lagt fokus på det. Og da kan du jo spørre, hvor mange av de som allerede har en okay flat-tv idag er villig til å punge ut for en ny, bare for å få HD? Spesielt når det ikke er særlig utbredt på tv-kanalene eller film? Det er klart pipen får en annen låt når vi får digitale sendinger, antall kanaler som sender i HD stiger og HD-DVD og BluRay kommer på markedet, men det er enda en stund til. Og jeg vil bare presisere at 1/4 ikke er en majoritet. At det blir flertall av flat-tv'er en gang, er det liten tvil om, og når du opererer med tidsperspektiver som 2008, trenger man sikkert ikke en krystallkule for å tenke seg det. Men 1/4 med flat-tv, det vil si 3/4 med CRT-tv, som vil si en større andel enn 75% som ikke sitter med HD-tv. I utgangspunktet synes jeg ikke det høres ut som et godt utgangspunkt for å profilere PS3 (og 360 for den saks skyld) og fordelene med høyere oppløsning. Klart HD-andelen vokser, men hvor fort og hva folk er villig til å betale blir, som vi er enige om, bare synsing. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Først i år ? Jeg kjøpte tven min ifjor, og da var også HD-ready et stort salgsargument. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vel, siden det virker vanskelig å få tak i mer håndfaste tall snakket jeg med TNS Gallup. Av mars 2006 hadde ca 16% av norske husstander flat-tv. I dag ligger dette tallet på rundt 20%. Av disse var et flertall av skjermene hvertfall HD-kompatible, og som det ble sagt der (og i flere poster her) har HD begrepet vært et salgsargument i mer enn ett år nå, så det er feil å si at HD først ble et salgsargument i år. Husk at disse tallene representerer husstander, ikke solgte flat-tv'er, så min estimasjon stemmer ganske bra overens med fakta. 20% av 2 millioner husstander er 400.000. I og med at de aller fleste flatskjermer i dag er HD-kompatible eller HD-Ready vil det si at med den raten salget har gått vil man i løpet av 2008 ha et flertall av norske husstander som har HD-klare eller kompatible tv'er. Enkelt og greit. Oppfordrer alle som lurer på ting rundt dette til å tinge til TNS Gallup. Håper vi kan legge denne diskusjonen bak oss nå, og innse at i løpet av en toårs periode vil flertallet av norges befolkning ha et HD apparat i hjemmet. Så kan vi heller bevege oss mot det debatten egentlig skulle dreie seg om, nemlig PS3. Jeg er igjen enig med Tjohei i at det er vanskelig å spå salgstall for denne maskinen kontra andre konsoller før den i det hele tatt er kommet ut. :!: Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 regner med at flertallet (2 049 000 husholdninger i 2006) av norske husholdninger har Flat-TV samme tid neste år Det vil nok ta noen år lenger enn det ja. 6853365[/snapback] Hvordan regner du? 210 000 i 2005 over 500 000 i 2006 til sammen 710 000 ++ Husk det er solgt HDTV-er i 2004, 2003, etc også så jeg tipper de fleste husholdninger har HDTV innen våren 2007. Regner med at salget på HDTV-er Jan2007-Sept2007 blir 400 000-500 000 fordi at salget øker hvert år. Kilde? kan vel ta noen søk på google du også, ikke sant? regner med at flertallet (2 049 000 husholdninger i 2006) av norske husholdninger har Flat-TV samme tid neste år Det vil nok ta noen år lenger enn det ja. Har du lest denne tråden?? INGEN uklarheter omkring hva som er HD, det som vi diskuterer er om de nyeste Flat_TV ene støtter full HD. Joda, det er forvirring. Selv folk her er usikre på dette. Da kan du tenke deg mannen i gata. Flere her har også påpekt hvordan kyniske selgere vil prakke på folk ting som er dyrere og mer fancy enn de egentlig trenger. 6853365[/snapback] Synd du har forstått så lite, finnes knapt Flatskjermer som ikke er HD-Ready nå. Det du betaler ekstra for når du kjøper en dyr skjerm er nesten ren bildekvalitet!! Så hva mener du med dyrere å mer fancy?? Det er slik med Flatskjermer at kvaliteten varierer voldsomt uavhengig av spesifikasjoner og fancy dill, som selger ville jeg også anbefalt de mer kostbare modellene men det er ikke for å lure kjøper. Bedre å komme hjem med en TV til 20 000 kr og være fornøy enn å angre på ett TV-kjøp til 10 000 kr. Det er ihvertfall så vanlig at staten har sett ett så stort problem med dette at de måtte sette en maks grense på firma PC til 10 000. Problemet har vært kjøp av Flat-TV, kamera, etc i tillegg... så dette er slettes ikke uvanlig At det er et problem betyr ikke at det er noe folk flest gjør. 6853365[/snapback] Har jeg sagt at folk flest gjør det... nei, men sier at det er vanlig så klart når netsen samtlige innen offentlig sektor og store bedrifte får tilbudet. I de siste årene har også ett stooooort antall små bedrifter hengt seg med.... Siden denne delen av diskusjonen grunner i hvor ofte mannen i gata bytter PC kan jeg si dette... i fjor ble det solgt nesten en million PC-er i Norge (kilde: digi.no) og hvis man forenkler å sier at 1 husstand = 1 PC vil husstandene i gjennomsnitt bytte PC annenhvert år. Dette er sikkert litt ofte men at gjennomsnittet blir ca hvert 3. år som antydet tidligere vil jeg gå ut ifra er nært sannheten. Fordi den er overpriset i forhold til konkurrentene, og krever at man må kjøpe ekstremt dyre TVer i tillegg for å rettferdiggjøre prisen i utgangspunktet. 6850920[/snapback] De fleste har ikke Flat TV ennå men vil absolutt påstå at de aller fleste av kundegruppen til PS3 har dette fra før av, det er det en stor grunn til å tro siden over 1/4 av alle husholdninger i hele Norge har Flat-TV. Jeg legger merke til at du skriver "flat TV", og ikke HDTV. Hvor er kildene dine, forresten? HDTV er fortsatt ikke utbredt eller billig nok til å rettferdiggjøre prisen på hverken TV eller PS3. 6853365[/snapback] Husker du priser på TV for noen tiår siden i forhold til lønningene, fol kjøpte til tross for at de også kostet rundt 10 000 kr på 70-tallet også. Hva var gjennomsnittlønnen da?? Skriver FlatTV fordi nesten alle Flat TV-er er HDTV-er... enkelt å greit. Tror mange av kildene ble ramset opp av en annen her... men som sagt, søk på google. PS. Hvor er dine kilder som sier at ikke Hjemme-PC kjøp er vanlig, at det tar mange år før de fleste har HDTV, etc.?? Nå er du likevel i dette forumet, og da representerer du nok ikke mannen i gata dessverre. 6850920[/snapback] Legg merke til brukernavnet mitt.... at folk som har internett faktisk diskuterer i ett forum gjør de ikke til entusiaster, kanskje i din verden ja. Ærlig talt tror jeg jeg vet best selv hvor skapet står! Jeg ser på brukernavnet ditt, og konkluderer med at du er en entusiast, som jeg trodde. Du virker veldig opptatt av dette, så du representerer selvsagt ikke folk flest. 6853365[/snapback] Skal vi se... ja jeg har en HDTV (flatskjerm). Den bruker jeg til å se på TV og surfe på nettet. Men du, jeg ligger ikke med den i sengen, står opp midt på natta for å beundre den i mørket, vasker og polerer den hver dag. Ja jeg følger med i teknologiverdenen... altså foto, data, lyd & bilde osv. Har kun eid en PS2 i noen måneder og skal kjøpe meg PS3 når den kommer. Siden dette er en PS3 tråd mener du da PS entusiast. Vil tippe de fleste PS-entusiaster faktisk har en PS men du vet vel bedre, ikke sant? Og hva mener du med mannen i gata, vi lever ikke på midten av 90-tallet mer. Til tross for at det er en del som ikke kan mye så tror jeg det er mange flere som har en del peiling. Fordi det fortsatt er dyrt, fordi folk flest fortsatt ikke får utnyttet formatet fordi de bare har vanlig TV, og så videre. 6850920[/snapback] Nå mener jeg selvsagt de som likevel skal ha en Blu-Ray spiller... Det er fortsatt dyrt, og de som er spesielt ute etter BR er entusiaster igjen. 6853365[/snapback] Enig, filmentusiaster er de vel ja... har jeg nektet på det? Dette tok tid, nå er det slutt på lange svar.... har andre ting å gjøre Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Spennende med tall, ChaosPredicted, men de statistikkene sier jo fint lite om HD. Det er jo det som skal være salgsargumentet for PS3 (og også 360, selv om den har fordelen med pris), ikke om tv'en er flat-tv eller CRT. PS: Selvsagt er noen av disse tv'ene ikke HD-Ready, men den store majoriteten av flatskjermer er hvertfall HD-kompatible og har muligheten til å ta inn HD-signaler.6853926[/snapback] Det vet du ikke. Det er først i år at HD-ready er blitt et salgsargument. Det er nok ikke så mange av de solgte flat-tv'ene som er HD-tv'er, annet enn blandt entusiaster, siden det er først nå det blir lagt fokus på det. Og da kan du jo spørre, hvor mange av de som allerede har en okay flat-tv idag er villig til å punge ut for en ny, bare for å få HD? Spesielt når det ikke er særlig utbredt på tv-kanalene eller film? Det er klart pipen får en annen låt når vi får digitale sendinger, antall kanaler som sender i HD stiger og HD-DVD og BluRay kommer på markedet, men det er enda en stund til. Og jeg vil bare presisere at 1/4 ikke er en majoritet. At det blir flertall av flat-tv'er en gang, er det liten tvil om, og når du opererer med tidsperspektiver som 2008, trenger man sikkert ikke en krystallkule for å tenke seg det. Men 1/4 med flat-tv, det vil si 3/4 med CRT-tv, som vil si en større andel enn 75% som ikke sitter med HD-tv. I utgangspunktet synes jeg ikke det høres ut som et godt utgangspunkt for å profilere PS3 (og 360 for den saks skyld) og fordelene med høyere oppløsning. Klart HD-andelen vokser, men hvor fort og hva folk er villig til å betale blir, som vi er enige om, bare synsing. 6854837[/snapback] 25% med HDTV, 75% uten... de fleste som skal kjøpe PS3 antar jeg er fra de 25% som allerede har FlatTV. De som raskt tar til seg nye teknologi er som oftest de som tenker på HD- og PS3. Konklusjon: Majoriteten av de som skal ha PS3 har HDTV Fokuset på HDTV kom akkurat når standarden på HDTV ble offentligjort, hvor har du egentlig vært sista åra I år har nesten fokuset på HD-ready merket gått ned nettopp fordi nesten alle har dette. Blir det samme som å fokusere på 4 hjul som slagsargument nå du selger biler... blir liksom smør på flesk Lenke til kommentar
baltie Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hvordan regner du? 210 000 i 2005 over 500 000 i 2006 til sammen 710 000 ++ Husk det er solgt HDTV-er i 2004, 2003, etc også så jeg tipper de fleste husholdninger har HDTV innen våren 2007. 6855553[/snapback] Tviler sterkt på det. Du glemmer et par ting. For det første, flat-TVer kjøpt i 2003 og 2004 var det kun de dyreste som var HD-klare (vi har to små flat-TVer, ingen av dem er HD-klare, for eksempel). Selv med de kjøpt i 2005 tror jeg en god del ikke er HD-klare. Det er først nå de HD-klare TV-ene har kommet ned i en "fornuftig" pris som gjør at massene er interessert. For det andre så var det fotball-VM i år. Fotball-VM trigger tradisjonelt sett et enormt TV-kjøp i norske hjem. Så jeg for min del tviler på at salget på HDTV-er vil øke på. Er butikkene heldige, så holder det seg på samme nivå. Dessuten, en god del av flatskjerm-salget bestod nok av en del "billig"-TVer som ikke er HD-klare. Synd du har forstått så lite, finnes knapt Flatskjermer som ikke er HD-Ready nå. Det du betaler ekstra for når du kjøper en dyr skjerm er nesten ren bildekvalitet!! 6855553[/snapback] De aller billigste TV-ene på Elkjøp (som fortsatt vil friste en del) er ikke HD-klare. Og det er først nå det er kommet "billige" flatskjermer som er HD-klare. Bedre å komme hjem med en TV til 20 000 kr og være fornøy enn å angre på ett TV-kjøp til 10 000 kr. 6855553[/snapback] Å komme hjem med en TV til 20.000,- tror jeg vil være uaktuelt for de aller fleste norske hjem. 10.000,- er mer det man forventer å måtte bruke på en ny TV. Husker du priser på TV for noen tiår siden i forhold til lønningene, fol kjøpte til tross for at de også kostet rundt 10 000 kr på 70-tallet også. Hva var gjennomsnittlønnen da?? 6855553[/snapback] Husker du hva TV-er kostet på 70-tallet? Og jeg håper du mener 10.000,- i 2006-penger. Ellers kan jeg love deg at det ikke hadde vært mange TV-er her til lands på 70-tallet. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Hvis vi setter opp et lite tankeeksperiment, så ser vi kanskje svaret litt klarere. Tallene jeg fikk fra TNS Gallup viser at det er ca 400.000 husstander som har flatskjerm i dag. Jeg ble opplyst om at flertallet av disse var HD-klare, men la oss for sikkerhets skyld si halvparten. Punkt1: Ca 200.000 husstander har pr. i dag HD-TV. Vi ser at salget i 2006 vil ligge på rundt 400.000 flat-tv'er. Dette har blitt linket til mange steder i denne tråden, og er et forsiktig anslag. I år ble det, som tidligere påpekt, reklamert enda mer for HD-TV enn året før. (Selv om det var en del reklame da også.) Så la oss tenke oss at 3/4 av flatskjermene som blir solgt i år er HD-TV. Dette kan umulig være å ta for hardt i. Altså: Punkt2: Vi er i fjerde kvartal av 2006, altså 400.000 delt på 4= 100.000 flatskjermer. Siden vi sier 3/4 vil det si at rundt 275.000 husstander vil ha HD-TV innen utgangen av året. Hverken TNS Gallup eller noen av kildene jeg har gravd opp til nå hevder at salget vil avta, men heller øke pga billigere skjermer. Men la oss si at salget holder seg på dagens nivå, altså ca 400.000 i året (til husstandene, det reelle salget er noe høyere, dette også iflg TNS Gallup). Allerede nå begynner skjermer uten HD-Ready stempel å fases ut. Til neste år kan vi regne med at mesteparten av tv'er som selges er HD-Ready. Punkt3: I løpet av 2007 vil altså 275.000 + 400.000 husstander ha HD-TV. Dette blir lik 675.000. Punkt4: I løpet av 2008 vil så 675.000 + 400.000 husstander ha HD-TV. Det blir 1075.000 Husstander, altså litt over halvparten av husstandene i Norge. Tallene er basert på kilder jeg har linket til tidligere, og på spørsmål fra TNS Gallup, som burde være kvalifisert til å uttale seg. Dette underbygger, igjen, påstanden om at HD-Tv selger svært godt, og vil være å finne i flertallet av norske hjem innen utgangen av 2008. Som et parantes kan det nevnes at man får svært fine 32" HD-Ready tv'er til rundt 10.000, er man entusiast legger man gjerne det dobbelte i det, men det er absolutt ikke nødvendig for de fleste. Endret 13. september 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vel, ChaosPredicted, jeg legger meg Flat (og HD-klar) for tydelige fakta. Var ikke klar over at andelen HD-tv'er i hjemmene var så stor. Men når vi snakker HD-klar i en stor andel hjem, da er det 720p, ikke sant? I så fall har jo ikke PS3 så mye mer å skryte av enn 360 for folk flest? 25% med HDTV, 75% uten... de fleste som skal kjøpe PS3 antar jeg er fra de 25% som allerede har FlatTV. De som raskt tar til seg nye teknologi er som oftest de som tenker på HD- og PS3. Konklusjon: Majoriteten av de som skal ha PS3 har HDTV 6855686[/snapback] Interessant tanke. Kanskje det er så enkelt. Og etterhvert som PS3'en blir allment tilgjengelig, er også HD mer utbredt. Sånn sett kan det (for det norske markedet; HD-andelen skal jo være endel lavere i statene) være god timing fra Sony's side. Men som jeg nevnte over. De har jo ikke noen nevneverdig tyngre argumenter enn 360, siden folk stort sett kun kan få 720p. De kan selvfølgelig komme med fremtidsrettet-argumentet, men når kan vi forvente at 1080p-støtet setter inn, i forhold til når forbrukermassen er klar for å kaste en fullt fungerende 10K+ tv på båten? Fokuset på HDTV kom akkurat når standarden på HDTV ble offentligjort, hvor har du egentlig vært sista åra 6855686[/snapback] Tja. Jeg antar at manges kilde til "hva man skal ha" er Elkjøp- og Expertblekkene, og der syns jeg det ikke er så lenge siden jeg begynte å legge merke til at tv'ene ble spesifikt "HD-Ready"-merket. Sånn cirka inneværende år. Klart at mange selgere har pusha på med HD når de skal selge, men det har ikke kommet i bevisstheten til vanlige folk før nå. Det var jo ikke akkurat store ramaskriket da de bestemte seg for å ikke sende fotball-VM i HD, mener jeg... Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hei Tjohei. Neida, er veldig få tv'er som støtter mer enn 720p i dag, så er helt enig med deg i at 1080p argumentet til Sony ikke vil få noen særlig effekt i praksis på mange år enda. Så for det store flertallet er det liten synlig forskjell på 360 og PS3, den er helt grei. Det var aldri min mening å få det til å høres slik ut. Jeg var her kun opptatt av HD-tv problematikken. Som jeg sa, salgstallene til PS3 kan vi bare gjette oss til kontra 360. Jeg tror mange er storfornøyd med 360, og kommer til å være det også etter PS3 kommer. De fleste teoretiske tester og tabeller viser at disse maskinene yter veldig likt. Så du har min støtte i at for folk flest er det ikke oppløsningen som vil avgjøre dette. Det skal bli spennende å se hva slags argumenter Sony vil bruke i markedsføringen, og om Microsoft vil komme med motsvar. Leste senest i dag et annet sted på dette forumet at 360 etterhvert vil komme med HD-DVD innebygd, fremdeles bare med filmstøtte og ikke spill, men dog. Dette kan bli positivt for konkuransen, og hadde denne vært ute i salg i dag, hadde jeg kjent en liten trang til å kjøpe den, det skal jeg innrømme, hehe. Men igjen, tror ikke det blir før et stykke ut i 2007 at vi begynner å se 1080p tv'er med en "normal" pris. Det er også viktig at disse støtter hdmi 1.3 standarden, ellers mister man litt av vitsen. Var nok litt blind der Tjohei, skjønte ikke at du koblet mine innlegg mot PS3 vs 360 debatten. Men det dreide seg altså kun om tv'er for min del der. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Nei, det er ikke veldig få tv'er som støtter mer enn 720p i dag, det er mange som støtter 1080p. Bare komplett har jo nettopp tatt inn flere 1080p tv'er. og Pioneer var veldig tidlig ute med sin 37" 1080p i Norge, men likevel, vi er ganske langt tilbake i forhold til USA, så der er det hvertfall et salgsargument. Og hva er forresten normal pris? Du får 1080p tv'er til under 20 000. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Kameragutten har hvertfall tatt seg bryet til å grave opp kilder, når du selv ikke har gjort dette. Nei, han har ikke gravd opp kilder, og derfor etterspurte jeg nettopp disse. Blant annet viser tallene til kameragutten at i perioden 2005 til i dag har 1/4 av norske husstander skaffet seg flat-tv. At det er flatskjerm betyr ikke at det er HD. Pricks bor sannsynligvis under en stein hvis han ikke ser at HDTV er på full fart inn. Her fyrer du løs med personangrep og stråmannargumentasjon. Skjerp deg. Kjøper de Xbox 360 eller Wii i mellomtiden ? Sannsynligvis ikke, fordi de har PS2 og klarer seg fint med den til PS3 blir billigere. Og nettopp her feiler du. Du går ut ifra at fordi folk har en konsoll nå, så kjøper de automatisk oppfølgeren. Slik er det ikke. Problemet til Nintendo er at de ikke når den store massen med spillene sine Du kan ikke ha fulgt særlig godt med på hva som skjer med Nintendo DS da. PS2 eierene er den største gruppen av konsollkjøpere i markedet nå, og det er disse som må tilfredstilles, og for å klare det må Nintendo ha spill som må gi mer underholdning enn: Og det skal ikke så mye til med den tredjepartsstøtten som Nintendo har fått denne gang. Nintendo har faktisk ingen alternativer for folk som liker disse seriene, som er like gode eller bedre. En maskin vil ikke selge godt fordi om den er billig når den mangler spillene. Problemet til Sony er at de har mistet tredjepartsutviklere, samtidig som de flokker til Nintendo. It is estimated that by the end of 2006, 10% of American TVs will be HDTVs Som sagt, det vil ta noen år før det er "allemannseie". Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hvordan regner du? 210 000 i 2005 over 500 000 i 2006 til sammen 710 000 ++ Igjen, det er snakk om "flatskjerm". At en TV er flatskjerm betyr ikke nødvendigvis at den er HD. Synd du har forstått så lite, finnes knapt Flatskjermer som ikke er HD-Ready nå. Nå nei. Men du bruker jo eldre tall for å støtte teoriene dine. Bedre å komme hjem med en TV til 20 000 kr og være fornøy enn å angre på ett TV-kjøp til 10 000 kr. Selv 10000 er veldig dyrt. Ja jeg følger med i teknologiverdenen... altså foto, data, lyd & bilde osv. Nemlig. Du er altså ikke representativ for folk flest. Har kun eid en PS2 i noen måneder og skal kjøpe meg PS3 når den kommer. Siden dette er en PS3 tråd mener du da PS entusiast. Nei, jeg mener lyd/bilde/osv.-entusiast. Og hva mener du med mannen i gata, vi lever ikke på midten av 90-tallet mer. Til tross for at det er en del som ikke kan mye så tror jeg det er mange flere som har en del peiling. "Mange flere" utgjør fortsatt ikke det store flertallet. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Vel Pricks. Nå har JEG gravd opp kilder. Take it or leave it. Og BTK, er sant nok at det har kommet noen tv'er med støtte for 1080p i det siste, men majoriteten av HD-tv'er i norske hjem i dag er nok 720p. Men fra julesalget og fremover vil nok forhandlerne pushe dette salgsargumentet for alt det er verdt. Men som andre tråder på forumet har advart mot, veldig få av disse støtter enda hdmi 1.3, og man risikerer da å ikke få fullt utbytte, selv om tv'en på papiret er 1080p. Med "normal" pris mente jeg rundt 10.000. Dette var subjektivt sagt av meg, og er helt med på at den definisjonen er vid, sorry. (Men på den andre siden representerer Pricks dem som synes at 10.000 er dyrt, og det er helt lov. Så vi kan vel kanskje si at 6-7000 til i underkant av 20.000 er "normal" pris, for argumentasjonens skyld, så blir alle fornøyde, hehe.) Endret 13. september 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hvordan regner du? 210 000 i 2005 over 500 000 i 2006 til sammen 710 000 ++ Igjen, det er snakk om "flatskjerm". At en TV er flatskjerm betyr ikke nødvendigvis at den er HD. Synd du har forstått så lite, finnes knapt Flatskjermer som ikke er HD-Ready nå. Nå nei. Men du bruker jo eldre tall for å støtte teoriene dine. Chaos har gjort godt rede for sine antakelser om hvor stor prosentandel som har vært hva, før og nå, og også vist til data som støtter opp om hans tall Det er åpenbart at han vet at ikke alle flatskjermer er HD, da han poengterer det selv. Vi vet "alle" at ikke alle flatskjermer er HD-tver, men har du noe du mener er feil med Chaos's sine kvalifiserte spekulasjoner om mengden flat-TVer? AtW Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Bare for ordens skyld må jeg si at det ikke var min mening å skape splid på forumet. Jeg har respekt for alles meninger, og når jeg blir bedt om det stiller jeg med kilder. Og selv om mange av mine (og andres) innlegg retter seg mot Pricks har jeg respekt for hans meninger, jeg forsøker kun å underbygge mine egne med fakta. Hvis han eller andre kan komme med tilsvarende faktaopplysninger i motsatt retning skal jeg ikke være fremmed for å skifte mening. Det siste jeg ønsker er å skape dårlig stemning på forumet, det håper jeg folk forstår. Er en relativt fersk bruker, og ønsker å holde meg innenfor retningslinjene og normal høflighet. Håper ikke jeg har fornærmet noen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vel Pricks. Nå har JEG gravd opp kilder. Hvor? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Vel Pricks. Nå har JEG gravd opp kilder. Hvor? 6857748[/snapback] Se mine svar til deg og Tjohei tidligere i tråden. Edit: post 378 og 383 først og fremst. Edit2: Og post 387 forsåvidt Endret 13. september 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Innlegg 378 er jo svart på (f.eks. at fotball-VM er relevant), i 383 er det snakk om flatskjerm (som ikke nødvendigvis betyr HDTV), og 387 er en gjentakelse. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Innlegg 378 er jo svart på (f.eks. at fotball-VM er relevant), i 383 er det snakk om flatskjerm (som ikke nødvendigvis betyr HDTV), og 387 er en gjentakelse. 6858024[/snapback] Alle disse tre postene henger sammen, og spesielt 383 og 387, hvor jeg forklarer omtrent hvor stor andel av flatskjermene i norske husstander som er HD-Ready eller HD-kompatible. Jeg har vist deg tall fra ulike kilder på nettet, samt gitt deg informasjon fra TNS Gallup. Sant og si (dette ble jeg også fortalt av TNS Gallup) er det ikke stort mer info å hente andre steder, du må i så fall spørre hver enkelt forhandler om salgstall, og trekke fra de som ikke er solgt til husstander. Jeg har med andre ord gitt deg den mest detaljerte informasjonen som er tilgjengelig for de fleste, samt laget et regnestykke basert på estimater først og fremst fra TNS Gallup, som burde være kvalifisert til å uttale seg. Jeg har gang på gang etterlyst håndfaste kilder som underbygger ditt syn, men har enda til gode å se noen. (Kanskje bortsett fra salgstall i USA, som ikke har noe med saken å gjøre, spesielt ikke når jeg har innhentet oppdaterte tall fra TNS Gallup.) Igjen, du har rett til dine egne meninger, og jeg respekterer dem, men ikke kom og si at jeg ikke har kommet med kilder og argumentert for mitt syn. Det er rett og slett ikke sant. Kom med dine egne kilder, og hvis disse holder mål er jeg som sagt ikke fremmed for å forandre mening. Edit: Hvis ikke dette forklarer på en veldig grei og oversiktlig måte hvor mange flat-tv'er som er HD-Ready eller HD-kompatible så gjør ingenting det: Tallene jeg fikk fra TNS Gallup viser at det er ca 400.000 husstander som har flatskjerm i dag. Jeg ble opplyst om at flertallet av disse var HD-klare, men la oss for sikkerhets skyld si halvparten. Dette betyr at minst 200.000 husstander har pr. i dag HD-TV. Dette er sakset direkte fra post 387, så ikke kom og si at den posten kun var en gjentakelse. Da har du ikke lest den nøye nok. Estimatet gjelder altså HD-Tv'er, dette kommer klart frem av posten min. Tallene fra TNS Gallup er også oppdaterte, så det nytter ikke å trekke fram fotball VM, tallene er like uansett, og salget har ikke sunket. Flere av kildene mine, inkludert TNS Gallup mener at salget vil øke, men i estimatet mitt har jeg vært forsiktig og brukt dagens salgstall, altså ikke regnet med noen økning. Endret 13. september 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Jeg tror "bottom line" her er det jeg nevnte i en annen tråd (tror jeg): Kvalitet er ikke særlig relevant, og gjør ikke at noe når massemarkedet. BR/HD-DVD kan bli for DVD som S-VHS var for VHS: Bedre kvalitet, men ellers ingen fordeler for forbrukeren, og forbrukeren gidder ikke betale mer for noe som bare har bedre kvalitet, men som ikke har bedre brukervennlighet: http://en.wikipedia.org/wiki/SVHS#Shadow_of_VHS Se også VHS vs. Betamax. DVD ble populært fordi det ga noe mer enn høyere kvalitet: Det ga brukervennlighet (ingen spoling, osv.). BR/HD-DVD gir ikke ekstra brukervennlighet, heller tvert om, hvis det stemmer at det er planer om å låse filmer til en enkelt spiller osv. DVD var dessuten et større sprang i kvalitet fra VHS enn HD-medier er fra DVD. Så optiske HD-medier har svært stor risiko for å bli en flopp som S-VHS eller Betamax, til tross for at HDTV-apparater om noen år vil være i flertall i de tusen hjem. Endret 13. september 2006 av Pricks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg