baltie Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 det med HDMI trur eg er litt misforstått.. det er tross alt bare en sikkerhetsstandard for filmselskapene..bildet blir ikkje bedre med HDMI viss eg ikkje tar helt feil.. du får fint HD bilde i 1080P med en komponent kabel..så hvorfor folk er så oppi det med HDMI det e litt rart..og viss det skulle bli en standard så er det LANGT fram i tid.. 6845187[/snapback] Der tar du feil, er jeg redd. Det du tenker på heter HDCP. HDMI (High Definition Multimedia Interface) er en måte å koble sammen multimediaenheter på, noe lignende komponentkabel, bare digitalt. Og du får ikke noe bilde i 1080p med en komponentkabel. For å få 1080p-output på PS3 må du bruke en HDMI-kabel. Med komponentkabel får du maks 1080i eller 720p. Lenke til kommentar
DjShugaA Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 det med HDMI trur eg er litt misforstått.. det er tross alt bare en sikkerhetsstandard for filmselskapene..bildet blir ikkje bedre med HDMI viss eg ikkje tar helt feil.. du får fint HD bilde i 1080P med en komponent kabel..så hvorfor folk er så oppi det med HDMI det e litt rart..og viss det skulle bli en standard så er det LANGT fram i tid.. 6845187[/snapback] Der tar du feil, er jeg redd. Det du tenker på heter HDCP. HDMI (High Definition Multimedia Interface) er en måte å koble sammen multimediaenheter på, noe lignende komponentkabel, bare digitalt. Og du får ikke noe bilde i 1080p med en komponentkabel. For å få 1080p-output på PS3 må du bruke en HDMI-kabel. Med komponentkabel får du maks 1080i eller 720p. 6846046[/snapback] Helt rett. Men jeg mener jeg har lest at komponent har nok båndbredde til å overføre 1080P men pga regler/bestemmelser får man lov til maks 1080i Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Og nå er vi inne på det tekniske igjen. Begreper som HD-Ready, HDMI, Blue-Ray og liknende er blitt gjentatt til det kjedsommelige, uten at folk flest nødvendigvis har satt seg inn i hva dette innebærer. Men de vil ha det uansett. Hvor mange er det som vet hva en HD-Ready tv egentlig er, oppløsning og liknende? Ikke veldig mange, men de aller fleste som kjøper tv er veldig klare på at de vil ha det likevel. Hvorfor? Fordi de har blitt fortalt at dette er fremtiden. Likeledes med HDMI. Bare en brøkdel vet hva det innebærer, og hva som er forskjellen fra andre tilkoblingsmuligheter, men når en tv blir markedsført med HDMI inngang, vil folk gjerne bruke denne. Selvfølgelig kommer Sony til å spille på dette i markedsføringen. Jeg synes fremdeles det er et mysterium hvorfor 360 ikke har HDMI, jeg er klar over at det i praksis ikke hadde vært noen forskjell, men de kunne fint ha brukt det som et salgsargument. Og når det kommer til pris, for de mellom 18 og 35+ vil majoriteten si at 5000kr ikke er et issue. Vi har blitt vant til å bytte ut pc'en hvert tredje år, noe som lett koster oss 10000-12000 hver gang. Jeg er selvfølgelig klar over at en pc kan gjøre uendelig mye mer enn en konsoll, men derfor er prisen også det halve av en ny fullverdig pc. Jeg er fullstendig enig i at prisen godt kunne vært lavere, men det har uansett aldri vært i mine tanker å ikke kjøpe konsollen pga prisen. Jeg tror de fleste med en noenlunde stabil inntekt ikke vil heve noe særlig på øyenbrynet over prisen. "3000 for en 360, 5000 for en PS3, hva så?" Det er nok holdningen til de fleste, hvertfall de jeg kjenner og har snakket med. De fleste kjøper utifra navnet, og det er der nintendo og playstation har fortrinnet. Jeg tror disse konsollene kommer til å gå unna som hakket møkk. Vi irriterer oss over at PS3 ble forsinket, men dette er en nyhet som veldig mange ikke engang har fått med seg, så for dem er dette ikke et argument for å velge 360 istedet. Vel vel, så ble det et langt innlegg igjen, poenget mitt er at vi må våge å tenke utenfor vår sirkel, som vi kan mye om, og sette oss inn i situasjonen til det store flertallet som kjøper uten å ha bakgrunnsinfoen som vi sitter med. For å illustrere det med meg som eksempel. Hvis jeg skulle kjøpt vaskemaskin, hva hadde jeg valgt av Whirlpool og Bauknecht? Selvfølgelig den første, fordi jeg har hørt om den, og dermed forbinder den med kvalitet. For alt jeg vet kan det godt være den andre som er best, eller hvertfall like god, men jeg satser på noe jeg har hørt om. I tillegg liker jeg designet bedre. Det er slike enkle ting som styrer innkjøpene til de fleste av oss. Og derfor tror jeg PS3 kommer til å komme ut sterkt, fortjent eller ikke. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Ingen av dagens flatTV-er er likevel kompatible med 1080p selv om selve panelet takler den oppløsningen. For å overføre signaler med oppløsning og kvalitet til 1080p er det ikke nok med kun HDMI men man må ha 1.3 versjonen som INGEN flatskjermer støtter i skrivende stund. Derimot vil PS3 ha HDMI 1.3 utgang, de som alt har kjøpt en flatskjerm med full oppløsning til bruk av PS3 i fremtiden må desverre investere igjen hvis de vil ha 1080p kvalitet. Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 jøss...det var rart.. så denne pioneer tven med 1080P display er bare fiksjonell..? det fleste tver i dag som koster litt over 20k takler 1080P.. men 1080P gjennom HDMI er en annen ting..men det finner tver i dag som støtter det og..slik som denne tven her.. Pioneer 1080P display Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Ingen av dagens flatTV-er er likevel kompatible med 1080p selv om selve panelet takler den oppløsningen. For å overføre signaler med oppløsning og kvalitet til 1080p er det ikke nok med kun HDMI men man må ha 1.3 versjonen som INGEN flatskjermer støtter i skrivende stund. Derimot vil PS3 ha HDMI 1.3 utgang, de som alt har kjøpt en flatskjerm med full oppløsning til bruk av PS3 i fremtiden må desverre investere igjen hvis de vil ha 1080p kvalitet. 6846251[/snapback] Vel, nå sitter det nok mange med 720p som gjerne vil koble PS3'en til denne. Bildet vil bli meget bra med denne oppløsningen også. Ser uansett ikke på det som et problem at PS3 støtter den nyeste standarden, det betyr jo bare at når jeg kjøper tv nr2 om to-tre års tid vil jeg ha en konsoll som gir fullt utbytte. Ser ingen problemer med dette jeg egentlig. Edit: Støtter meg forøvrig til det krosjefen sier over. Har du pris på den tv'en forresten? Endret 11. september 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 jøss...det var rart.. så denne pioneer tven med 1080P display er bare fiksjonell..? det fleste tver i dag som koster litt over 20k takler 1080P.. men 1080P gjennom HDMI er en annen ting..men det finner tver i dag som støtter det og..slik som denne tven her.. Pioneer 1080P display 6846302[/snapback] Displayet er reelt det, har selv en LCD med full HD-oppløsning. Problemet er at det hjelper ikke at en skjerm kan takle noe han ikke kan få igjennom tilkoblingene uansett... Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Ingen av dagens flatTV-er er likevel kompatible med 1080p selv om selve panelet takler den oppløsningen. For å overføre signaler med oppløsning og kvalitet til 1080p er det ikke nok med kun HDMI men man må ha 1.3 versjonen som INGEN flatskjermer støtter i skrivende stund. Derimot vil PS3 ha HDMI 1.3 utgang, de som alt har kjøpt en flatskjerm med full oppløsning til bruk av PS3 i fremtiden må desverre investere igjen hvis de vil ha 1080p kvalitet. 6846251[/snapback] Vel, nå sitter det nok mange med 720p som gjerne vil koble PS3'en til denne. Bildet vil bli meget bra med denne oppløsningen også. Ser uansett ikke på det som et problem at PS3 støtter den nyeste standarden, det betyr jo bare at når jeg kjøper tv nr2 om to-tre års tid vil jeg ha en konsoll som gir fullt utbytte. Ser ingen problemer med dette jeg egentlig. Edit: Støtter meg forøvrig til det krosjefen sier over. Har du pris på den tv'en forresten? 6846304[/snapback] Enig at bildet uansett blir bra med 720p men for de som ventet med å kjøpe LCD-TV til det kom paneler med full HD-oppløsning på grunn av oppløsningen er det litt kjipt for. Kjøpte selv en Amoi 37", suveren TV... selger sa at den skal kunne utnytte PS3 100%, trodde da at HDMI var HDMI uansett. PS: Er det reklamasjonsgrunnlag? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 jøss...det var rart.. så denne pioneer tven med 1080P display er bare fiksjonell..? det fleste tver i dag som koster litt over 20k takler 1080P.. men 1080P gjennom HDMI er en annen ting..men det finner tver i dag som støtter det og..slik som denne tven her.. Pioneer 1080P display 6846302[/snapback] Hm. 90k. Det var jo også en pris å ta. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Såg nett over noen HD-Skjermer i Ekjøp magasinet før eg ramla meg på jobb i dag, der var det ihvertfall eun skjerm med støtte for 1080p til rundt 27k. Kor ofte skjøper folk nye TV`er her egentlig? Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Er vel mange som vil være klare til next-gen konsollene da vettu blir nok en lcd i leiren her også når ps3 kommer =) I mellomtiden kan jeg se på prisene synke Lenke til kommentar
Mala Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Men eg lurte siden eg har lest at folk her inne har hatt både 1,2 og 3 HD-TV`er og slikt :!: Har man først kjøppt noe ville ihvertfall eg sikret meg at produket ville holde stand i mange år ihvertfall Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Men eg lurte siden eg har lest at folk her inne har hatt både 1,2 og 3 HD-TV`er og slikt :!: Har man først kjøppt noe ville ihvertfall eg sikret meg at produket ville holde stand i mange år ihvertfall 6847466[/snapback] Helt enig med deg Mala. Jeg kjøpte meg et relativt billig Samsung 32", fikk en god deal på det. Ikke først og fremst for å koble til konsoll, men fordi jeg var drittlei av den gamle mastadonten i stuen. Men tanken min er at om noen år vil jeg kjøpe meg en noe større skjerm, kanskje 40" eller mer, og da er den Samsungen perfekt til å sette inn på barnerommet. Og en Samsung 32" 720p er mer enn bra nok for hun lille til å titte på filmer på sengekanten i mange år framover. Når det er sagt skulle jeg ønske selgere kunne bli flinkere til å informere kundene sine om det tekniske. Jeg har ikke tenkt noe særlig over dette med HDMI 1.3, men det er et veldig godt poeng, og noe selgeren på elkjøp glatt unlater å nevne. "Du får 100% utbytte av PS3'en". Han spurte om det var reklamasjonsgrunnlag, er vel strengt tatt ikke det, men hvis du angrer ville jeg tatt meg en tur og snakket med daglig leder uansett. Jeg vet av erfaring at mange selgere lyver, eller rett og slett ikke vet hva de snakker om. Dette er veldig off-topic, det beklager jeg, men må bare få sagt det. Valget av fjernsyn sto mellom Samsung 32R72B og 32M61. Hadde fått en knalldeal på den førstnevnte, og lest masse tester og detaljer om den på nettet, så visste i grunnen det meste om dem. Men hadde lest mye om useriøse selgere på diverse forum at når jeg likevel skulle innom en expert-butikk for å se bildekvaliteten, ville jeg gjerne teste dette i praksis. Det er noen forskjeller på skjermene, R72 har omtrent dobbelt så mange farger, mens M61 har bedre fargebehandling. I tillegg til dette og designet finnes det også forskjeller i menysystemet og noen andre småting. Alt i alt går det ikke an å si at de er identiske. Men det var selvfølgelig det selgeren presterte å si. "Det er bare designet som skiller dem, ellers er de helt identiske". Selv etter at jeg begynte å spørre mer inngående gav han seg ikke. Jeg spurte om ikke 7-tallet og 6-tallet egentlig representerte panelgenerasjonen, men neida, de var identiske. Jeg har hvertfall lært at jeg må undersøke ting selv heretter. Sorry igjen for off-topicen, måtte bare få sagt det. Poenget var vel at jeg var helt enig med Mala. :!: Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 til de som skal ha HD tv til PS3, så ville jeg ventet til den kommer hit for da vil det nok være vanligere og rimeligere med 1080p, og panelene vil jo være bedre og. Kanskje LED-LCD vil være vanligere og. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Såg nett over noen HD-Skjermer i Ekjøp magasinet før eg ramla meg på jobb i dag, der var det ihvertfall eun skjerm med støtte for 1080p til rundt 27k. Kor ofte skjøper folk nye TV`er her egentlig? 6846862[/snapback] Det er akkurat der folk tar feil og hvor selgerne ofte heller ikke vet nok.... Antar det er den Toshiba`n du snakker om. Desverre har den kun "vanlig" HDMI og har ikke tilkoblinger til å motta 1080p signaler. Så nei, den er ikke klar for 1080p Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Såvidt jeg har forstått er det også forskjell på Type A Hdmi-plugger og Type B plugger. Har dette noe med 1080p problematikken, eller gjelder dette noe annet? Og er ikke hdmi 1.3 bakoverkompatibel? Jeg lurer også på hva 1.3 gir som ikke 1.2a gir, er det bare støtte for større overføringshastighet, eller er det mer? For å spørre helt på barnehagenivå, vil ikke den "gamle" hdmi 1.2 gi bilde i 1080p i det hele tatt? Kan være greit å få en oversikt over spørsmålene rundt hdmi, regner med jeg ikke er den eneste som lurer litt på dette. Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 etter hva kameratgutten har forklart så MÅ du ha hdmi 1,3 versjon får og kunne få igjennom 1080P til ps3..alt annet blir kun 1080i.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 etter hva kameratgutten har forklart så MÅ du ha hdmi 1,3 versjon får og kunne få igjennom 1080P til ps3..alt annet blir kun 1080i.. 6848475[/snapback] Ja, HDMI 1.3 blir bakoverkompatibelt så du kan bruke HDMI 1.2 på HDMI 1.3 utstyr. Det vil si du kan koble hvilken som helst TV med HDMI 1.2 til PS3 med HDMI 1.3 men du får uansett kun 1.2 hastigheten. Forskjellen på 1.2 og 1.3 er som jeg vet kun hastigheten. HDMI 1.2 skal gå greit til 720p og mulig 1080i (vet ikke helt) siden interlacede signaler tar mindre plass en progressive på samme oppløsning. I oppfattet oppløsning tror jeg 720p fort kan konkurrere med 1080i, er faktisk meget stor forskjell på disse teknologiene. Lenke til kommentar
Moppeken Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei hei:P Regner med at de fleste har/skal ha en LCD tv til ps3:P jeg tenkte på å kjøpe meg en lcd tv. men når jeg er i butikker å på internett er utvalget stort. hva er det jeg egentlig burde se etter?=) Etter det jeg har funnet ut er det bare de aller nyeste lcd tv'ene som støtter full oppløsning. Jeg har ikke så stort rom så har tenkt å kjøpe meg en 26/27 tommer lcd tv. men vet noen om det er lagd 26/27 tommere med full oppløsning? Har ikke sett noen. Men jeg har tittet litt på denne tv'en. Er det noen som har erfaring om denne tv'en vil eine seg til ps3. Har ikke tenkt å kjøpe tv enda med tanke på at den jeg har fungerer helt greit til ps2 Her er linken i hvertfall http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312083&view=detailed PS: Elkjøp selger den til 2000 eller 3000 kr billigere. husker ikke helt Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei hei:PRegner med at de fleste har/skal ha en LCD tv til ps3:P jeg tenkte på å kjøpe meg en lcd tv. men når jeg er i butikker å på internett er utvalget stort. hva er det jeg egentlig burde se etter?=) Etter det jeg har funnet ut er det bare de aller nyeste lcd tv'ene som støtter full oppløsning. Jeg har ikke så stort rom så har tenkt å kjøpe meg en 26/27 tommer lcd tv. men vet noen om det er lagd 26/27 tommere med full oppløsning? Har ikke sett noen. Men jeg har tittet litt på denne tv'en. Er det noen som har erfaring om denne tv'en vil eine seg til ps3. Har ikke tenkt å kjøpe tv enda med tanke på at den jeg har fungerer helt greit til ps2 Her er linken i hvertfall http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312083&view=detailed PS: Elkjøp selger den til 2000 eller 3000 kr billigere. husker ikke helt 6849546[/snapback] Den ser jo helt grei ut, men den mangler HDMI. Ville nok gått for en modell med HDMI hvis du først skal kjøpe ny tv. Modellene til Samsung er rimelig bra, hvertfall min erfaring. Når det gjelder 26" som denne er mener jeg at det skal spille heller liten rolle om tv'en støtter 1080p eller 720p. De fleste tester sier at du skal sitte veldig nærme for å i det hele tatt se forskjell. Mitt råd til deg er å se etter en Samsung i R eller M serien, du bør kunne finne dem rimelig billig. Dette er en knalltv, selv om jeg nok ville vurdert å gå opp til 32": http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=60975 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg