Gå til innhold

PlayStation 3-lansering utsatt (PS3)


Anbefalte innlegg

Har man jobb som gir bra med penger i kassa,noe eg regner med du har,så stiller det jo seg såklart annerledes. Men dette gjelder jo ikkje majoriteten av folket tipper eg ;)

6842486[/snapback]

Gjennomsnittet for folk som spelar spel ligg på 30-33 (varierer litt frå undersøkelse til undersøkelse). Snittet for folk som kjøper spel er 40 år. Trur du at majoriteten av 30-40 åringar er utan jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjennomsnittet for folk som spelar spel ligg på 30-33 (varierer litt frå undersøkelse til undersøkelse). Snittet for folk som kjøper spel er 40 år. Trur du at majoriteten av 30-40 åringar er utan jobb?

6842655[/snapback]

Tror du majoriteten av 30-40 åringer kan ta seg råd til 2 PS3'er, uten at det skal ha nevneverdig effekt på økonomien?

Lenke til kommentar

Ok nå holder denne tråden på å skli litt ut egentlig, og jeg bidrar til dette selv. Men det jeg lurer på er hvor disse statistikkene over personer som spiller kommer fra ? Jeg har så å si aldri sett personer over 35 som spiller. Nå begynner det sikkert å komme en del spillere som begynner å nærme seg den alderen av de som vokste opp med videospill, men grunnen til at gjennomsnittskjøperen er 40 år må jo være fordi de kjøper til ungene sine.

Lenke til kommentar
Har man jobb som gir bra med penger i kassa,noe eg regner med du har,så stiller det jo seg såklart annerledes. Men dette gjelder jo ikkje majoriteten av folket tipper eg ;)

6842486[/snapback]

Gjennomsnittet for folk som spelar spel ligg på 30-33 (varierer litt frå undersøkelse til undersøkelse). Snittet for folk som kjøper spel er 40 år. Trur du at majoriteten av 30-40 åringar er utan jobb?

6842655[/snapback]

 

Lån på hus og bil,regninger,famileutgifter og slike ting har ein lei tendens på å tære på den månedlige inntekten.

Lenke til kommentar
Tror du majoriteten av 30-40 åringer kan ta seg råd til 2 PS3'er, uten at det skal ha nevneverdig effekt på økonomien?

6842720[/snapback]

Eg har aldri hevda dette. Men for å svare på spørsmålet ditt, det handler om prioriteringer.

 

Ok nå holder denne tråden på å skli litt ut egentlig, og jeg bidrar til dette selv. Men det jeg lurer på er hvor disse statistikkene over personer som spiller kommer fra ? Jeg har så å si aldri sett personer over 35 som spiller. Nå begynner det sikkert å komme en del spillere som begynner å nærme seg den alderen av de som vokste opp med videospill, men grunnen til at gjennomsnittskjøperen er 40 år må jo være fordi de kjøper til ungene sine.

6842740[/snapback]

ESA har ein del statistikk på dette. Denne gjeld USA, men tal eg har sett for Europa er ganske lik (i alle fall for den vestlege delen av Europa).

 

Lån på hus og bil,regninger,famileutgifter og slike ting har ein lei tendens på å tære på den månedlige inntekten.

6842741[/snapback]

Og? Poenget var at du hevda at dei fleste ikkje har jobb, noko eg satt spørsmålsteikn ved.

 

Edit: Det kan vere verdt å merke seg at denne statistikken gjeld gjennomsnittet for dei som spelar spel, ikkje befolkninga i sin heilheit. Har du dårleg råd er det ikkje sikkert at du prioriterer spel, og følgande er du ikkje ein del av denne undersøkinga.

Lenke til kommentar

Eg hevdet slettes ikkje at majoritet ikkje hadde jobb,men jobb som samtidig gir litt penger ekstra i kassa. Og trekker man fra slike vanlige utgifter blir det som regel ein del minus ut også.

 

EDIT: Og som nevnt ender det da til syvende og sist opp med å kunne prioritere riktig. :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Eg hevdet slettes ikkje at majoritet ikkje hadde jobb,men jobb som samtidig gir litt penger ekstra i kassa. Og trekker man fra slike vanlige utgifter blir det som regel ein del minus ut også.

Skal vi fortsette å leike oss med tal og statistikk kan vi sjå litt på gjennomsnittsinntekt og utgifter. Snittet for utgifter pr. husholdning ligg på ca 323 000 kr. Inntekta ligg på 338 500. Så det er no pengar igjen. Utgiftene tek og med utgiftar på fritid (inkludert spel, film ol.). Det er vert å merke seg at dette er tal for Noreg. Men som eg sa så har eg ikkje høyrt om nokon store forskjellar mellom europeiske og amerikanse spelvanar (altså snitt-alderen).

 

Men som sagt fleire gongar tidlegare, prioritering er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Sony vinner nok krigen igjen. Trenger faktisk ikke være fanboy i noen leir for å forstå at Sony kommer til å selge mer enn både Wii og Xbox 360.

Kanskje mer enn 360, men neppe Wii. Her har prisen veldig mye å si. Hvis Wii kommer på under 200 dollar, så blir det jo dessuten et rent impulskjøp.

 

SOny har gjort mange feil, men så lenge feilene er noe som ikke rammer den vanlige mann alt for mye, så vil PS3 selge mest.

Feilen rammer jo nettopp kundene: De får en overpriset maskin som de fleste ikke får fullt utbytte av uansett (de fleste har vanlig TV og ikke HD).

 

Kanskje en del gamere vil forlate Sony, men de utgjør uansett ikke det store flertall Playstation spillere.

Det er nettopp det store flertallet som ikke vil punge ut med mange tusenlapper for en spillkonsoll.

 

Folk her som virkelig tror at folk som til vanlig har spilt PLaystation vil bytte over til Wii på grunn av kontrolleren bør virkelig sette seg ned, spise en pære og tenke seg litt om.

Det vil nok være en kombinasjon av flere faktorer: Overprising av PS3, ny spillopplevelse på Wii, nye/annerledes spill som f.eks. Nintendogs på DS. Og så videre.

 

Sony har allerede tratt det markedet Nintendo drømmer om å ta som er å få ungen og foreldrene til å delta i spillhverdagen. Sony er der, og Nintendo lever i håpet om at der finnes enda mer av dem der ute.

Det er et enormt potensielt marked av folk som ikke spiller der ute. Nintendo klarte å hente inn nye kundegrupper med DS, og de ser ut til å klare det samme med Wii.

 

Folk kjøper spillmaskiner på grunn av spillene

Og nettopp her er det en krise for Sony at de har mistet både eksklusive titler og tredjepartsutviklere. Det er mange spillutviklere som er ekstremt frustrerte på grunn av prisen på PS3, og ikke minst forsinkelser, problemer med levering, osv.

 

Jeg vet at Pricks vil komme her nå og klippe og lime og komme med en kort kommentar på alt, men spar deg bryet for du har ikke peiling uansett.

6842021[/snapback]

Jeg skjønner at det kan være frustrerende å bli tatt i feil hele tiden, men du trenger ikke ty til personangrep av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det har blitt snakket mye om økonomi og kjøpekraft i denne tråden. Det er et viktig moment, og det er et faktum at gjennomsnittsalderen på den jevne konsollkjøper stiger. Og med økende alder stiger også kjøpekraften. Det er her jeg tror PS3 vil overleve. Playstation er et merkenavn, lik det eller ei, folk flest (ikke hardcore gamere altså) sier playstation uansett om de snakker om Sony, microsoft eller nintendo sine konsoller. En konsoll er for dem en playstation. Dette vet Sony, og utnytter det for alt det er verdt. Så for den jevne konsollkjøper uten mye teknisk erfaring og over en viss alder spiller ikke 5000kr noen rolle. Og for de med litt filminteresse er det også ok å vite at den kommer med BD. (Som Sony også kommer til å være flinke til å opplyse om. I tillegg mener jeg personlig at utsende på PS3 taler til dens fordel framfor 360, den ser rett og slett mer ekslusiv ut, bare min mening. Alt i alt kommer ikke pris eller tekniske detaljer til å avgjøre denne kampen. Mange kjøpte 360 når den kom fordi det var den eneste Next-Gen konsollen der og da. Wii tror jeg kommer til å slå an hos den jevne småbarnsfamilien, hvis nintende bare kommer til å være flinke til å nå ut til sin kundegruppe. Og igjen sitter kjøpesterke menn i alderen 18 - 35, som nok er Sony's beste kundegruppe. Selvsagt også de under 18, men da må de overtale far og mor først. Sony har jo allerede siktet seg inn med utsagnet, "PS3 er mer enn en spillkonsoll". Jeg personlig er 26, kommer til å kjøpe en Wii til damen og stedatteren min, selvsagt vil jeg leke meg litt med den selv også. Men når mars kommer skal det en PS3 i hus, har nettopp kjøpt HD-TV, og ønsker å få både spill og filmer i HD-kvalitet. Ja, jeg vet at 360 kan gi meg HD-spill, og med tid og stunder en HD-DVD addon til 2500, men den ser litt billig ut i mine øyne, HD-drevet er ikke innebygd, svær strømforsyning, og den har ikke hdmi. Mange ser nok på dette som småting, jeg kan tildels være tilbøyelig til å være enig. Men jeg har råd til å velge det beste, så hvorfor skulle jeg ikke det? Dette ble et langt innlegg, og det er ikke meningen å trø noen på tærne. Det jeg skriver er bare mine personlige meninger, og jeg har respekt for at andre ser ting anderledes. Men jeg tror likevel mange nok tenker likt som meg, og det vil føre til at PS3 kommer til å selge veldig bra. :)

Lenke til kommentar

det med HDMI trur eg er litt misforstått..

 

det er tross alt bare en sikkerhetsstandard for filmselskapene..bildet blir ikkje bedre med HDMI viss eg ikkje tar helt feil..

 

du får fint HD bilde i 1080P med en komponent kabel..så hvorfor folk er så oppi det med HDMI det e litt rart..og viss det skulle bli en standard så er det LANGT fram i tid..

Lenke til kommentar
Det er et viktig moment, og det er et faktum at gjennomsnittsalderen på den jevne konsollkjøper stiger. Og med økende alder stiger også kjøpekraften.

Det betyr likevel ikke at folk flest (hvilket er det vi snakker om her - ikke entusiaster som betaler hva som helst for hva som helst) gidder å betale fem eller seks tusen for en spillkonsoll.

 

Playstation er et merkenavn, lik det eller ei, folk flest (ikke hardcore gamere altså) sier playstation uansett om de snakker om Sony, microsoft eller nintendo sine konsoller. En konsoll er for dem en playstation.

Det samme gjaldt Nintendo for noen år siden, og det hjalp jo ikke akkurat...

 

Så for den jevne konsollkjøper uten mye teknisk erfaring og over en viss alder spiller ikke 5000kr noen rolle.

Det er nettopp det det gjør.

 

Og for de med litt filminteresse er det også ok å vite at den kommer med BD.

Det er kun for de med MYE filminteresse. Igjen, entusiaster.

 

Alt i alt kommer ikke pris eller tekniske detaljer til å avgjøre denne kampen.

Pris har faktisk mye å si, med mindre man er en av veldig få entusiaster.

 

Wii tror jeg kommer til å slå an hos den jevne småbarnsfamilien

Wii sikter seg inn mot alle aldersgrupper.

Lenke til kommentar
Men selvfølgelig er det ikke alle som vil det, småbarns familier og andre supphuer som ikke kan engelsk :p

6824679[/snapback]

Småbarnsfamilier og andre supphuer? Burde jeg bli fornærmet nå, tro? :hmm: Er selv tobarnsfar med kone, stasjonsvogn og rekkehus; klassisk småbarnsfamilie... Dog innbiller jeg meg at både min kone og jeg kan engelsk. Impliserer du da at mine barn er suppehuer? :ohmy: Forsiktig nå...

 

:tease:

6824753[/snapback]

 

når jeg tenker på småbarnsfamilier, tenkte jeg såklart ikke på foreldrene, men tok det vel for god fisk at norske barn på si rundt 5 år ikke er så drevne i engelsk. Andre suppehuer - russere, italienere, franskmenn, you name it..

 

Are we cool?

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

 

Og for de med litt filminteresse er det også ok å vite at den kommer med BD.

Det er kun for de med MYE filminteresse. Igjen, entusiaster.

 

Jeg er stort sett enig med endel av de andre punktene dine (selv om jeg ikke tør å spå om PS3 blir en suksess), men akkurat dette punktet tror jeg kan selge endel allikevel, jeg tror selgerene kommer til å selge unna med løfter om at PS3 støtter "fremtidens filmstandard", og folk blir "lurt" til å tro at det er lurt å kjøpe noe fremtidsrettet. Så jeg tror dette også kan selge til den gjengse mann.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men selvfølgelig er det ikke alle som vil det, småbarns familier og andre supphuer som ikke kan engelsk :p

6824679[/snapback]

Småbarnsfamilier og andre supphuer? Burde jeg bli fornærmet nå, tro? :hmm: Er selv tobarnsfar med kone, stasjonsvogn og rekkehus; klassisk småbarnsfamilie... Dog innbiller jeg meg at både min kone og jeg kan engelsk. Impliserer du da at mine barn er suppehuer? :ohmy: Forsiktig nå...

 

:tease:

6824753[/snapback]

 

når jeg tenker på småbarns familier, tenkte jeg såklart ikke på foreldrene, men tok det vel for god fisk at norske barn på si rundt 5 år ikke er så drevne i engelsk. Andre suppehuer - russere, italienere, franskmenn, you name it..

 

Are we cool?

6845314[/snapback]

 

Nå vet ikke jeg hvor mange familier hvert enkelt småbarn har, men å påstå at et barn er i familie med seg selv, er vel å dra definisjonen litt langt.

 

Eller mente du kanskje småbarnsfamilier?

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det fler som er interessert i 360 nå i det siste, nå som ps3 er forsinket, pluss at spill som Dead Rising, Test Drive Unlimited, og Saints Row har blitt sluppet. Her om dagen, da jeg var på Elkjøp var 2 stykker som plukka med seg de to siste maskinene.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...