Gå til innhold

FF vs. IE 7

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått i oppgave på skolen min og lage en artikkel angående FireFox og Internet Explorer 7 for og finne ut hvem som er best. Nå som Microsoft har sluppet ut IE 7 burde dette lage mere trøbbel for FF eller hva mener dere? Jeg spør derfor hvilket program fåretrekker dere? Jeg for min del er mest glad i FF og vil aldrig gå vekk fra den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner ikke ut av hvem som er "best" bare ved å spørre hvilke folk foretrekker.

Det er veldig stort tema dette, selv om det ikke virker sånn med det første. Du kan se på fordeler og ulemper. Også litt om det samme med open source og closed source.

IE har sine fordeler med at den støtter så og si alt. Nå ser jeg bort fra webstandarder, som den lenge har hatt dårlig støtte for. IE7 forbedrer dette en del.

FF er ganske ny, men den bruker jo mozilla-rendreren. Den er mer fleksibel enn IE kan man si, med de mange utvidelsesmulighetene. Bygd på webstandarden og utvikles kontinuelig, i motsettning til IE.

Du bør gjøre litt mer undersøkelse om dette enn å spørre om hvilke folk liker best iallefall. Det blir et veldig tynt grunnlag om du gjør det på den måten.

Lenke til kommentar

Hva med Opera? Veldig mye funksjonalitet ut av boksen, noe som er en fordel for de litt mindre datainteresserte.

Uannsett, IE7 henger fortsatt langt etter når det kommer til webstandarder. XHTML, som kom i 2000, støttes fortsatt ikke i IE noe jeg synes er hårreisende (men selvsagt ikke overraskende) av Microsoft. MIME-typen application/xhtml+xml, som er det man bør bruke sammen med xhtml, støttes forøvrig heller ikke, noe som tildels hindrer folk i å ta i bruk xhtml (kan løses elegant med litt serverside-scripting, men ikke alle har tilgang til det). Dette er bare toppen av kaka. Går man dypt inn i CSS og DOM standardene så vil du se at IE7 sannsynligvis ligger langt bak de to i tet (Opera og Gecko (Firefox osv.)). I tillegg mangler vel IE7 støtte for SVG (skalerbar vektorgrafikk), noe jeg liker svært dårlig.

I det heltatt, IE7 er vel ikke så veldig mye mer nytt enn nytt utseende og noen nye features. Når det kommer til webstandarder er det samme gamle greia.

Lenke til kommentar

Er også lov til å google etter info. F.eks: http://www.bit-tech.net/bits/2006/08/22/in...firefox_/1.html

Ernie; er du sikker på at IE7 ikke støtter XHTML og XML?

Jeg opplever nå at IE7 (Beta3) kjører viser websidene likt som FF, og ikke bedre. Og ja, jeg kjører IE7 til daglig. og må si at der IE6 viser feil og FF riktig viser også IE7 riktig. :) Jaja, det er nå min oppfatning.

Lenke til kommentar
Ernie; er du sikker på at IE7 ikke støtter XHTML og XML?

6818600[/snapback]

XHTML støtter den overhode ikke. Dvs. du får en nedlastings-melding straks du åpner sider som sender siden som "application/xhtml+xml". Dog har IE7 en XML-parser så XML støtter den.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...