user11 Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Tenkte å kjøpe en 92mm vifte og en 80mm vifte fra Papst, SilenX eller MIST. Jeg har en viftestyrer fra Zalman. Hvis jeg kjøper vifter som går litt raskere og lager litt mer lyd, f.eks 2700rpm / 32db, vil vel lyden være ca. lik en 1100rpm / 9db om jeg skur ned hastigheten til 1100rpm? I så fall tar jeg en raskere vifte, slik at jeg har valgfrihet. Hvis ikke, vil jeg gjerne ta en tregere vifte så jeg slipper støyen. Takk for alle svar! Endret 6. september 2006 av user11 Lenke til kommentar
Looke Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 ja det skal nok funke Lenke til kommentar
CFD Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Men du må huske på at du ikke alltid kan redusere støyen så veldig langt ned pga at da vil ikke viften starte! Mange vifter krever 7-8V for å starte og hvis du senker under dette (nå vet jeg ikke om det er mulig med din viftekontroller). Nå finnes det viftekontroller som gir 12V til viftene slik at de skal starte opp for også senke spenningen etterpå. Vet ikke om dette gjelder med din kontroller. Selv kjøper jeg kun papst siden jeg vet hva de står for og er veldig fornøyd med deres produkter. Har fortsatt noen 120mm med oppgitt 26db støynivå. Fungerer fint selv etter nærmer 5års bruk. Ingen skrangling eller annet støy enn blåsestøy Lenke til kommentar
crusade Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Hvis jeg kjøper vifter som går litt raskere og lager litt mer lyd, f.eks 2700rpm / 32db, vil vel lyden være ca. lik en 1100rpm / 9db om jeg skur ned hastigheten til 1100rpm? 6812410[/snapback] Vifter har ulik design og vifteblader, så enkelte modeller flytter meir luft på samme rpm. Som nevnt over så er det og viktig å tenke på at ikkje alle vifter starter ved lavere volt. Sjekk f.eks. test på mcpc.no. Her er det testet mange vifter, på 12/7.5/5volt. Dei måle kjøleevne i testoppsett, slik at ein ikkje bare får støymåling men og faktisk luftflyt målt ved kjøleevne. Endret 26. september 2006 av crusade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå