Gå til innhold

Hvilket merke er det beste innen bærbare?

Boralis

Anbefalte innlegg

Sånn generelt sett,hvilket merke mener du er det beste innen bærbare maskiner, tenker da kvalitet,løsninger og utstyr/pris.

Når det gjelder grafikkløsning,hva ville du satset på da ATI eller nvidia ?

Skjermstørrelse 14. 15 eller 17 "

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 17"-segmentet så er nok dell ganske overlegent, ihvertfall i Norge med i9400 og xps M1710. Dell har ikke så veldig mange 14" så her stiller acer og asus endel sterkere, dell har ingen 14" og 15" med særli grafikk-løsning og skryte av så om du spiller/bruker mye grafikk-krevende applikasjoner så må du enten velge 17" hos dell (evt de profesjonelle maskinene dems, men de er dyre), eller gå for asus og acer. Toshiba har også endel gode bærbare.

Jeg har mest erfaring med asus og dell, en stor fordel med asus er et veldig bra strømsparingsprogram som brukt til sin fulle rett kan gi vanvittig god batterilevetid. (eks en funksjon hvor du kan sette cpu-hastighet til max 25% av opprinnelige, supert for å se dvd osv.) Dell har generelt bra utstyrte maskiner, men endel av ekstrautstyret er dyrt og bør kjøpes andre steder. Samtidig så kan du konfigurere så og si alt du vil når du bygger dem, veldig greit for de som er litt mer erfarne og vet hva de trenger.

Vet ikke om du ble så mye klokere av dette men ;)

Lenke til kommentar

Mpx.no sine laptops er ganske bra :)

De er bygget fra grunnen av hos mpx.no

Brodern kjøpte en derfra og aldri hatt problemer, den er stabil, utvikler lite varme og nokså godt skjermkort (litt utdatert med geforce go 6600) Samt ganske god bateri kapasitet :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
HP er også gode. De er godt sammenskrudde og er solide.

~ Medion

6813449[/snapback]

HP og Lenovo er etter min erfaring de som er best egnet til bedrifter når det gjelder kvalitet og service. FsC er også et greit valg men er ikke helt på samme nivå når vi snakker levetid og tåler kanskje litt mindre. Grafikkløsningen til nvidia (Go7900GTX) er vel kanskje den beste for bærbare.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Vær obs på at de fleste produsenter har egne serier beregnet for hjemmemarkedet og egne serier beregnet for bedriftsmarkedet.

Førstnevnte fokuserer på pris, pris og atter pris. Best mulig komponenter pakket inn i billigst mulig plast til lavest mulig pris.

Sistnevnte fokuserer på kvalitet, holdbarhet, kontinuitet, i form av at bedrifter skal få tak i flere av den standardiserte modellen en del mnd etterpå, og at det ikke da har kommet 7 nye modeller på samme tid.

For bedriftsmarkedet har HP de modeller som heter HP Compaq. Tilsvarende for FSC er Lifebook.

HP Pavilion derimot er for hjemmemarkedet, og har gjennomgående dårligere ytre kvaliteter.

IBM/Lenovo står litt for seg selv med sine berømte Thinkpads, men Lenovo har nå også lansert en rekke billigmodeller med annet design, men fortsatt noe av Thinkpads solide ytre.

Lenke til kommentar

Dells billig pcer fokuserer mer enn de fleste på at du skal få mest mulig tall (specs) for pengene mens chassis er knirkende og billig på disse pc'ene (dårlig byggekvalitet). Sånn blir det når du skal være billigst på markedet, alle ledd må være billige for å få det billigste resultatet.

For noen år tilbake var HP det samme som Dell kvalitetsmessig, men så fant de ut at det var lettere å få fornøyde kunder ved å satse på høyere kvalitet og heller legge på 500- 1000kr på prisen.

Jeg kjenner både folk som jobber i HP og Dell i Sverige og det er hvor jeg har infoen fra. Enkelte av disse har jobbet med support for Fujitsu Simens og har fortalt at der sitter de 30-40 overarbeidede support agenter som har ansvar for PC sluttbruker supporten. Hos HPs PC support sitter de nå 7 stk som har ansvar for sluttbruker support og disse er ikke overarbeidet og har vanligvis rundt 15 samtaler pr dag.

EDIT: Her sammenligner jeg de billigste seriene fra HP og Dell.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
FSC? Fujitsu siemens?

Kvalitet?

Større plastfølelse skal du lete lenge etter.

Har vært borti de fleste maskinene dems, fra desktoperstatter til ultraportable, og alle har i mine øyne den samme "billige" følelsen og de er ikke særlig robuste.

6813319[/snapback]

har bare vært borti FSC's Lifebookserie, og kommer ikke på noen som virker mer robuste (sett bort fra ekstremmaskiner som toughbook, som jeg ikke personlig har vært borti). Kvalitetsfølelsen er ekstremt bra på Lifebook-maskinene, langt bedre enn for eksempel Dells latitude og inspiron.

Lenke til kommentar
En annen ting er det noen som gidder å liste opp grafikkløsningene fra ati og nvidia og sette dem opp etter ytelse, alstå den som yter best først så nr 2 osv osv.

6814507[/snapback]

Dette finnes allerede; LINK

Ellers kan jeg jo bare legge til at Dell i9400 er en NYDELIG pc med helt sinnsyk ytelse! Har den selv, og angrer ikke et sekund på salget av den stasjonære! Byggekvalitet er bra, tastaturet er veldig bra, skjermen er det besteste beste, fint design (i mine øyne, that is) etc etc..

Endret av Kris_tian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...