Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 3-serie E36 (?)


Opticane

Anbefalte innlegg

Er BMW 318i/is eller 320 E36('90-mod og oppover) et godt valg av førstebil? Så gjensidige hadde gunsig forsikring på den, del-kasko til bare ca 6000 i året for en 18 åring som meg, bor i Oslo.

 

Har sett litt på denne:

BMW 318i

Erfaringer, tips angående bilen generelt?

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E36 er en meget bra og morsom bil, men vær klar over følgende :

 

Denne bilen har bakhjulstrekk og kan derfor være lei å kjøre på vinteren hvis du ikke er vant til dette. Dette er noe du fort lærer deg, men vær obs i starten.

 

318is og 320i er et bedre valg enn 318. Motoren er ikke bare sprekere, men også mer robust. 318i fra tidlig 90 tall hadde en feil i motorkonstrusjonen som kunne føre til havari.

 

Bærekuler og foringer er slitedeler og koster litt å bytte. Litt høyere verkstedskostnader enn en Toyota må du bare regne med, det er prisen for å kjøre bayer. :-) Du kan spare mye på å skru litt selv.

Lenke til kommentar

Bærekule er da ikke noe dyrt, hvertfall hvis du har mulighet til å skru selv. Kostet vel meg en ca 300 kroner for bærekule for noen uker siden, skiftet på en halv dag, selv om jeg aldri hadde gjort det før.

 

Men gjelder ikke den konstruksjonsfeilen alle biler med M40 motoren da, dvs 316 også? feil trykk på kamakslingen, så den blir fortere slitt?

 

Ellers synest jeg det er en super bil, litt feil her og der, men er du villig til å skru litt går det meste greit, som sagt over.

Lenke til kommentar

den har jo gått jo gåt tover 200,000 km men det er ikke sikkert det er dumt så lenge den er tatt vare på. elelrs ville jeg sjekke bilen nøye! og merk deg alle eventuelle merkelige lyder under prøvekjøring. For prøvekjøring det må du med en slik bil. Og til sist Sjekk alle Slanger og ledninger under panseret, spesielt vakumslanger. dette har jeg selv opplevd og er roten til mye frustrasjon så mye at når jeg fant feilen at jeg solgte hele bilen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Bærekule er da ikke noe dyrt, hvertfall hvis du har mulighet til å skru selv. Kostet vel meg en ca 300 kroner for bærekule for noen uker siden, skiftet på en halv dag, selv om jeg aldri hadde gjort det før.

 

Men gjelder ikke den konstruksjonsfeilen alle biler med M40 motoren da, dvs 316 også? feil trykk på kamakslingen, så den blir fortere slitt?

 

Ellers synest jeg det er en super bil, litt feil her og der, men er du villig til å skru litt går det meste greit, som sagt over.

6815054[/snapback]

 

 

Det er ikke endeledd du mener? På min 5-serie koster bærekulene foran litt over 2000 kr stk (du må kjøpe hele bærearmen).

Lenke til kommentar

Hvis du kjører mest i byen, så merker du fint lite til de dynamiske kjøreegenskapene som automatisk følger med når man har en bil med 50/50 vektfordeling. Men en propell på panseret er sjelden feil.

 

Hva med en Sierra, kanskje en modell med nytt navn (Mondeo) hvis du har råd?

Lenke til kommentar

For all del hold deg UNNA 318 og 316 fra 90 til 93. (m40 motoren) Største skvipet bmw har produsert. Registerreim bytte på 40000km + dobbelt så høyt trykk på kamakslingen som den burde ha.

Du sjekke grundig på foringer, hjullager og annet understell da BMW spiser understellet. Spesielt vist den er kjørt av unge folk.

 

Sjekk etter rust i hjulbuene, E36 hadde en del problemer med rust akkurat der.

Vist mulig sjekk også foringer i drivakselen.

 

7_-408954129.jpg

Dette hadde skremt meg fra å kjøpe den bilen du linket til.

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...