Gå til innhold

ekstern harddisk til bærbar pc

Tonemor__

Anbefalte innlegg

Jeg kunne trenge et par gode råd om ekstern harddisk. Jeg har en god del musikk, filmer og bilder på min bærbare pc. Tenkte kanskje kjøpe meg en ekstern harddisk å lagre dette på den, på den måten er jeg sikret hvis pc'n kræsjer e.l. Og det er lettere å ta med seg materialet til venner osv...

Det jeg lurer på er om en ekstern harddisk virker sånn. Jeg tenkte bare koble den til pc'n innimellom når jeg vil lagre noe der også koble den fra etterpå. Eller må den være tilkoblet pc'n hele tida?

Kanskje noen har en ekstern harddisk å anbefale. Hadde kanskje tenkt å kjøpe denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=23058. Men samtidig hadde det vært kjekt med en som tar strøm gjennom USB-kabelen så man slipper å ha strøm tilgjengelig. Noen tips?

Håper noen kan hjelpe en uvitende med å finne fram i data-jungelen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har personlig dårlig erfaring med maxtor eksterndisker (ja, mer enn ètt tilfelle). Jeg ville gått for en seagate. Det er litt vanskelig å vite hva laccie putter i kabinettene sine, da det visstnok skal være både hummer og kanari. Men har forsåvidt ingen dårlige erfaringer med laccie selv.

Når jeg gikk på skole, så mistet ene læreren vår en laccie eksterndisk i gulvet fra ca. 1,5 meters høyde (avslått tilstand) og den er såvidt meg bekjent i bruk den dag i dag. Det sier kanskje litt om kvaliteten på kaibnettene til laccie.

Og btw... ja, den fungerer som du sier. Du kan velge selv hvor ofte du vil ha den koblet til.

Har sett eksterndisker som tar strøm via USBporten, men disse har vært veldig små (2GB +/-)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Eksterne harddisker basert på 3,5"-disker MÅ ha annen strømtilførsel enn en USB-port. Motoren i disken drives så vidt meg bekjent på 12v, og USB tilfører kun 5v, og alt for lite strøm.

Eksterne harddisker basert på 2,5"-disker klarer seg som regel med den strømtilførsel den får gjennom en USB-port. En USB-port leverer som sagt 5v, og jeg tror det er vanlig med rundt 500mA, som ofte holder til 2,5"-disker. I noen tilfeller må man benytte to USB-porter, og i hvert fall blant 2,5"-kabinetter man får kjøpt tomme er det tatt hensyn til dette med to USB-plugger i den ene enden.

3,5"-disker starter i dag gjerne på 200GB og går helt opp til 750GB. Størrelsene 250-300GB gir som regel mest for pengene.

2,5"-disker får man i dag opptil 160GB. (200GB er vel annonsert, men har ikke sett denne noe sted). Resultatet blir en mye mindre og lettere ekstern disk, men absolutt ikke like mye for pengene.

Tonemor, din tankegang angående ekstern disk er helt riktig, og veldig ansvarsfull. Pass alltid på å ha viktig materiale minst to fysisk forskjellige steder. En ekstern disk til rundt tusenlappen (250-300GB) er en billig investering sånn sett. Ha en kopi av alt det viktige du har på laptopen på den eksterne disken. Resterende plass på den eksterne kan brukes til data som lett kan erstattes, eller ting du vil dele med andre som ikke er så viktig.

Generelle råd: Alle produkter som inneholder en harddisk av noe slag bør behandles varsomt. En bærbar er selvfølgelig ment å bæres rundt, en MP3-spiller med disk bør kunne bæres i lomma mens den er på, men det betyr ikke at de ikke er utsatt for uheldig fysisk påvirkning. En ekstern harddisk må få stå helt i ro så lenge den står på. Før du fysisk skrur den av, må du velge Trygg fjerning av maskinvare i Windows, så det sluttes å lese/skrive data til disken. Mange har mistet hele partisjonstabellen sin av å dra ut disken uten å gjøre dette, og for de fleste er det ingen annen utvei da enn å formatere/miste alt innhold. Etter du har valgt Trygg fjerning av maskinvare kan du skru av disken. En ekstern disk kan selvfølgelig flyttes rundt, men vær allikevel forsiktig. Man er som forbruker fullstendig ansvarlig for innholdet på sine harddisken. Vi har heldigvis ingen lov ennå som beskytter forbrukere ved tap av data.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...