Raijin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 God kveld! Jeg vurderer å kjøpe meg en Dell XPS M1710. Blant konfigureringsmulighetene kan man velge mellom T7200, T7400 og T7600. Forskjellen i mhz er ganske liten vil jeg si mellom cpu'ene, men prisforskjellen er enorm. Hadde egentlig tenkt å gå for en 7400, men jeg lurer på om ytelsesforskjellen er ganske stor mellom cpu'ene. Stor nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen. Og i samme slengen lurte jeg på om det var stor forskjell mellom 7900GS og 7900GTX. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 God kveld! Jeg vurderer å kjøpe meg en Dell XPS M1710. Blant konfigureringsmulighetene kan man velge mellom T7200, T7400 og T7600. Forskjellen i mhz er ganske liten vil jeg si mellom cpu'ene, men prisforskjellen er enorm. Hadde egentlig tenkt å gå for en 7400, men jeg lurer på om ytelsesforskjellen er ganske stor mellom cpu'ene. Stor nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen. Og i samme slengen lurte jeg på om det var stor forskjell mellom 7900GS og 7900GTX. Takker for alle svar! 6811629[/snapback] Cpu´ene lar jeg noen andre svare på men å sammenligne 7900gs og 7900gtx er som å sammenligne en lada og er porsche, det er et hav av forskjell i ytelse mellom dem. Hvis du skal bruke maskinen til spill er 7900gtx absolutt et bra valg Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Er det virkelig så enorm forskjell? Hadde egentlig tenkt å gå for en 7600 eller en X1600 grafikkløsning, men så fant jeg ut at det kanskje ble for svakt i det lange løp. GTX koster ligger mer enn 2000kr høyere i pris enn GS. Hvor stor er ytelsesforskjellen? er det snakk om 100% større ytelse? Eller bare 20%? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 hei igjen. Har sett etter tester, men fant ikke noen i farten der 7900gs og 7900gtx er testet opp mot hverandre. Bare 7900gt og 7900gtx... 7900gs er et budsjettkort, dvs. det er billig og greit til sitt bruk, men funker ikke så bra til de nyeste spillene, du kan kjøre de men uten den helt store grafikken da... GTX kortet er et av de beste geforcekortene på markedet, det er lite og ingenting som stopper det.. he he. men det koster deretter også da Det jeg tror du bør satse på er 7900GT. Jeg har et slik selv og er meget fornøyd med det, det ligger ikke langt bak 7900GTX i tester men ligger et hav foran 7900GS. Rimelig er det også, du får et 7900GT for litt over 2000kr og da har du et kort som funker til alt... :!: Mvh amdme Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 hei igjen. Har sett etter tester, men fant ikke noen i farten der 7900gs og 7900gtx er testet opp mot hverandre. Bare 7900gt og 7900gtx... 7900gs er et budsjettkort, dvs. det er billig og greit til sitt bruk, men funker ikke så bra til de nyeste spillene, du kan kjøre de men uten den helt store grafikken da... GTX kortet er et av de beste geforcekortene på markedet, det er lite og ingenting som stopper det.. he he. men det koster deretter også da Det jeg tror du bør satse på er 7900GT. Jeg har et slik selv og er meget fornøyd med det, det ligger ikke langt bak 7900GTX i tester men ligger et hav foran 7900GS. Rimelig er det også, du får et 7900GT for litt over 2000kr og da har du et kort som funker til alt... :!: Mvh amdme 6818613[/snapback] Nå er det jo snakk om en laptop her da, og da det ikke finnes noe 7900 gt kort til laptoper blir det hele litt vanskelig... Men tilbake tild et to nevnte kortene. GTX kortet har 24 pixel prosessorer og 8 vertex prosessorer. Og er klokket til 500mhz på core og 400mhz på minnet. GS kortet har 20 pixel prosessorer og 7 vertex prosessorer. Og er klokket til 375mhz på core og 400mhz på minnet. I 3dmark 05 er det ca 25% forskjell på disse kortene, i 3dmark06 er det ca 18-20% forskjell ifølge denne siden. Det er nok fordi de er begrenset av CPU og ram på disse testene. Kjører du derimot spill i store oppløsninger 1600x1200 med AA og AF så blir nok forskjellen kanskje enda større. Men det som er gøy er jo at du fint kan klokke opp GS kortet ganske høyt. oysfaerg her på forumet klokka sitt kort glatt opp til 450 på core og 980 på minnet. Og da er det ikke så stor forskjell på kortene lenger Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Takker for svar! Betyr dette at hvis man overklokker GS så er det et godt kjøp? Hvordan er det med OC på laptop? Kjølemulighetene er jo mye mer begrenset... Noen som vet noe om cpu'ene? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tror nok effektforbruket blir det samme på et GS kort på 500mhz som på et GTX kort på 500mhz, eventuelt litt mindre på GS kortet fordi det har noen vertex og pixel processorer mindre. Når det kommer til CPUene så er den eneste forskjellen på T7200, T7400 og T7600 klokkefrekvensen. Alle har 4MiB cache og samme fsb. Så da blir det mest økonomiske og lureste å gå for T7200 synes jeg. Er jo bare snakk om 333mhz forskjell på dyrest og billigste CPU, og det er strengt tatt ikke rare forskjellen. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Så da blir det mest økonomiske og lureste å gå for T7200 synes jeg. Er jo bare snakk om 333mhz forskjell på dyrest og billigste CPU, og det er strengt tatt ikke rare forskjellen. 6820499[/snapback] Enig, dessuten har ikke høyere prosessorfrekvens noe særlig å si på høyere oppløsninger enn 800x600 og 1024x748, her er det skjermkortet som gjør den store forskjellen. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Husker at blant northwood cpu'ene betydde 300 mhz ikke så mye, og man kunne lett klokke opp 300mhz med stock kjøling. Men er det ikke sånn nå at hver mhz "teller mer"? at 300 mhz gir større ytelsesøkning sammenlignet med tidligere? Men vet jo ikke om det er så stor forskjell. Kan man forresten klokke cpu på bærbar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå