firepile Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Ringte Dell for å reklamere på en 5 dager gammel Dimension desktop (problemer med strømforsyningen). Men fikk til svar at garantien ikke gjaldt fordi jeg hadde åpnet maskinen og satt inn en ekstra harddisk! Er dette vanlig praksis der på bruket? Dette har de vil ikke lov til? Endret 6. september 2006 av firepile Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Ringte Dell for å reklamere på en 5 dager gammel Dimension desktop (problemer med strømforsyningen). Men fikk til svar at garantien ikke gjaldt fordi jeg hadde åpnet maskinen og satt inn en ekstra harddisk! Er dette vanlig praksis der på bruket? Dette har de vil ikke lov til? 6811525[/snapback] tja, garantien kan ryke, men ikke reklamasjonsretten. Den er absolutt og kan ikke fjernes. Lenke til kommentar
Folbytn Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Nei, dette har de ikke lov til. Det eneste er hvis at årsaken til at strømforsyningen er ødelagt er at du har åpnet maskina (noe jeg meget sterkt betviler) så har de retten på sin side. Og da er det de som må bevise det. Dette skal forøvrig gjelde både garanti og reklamasjonsrett. (det finnes faktisk noen positive ting med EØS-avtalen ). Kan også nevne at dette også gjelder på biler: Garantien på biler kan ikke fravikes selv om du tar servicen selv eller på et ikke-merkeverksted. Men hvis det er mangelfult gjort (for eksempel at det ikke er skifta olje og motoren ryker på grunn av det) så ryker den selvfølgelig. Jeg foreslår at du snakker med dem igjen, og hvis de fremdeles ikke vil hjelpe deg så tar du kontakt med Forbrukerrådet der du bor. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) hm... det kan faktisk hende at de har rett (dell altså), men i såfall er det JÆVLIG dårlig praksis. Jeg ville kanskje prøvd denne mot forbrukerrådet hvis dell ikke gir seg etter hvert. Neste gang du ringer så sier du ingen ting om at du har satt inn noen ekstra disk, og fjerner den midlertidig før servicemannen kommer Garantien må evt. ha røket for at du i det heletatt åpnet pc'en; ikke for at det står en ekstra disk i den. Selger de pc'er som ikke tåler oppgradering kan de bare ryke og reise! Btw.. sjekk alle papirer om det står noe om at garantien ryker hvis du åpner pc'en. Ofte står det en lapp påklistret bak på kabinettet med en advarsel (såkalt "forseglingssikring" elns.). Endret 5. september 2006 av JKJK Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Jeg hadde ringt kroppene i Dell og spurt rett ut om de solgte pcer som ikke tåler å oppgraderes, og at du i så tilfelle ikke var interessert i å være deres kunde. Du har jo angrefrist på 14 dager etter mottatt vare Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Du har jo angrefrist på 14 dager etter mottatt vare6811991[/snapback] også etter at "garantien er brutt"? Endret 5. september 2006 av JKJK Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 En kompis av meg fikk skjermkort og lydkort i posten fra Dell på garantien, og fikk beskjed om å sette det i selv. Noen garanti ble ikke brutt da. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 I et EKSTREMtilfelle kan det hende du fjerner både garanti og reklamasjonsrett for deg selv hvis du hadde modifisert maskinen utover det strømforsyningen er beregnet til å klare. Å sette inn en harddisk går neppe inn under dette. Dell legger som regel til rette for en ny harddisk ved å ha kabling klar. Ta ut disken du satte inn, ring Dell og si du har en reklamasjon på en 5 dager gammel maskin som helt uavhengig av din montering har en feil/mangel som du krever å få utbedret. Angrefristen mener jeg er borte, da du, selv om du tar ut harddisken, ikke lenger kan levere tilbake maskinen i tilnærmet samme stand som da den kom. Andre får heller vær så god si meg imot her hvis du finner ut at angrefristen er letteste vei ut av problemet ditt. Lenke til kommentar
The Red Devil Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Nei, dei har ikkje lov til dette. Du har nok vært uheldig, og snakket med ein kranglevoren på kundesupporten deiras. Eg hadde tatt ein telefon til, og ikkje godta at dei seier at "garantien" er brutt. Dette er med eit lite forbehold, me veit ikkje kva du fortalte i forveien til han/hun på dell kundesupport, som eventuelt fekk han/hun til å sei garantien er brutt. Ein siste ting, eg har jobbet med reperasjoner for eit selskap som igjen jobber for Dell tidligere. Og det er tekniker som kommer ut som har siste ord i saken angående om det er garanti eller ikkje. Eg har fleire ganger snudd i døren, etter å ha åpnet ein pc. Kunder kan av og til få til å ødelegge det utroligste når dei skifter ut div. utstyr i pcen. (Eg meiner ikkje du har ødelagt noko bare nevner det så du er klar over det). Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. september 2006 Rapporter Del Skrevet 5. september 2006 Husk, at hvis du benytter angreretten, vil du sansynligvis måtte betale for tilvirkningen av maskinen. Samt nedplukkingen. Det blir fort en tusenlapp eller mer. Ørjan... Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Hahahhaaha! sorry ass, men jeg har lenge sagt til folk at de absolutt ikke bør kjøpe dell, her er enda en god grunn... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 IKKE anbefal klager å bruke angreretten - den er ikke ment til slike formål som dette! Kunde har absolutt reklamasjonsrett, så lenge han selv ved oppgradering ikke er skyld i feilen som er oppstått. Dette kan ikke dell nekte på, da dette er en lovfestet rettighet man har som kunde hos Dell. Dermed - drit i hva forrige kundebehandler sa, ring opp igjen og "reklamer" - ikke nevn garanti. Nekter de fremdeles, skriv et brev. Du har retten på din side her. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 I prinsippet burde vel angreretten kunen brukes i dette tilfellet også? "Jeg har lyst på en datamaskin, ved siden av alle andre egenskaper vil jeg også at den skal kunne oppgraderes med en disk nr 2. Jeg bestiller en pc fra dell, som viser seg å ikke ha denne egenskapen, noe som ikke ble opplyst (regner jeg med). Jeg er derfor ikke lenger interessert i å beholde denne PC-en fra Dell." Jeg er forøvrig enig i at "slu" bruk av angreretten er en uting... Lenke til kommentar
firepile Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 IKKE anbefal klager å bruke angreretten - den er ikke ment til slike formål som dette! Kunde har absolutt reklamasjonsrett, så lenge han selv ved oppgradering ikke er skyld i feilen som er oppstått. Dette kan ikke dell nekte på, da dette er en lovfestet rettighet man har som kunde hos Dell. Dermed - drit i hva forrige kundebehandler sa, ring opp igjen og "reklamer" - ikke nevn garanti. Nekter de fremdeles, skriv et brev. Du har retten på din side her. 6814279[/snapback] Kontaktet Dell igjen, nytt svar: "Du kan ike returnere en PC etter at du har satt i 3 parts hardware, som muligens har gjort skade på maskinen. Du burde også vite, i og med at du tydeligvis vet litt om PC, at du alltid skal innhente tillatelse til å sette i 3 parts hardware i en "ferdig-PC" ala Dell. Du velger da allikevel å sette i en 3 parts harddisk i etterkant, og det er ikke akseptabelt." ADVARSEL: Hold dere langt unna Dell hvis dere har planer om å sette inn ny hardware selv. Lenke til kommentar
firepile Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 (endret) IKKE anbefal klager å bruke angreretten - den er ikke ment til slike formål som dette! Kommer ikke til å gjøre dette. Fikk en 2407WFP skjerm til under halvpris sammen med maskinen, så beholder heller denne, og plukker ut delene og setter sammen en PC selv. Så kan Dell ønskes god tur til helvete (Hell Computer burde vært et mer passende navn). Endret 6. september 2006 av firepile Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Hvis det bare er en strømforsyning som er gåen, så er det jo bare å bytte den. Men dette var skikkelig tafatt av Dell. Tror de taper mer i form av dårlig publisitet enn de sparer på slikt småtteri. Lenke til kommentar
wildcat Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Ring igjen med en hyggelig tone å klag på feilen. Du trenger ikke å informere om at du har satt i ny disk, siden dem tydligvis er så vrange. Det handler ikke om at du har satt i en annen disk grunnet denne feilen. Du har nok møtt en idiot i andre enden. Dell henger i en tynn linje flere steder, grunnet elendig kundeservice på telefon, og dårlig behandling når det gjelder reklamasjon. Dell var flinke før, så noe må ha skjedd. Dell kan fort bli Hell ..... Mvh Lenke til kommentar
firepile Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Hvis det bare er en strømforsyning som er gåen, så er det jo bare å bytte den. Har vurdert det, men at mistanke at det kan være problemer med vifte/kjøling også. Problemet oppstår kun når maskinen har stått på lenge og er varm. Har også fått melding om viftefeil under bootingen et par ganger. Lenke til kommentar
firepile Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Ring igjen med en hyggelig tone å klag på feilen. Du trenger ikke å informere om at du har satt i ny disk, siden dem tydligvis er så vrange. Det handler ikke om at du har satt i en annen disk grunnet denne feilen. Du har nok møtt en idiot i andre enden. Har så langt møtt 3 idioter... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. september 2006 Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Greia med Dell er at 500-1000 Dell-hatende forumbrukere er like viktige for dem som ett ballehår. De har sannsynligvis ikke tapt noenting på dårlig publisitet her på forumet, da vi uansett ikke er målgruppen deres. På den ene siden kan Dell ha rett hvis de virkelig vil levere hermetisk lukka datamaskiner man ikke skal gjøre noenting med uten at det er godkjent av dem og at Dell-sertifiserte disker tas i bruk. På den andre siden har de ikke rett da man ut fra sunn fornuft skal kunne forvente at en diskmontering er helt ufarlig da det allerede er lagt til rette for det i maskinen, så fremt monteringen gjøres riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå