Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

uklarhet innen åndsverkloven og opphavsretten...


da_pretender

Anbefalte innlegg

okey..det er et par ting som forvirrer meg angående opphavsret og åndsverkloven..håper at en av dere kan hjelpe meg..

i "opphavsrett - en introduksjon" står det at hvis du har skrivet noe eller skapt en ting blir du eier av (får opphavsret) åndsverket (dvs. ting du har skrivet eller skapt) hvis vilkårene er oppfylt..hvilken vilkår snakker forfatteren om?

videre i artikklen står det at (ref. til åndsverkloven §1 annent ledd) at alt slags verk har opphavsrett til personen som er skapern av en ting..så, mitt spørsmål er..hvis jeg nå kopierer regler til dette forum, endre den litt slik at de er lett forstålig..foandre den slik at de er "gøy" å lese, kan jeg da bruke dem på et forum som jeg driver? eller blir det brudd på åndsverkloven? åndsverkloven §4 sier at opphavsmannen kan ikke motsette seg at andre utnyter hans verk slik at ny og selvstandig verk oppstår..men, sørsmålet her er blir "regler med endringer slik at de er lett lest blir mitt verk eller blir det et brudt på åndsverkloven?"

hva hvis jeg bedarbeider artikkler publisert på amobil og gjengi dem på furumet her med mitt navn?

i samme sammenheng har jeg et spørsmål til..

jeg skriver små dikt og har ikke publisert dem (jeg har skrivet dem i en kladdebok som jeg tar vare på)..kan da en av dere bruke et linje fra en av mine dikter som overskrift til et artikkel?Opphavsrett sier at med det samme jeg lager/skaper en ting så har jeg opphavsrett til den..men mine diketer er ikke registerert og ikke publisert og en av dere kan veldig lett argumentere at det var ikke meg som har skrivet dikten..hvordan løser dette prolblemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, enhver lov har rom for tolkning, og de fleste har rom for mye tolkning. Derfor er det særdeles viktig at du tar utklipp av de paragrafene eller avsnitt du lurer på slik at eventuelle her på forumet kan hjelpe deg med å tolke de. Det er nok ikke så mange som kan åndsverksloven. :)

 

Vilkårene forfatteren prater om har jeg ingen anelse om, men det finnes helt sikkert på det samme nettstedet du fant det andre.

 

Når det gjelder å basere sitt verk på andres så er det normal folkeskikk å spørre eieren av verket man ønsker å basere seg på om det er greit eller ikke, samt henvise til kilde dersom man får lov.

 

Neste spørsmål forstår jeg ikke hensikten i, hvorfor skulle du ville ønske dette? Det er en egen kategori for publiserte artikler her på forumet, og de fleste brukere er stadig innom de vanlige nettsidene også.

Normalt vil jeg si at det er greit å referere fra nyheter dersom man hennviser til kilder, men ved artikler, tester osv bør man spørre ekspilsitt for hver artikkel.

 

Angående diktproblematikken din, så kan jo ikke jeg (eller noen andre) vite hva du har skrevet i din kladdebok som ligger hjemme hos deg, og dermed ikke ta hennsyn til det når man skriver ting. En overskrift består ofte kun av en setning, og man har ikke copyright på setninger da det faktisk ikke finnes uendelige sammensetninger av det norske språk og to like setninger vil forekomme mange mange ganger.

 

Hilsen ikke-jurist.

Lenke til kommentar
i "opphavsrett - en introduksjon" står det at hvis du har skrivet noe eller skapt en ting blir du eier av (får opphavsret) åndsverket (dvs. ting du har skrivet eller skapt) hvis vilkårene er oppfylt..hvilken vilkår snakker forfatteren om?

Et kort og upresist svar er at verket må ha noe unikt ved seg. Noe særegent mao. som f.eks. en sang.

 

Har ikke tid til å svare på resten nå egentlig, men du må gjerne omformulere og klargjøre litt så skal jeg se hva jeg får gjort ila. morgendagen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...