Jarlharry Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg jobber som data selger i et lokalt firma, og er blitt satt til å opprette en intern internettkafé i et samarbeidsfirma. Saken er at jeg har en internett ADSL forbindelse til rådighet, og en server med windows 2000 server installert på. Denne skal dele internetforbindelsen med 3 tynne klienter, som kjører windows xp på et 64mb flashminne. Disse pc'ene skal kun surfe på nettet, og ikke ha noen rettigheter eller muligheter til å laste, lagre eller endre noe på seg selv, eller server. Jeg tenker at server skal ha Norton internet security og Norton Ghost for backup. Jeg har fått tipset at Squid kan være en bra løsning for å dele internettet, samt hindre hackere tilgang til serveren. Er det noen som har noen tips og råd å gi, da jeg ikke har vært borti disse greiene før. Har noe kjennskap til data i seg selv, men lite programmering. Jeg trenger å komme i gang på ett eller annet vis. Jeg vet ikke om Squid er shareware, eller om den må kjøpes (har funnet noe shareware versjoner, men vet ikke om disse er sikre). Jeg har heller ikke klart å finne noen gode manualer/'how to' artikler på nettet. :/ Serveren må være klar den 12.09.06 Serveren har 2 lan-kort. Alle svar mottas med takk Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er det noen som har noen tips og råd å gi, da jeg ikke har vært borti disse greiene før. Har noe kjennskap til data i seg selv, men lite programmering. Jeg trenger å komme i gang på ett eller annet vis. Jeg vet ikke om Squid er shareware, eller om den må kjøpes (har funnet noe shareware versjoner, men vet ikke om disse er sikre). Jeg har heller ikke klart å finne noen gode manualer/'how to' artikler på nettet. :/ Serveren må være klar den 12.09.06 Serveren har 2 lan-kort. Alle svar mottas med takk 6810811[/snapback] Har du i heile tatt satt deg inn i kva ein proxy gjer? Ser ingenting som tilseier at du treng en proxy. Du treng en server for tynnklientane med internetttilkopling, evt router om du kjører ting direkte på klienten. Squid er fri, og med clamav kan den filtrere etter virus i innkommande trafikk... Lenke til kommentar
Jarlharry Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Som sagt, så er jeg ikke helt på stø kurs. Den forståelsen jeg har av proxy, er at denne filtrerer nettrafikk inn og ut, og at den cacher de mest brukte internettsidene, slik at nettverket går fortere. Jeg har samtidig lest at ADSL er så kjapp, at det ikke er nødvendig med slik cahce. HVordan går jeg frem for å sette opp det du henviste til i svaret ditt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå