ragamuffin Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) For deg Freeman som vurderer et fast objektiv med tilnærmet 50mm FOV (field of view) på et APS-C hus kan også Sigmas 30mm f/1.4 være et alternativ. Jeg hadde denne selv en kort stund. Et imponerende objektiv på mange måter med svært god lysstyrke og meget god skarphet, men jeg syntest autofokusen var for unøyaktig samt at det viste en klar frontfokus på mitt kamerahus (fokus ble ikke på millimeteren det der jeg ville). Dette kan justeres, enten ved å kalibrere objektiv, hus eller begge deler. Pris på objektivet er rundt kr 4000,- Jeg lagde også en liten review: http://torive.100webcustomers.com/sigma30/ Endret 20. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Takk for svar. Du sier noe der, men føler at 50 mm er bedre for å utforske dybdeskarphet. Vel, man kan ikke få i både pose og sekk. Med tanke på cropfaktoren er vel det beste valget f.eks 28mm f/1.8 USM.Desverre har ikke lommeboken hjerte nok til å legge ut for mer enn et objektiv. Det får bli en tur nedom den lokale fotosjappa og sjekke. 6885975[/snapback] EF 28mm 2.8 er et meget godt objektiv, og jeg kan trygt anbefale det. Merk at jeg aldri anbefaler aldri ting som er "bra i forhold til prisen." Enten er et produkt ikke bra, eller så er det bra. Men 28/2.8 er både bra og billig, og denne sjeldne kombinasjonen er selvsagt ikke noe minus. Det har ikke USM, men en god og holdbar motor som riktignok gir en summende lyd ved fokusering. Objektivet har hva det skal ha, god optikk og hederlig konstruksjon med bajonettfatning i metall. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 ragamuffin: Ja, er et alternativ. Takk for anbefalingen. Får lese reviewen senere når jeg har tid. Teleskopos: Det er f/1.8 versjonen jeg snakker om (som har USM). http://www.canon-europe.com/For_Home/Produ...F_28mm_f18_USM/ Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 ragamuffin: Ja, er et alternativ. Takk for anbefalingen. Får lese reviewen senere når jeg har tid.Teleskopos: Det er f/1.8 versjonen jeg snakker om (som har USM). http://www.canon-europe.com/For_Home/Produ...F_28mm_f18_USM/ 6904894[/snapback] Freem@an: Ja, jeg var klar over det. Men er 28/1.8 bedre? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Bedre aperture er alltid velkommen. Vil gjerne ha et mest mulig lyssterkt objektiv pga mørke kvelder med herlige lyssettinger her i California. I tillegg skal det gi en meget bra bokeh. Det er forholdsvis jevnt mellom dette og Sigmas alternativ. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Bedre aperture er alltid velkommen. Vil gjerne ha et mest mulig lyssterkt objektiv pga mørke kvelder med herlige lyssettinger her i California. I tillegg skal det gi en meget bra bokeh. Det er forholdsvis jevnt mellom dette og Sigmas alternativ. 6905891[/snapback] Mange av Sigmas objektiver kan ha god optisk ytelse. De sparer imidlertid inn på mekanisk utførelse. Sigma er gjerne tungbygde med mye metall i selve objektivrøret, noe som ofte får uerfarne til å anta at mekanikken generelt er solid. Ser man på detaljene og vet hva man skal se etter, oppdager man lett hva som er hva. Angående Canons 28/1.8, så har jeg ikke prøvd den modellen. Men jeg ser ofte kommentarer om svak hjørneskarphet under blender 2.8. Derimot vet jeg av egen erfaring at 28/2.8 er meget god også i hjørnene. Den mer lyssterke utgaven kan naturligvis gi flere muligheter hvis man utnytter lysstyrken og ikke bryr seg så mye om hjørnene, og den har 7 blenderlameller mot den andres 5 blenderlameller. Dette gir rimeligvis en mer jevn og harmonisk bakgrunnsuskarphet for objektivet med 7 blenderlameller. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Mange av Sigmas objektiver kan ha god optisk ytelse. De sparer imidlertid inn på mekanisk utførelse. Sigma er gjerne tungbygde med mye metall i selve objektivrøret, noe som ofte får uerfarne til å anta at mekanikken generelt er solid. Ser man på detaljene og vet hva man skal se etter, oppdager man lett hva som er hva. Dette var også min erfaring med det nevnte objektivet. Objektivet er som du sier tungt og virker umiddelbart svært solid, men mitt gav f.eks fra seg ulyder ved fokusering (har sett andre rapporter på lignende) med kamera tiltet nedover, i tillegg til nevnte fokusproblematikk. At Sigma er slappe med kvalitetskontrollen er jo en kjent sak. Men når det er sagt gir objektivet svært gode ytelser om man får et perfekt eksemplar, noe også alle reviews på nettet viser. Jeg likte brennvidden meget godt på 1.6x hus, men byttet det som nevnt ut med Canons 35/1.4L som er et drømmeobjektiv på alle tenkelige måter (utenom prisen). 35mm, f/1.4, ISO 100 35mm, f/1.8, ISO 100 Endret 21. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette var også min erfaring med det nevnte objektivet. Objektivet er som du sier tungt og virker umiddelbart svært solid, men mitt gav f.eks fra seg ulyder ved fokusering (har sett andre rapporter på lignende) med kamera tiltet nedover, i tillegg til nevnte fokusproblematikk. At Sigma er slappe med kvalitetskontrollen er jo en kjent sak.Men når det er sagt gir objektivet svært gode ytelser om man får et perfekt eksemplar, noe også alle reviews på nettet viser. Jeg likte brennvidden meget godt på 1.6x hus, men byttet det som nevnt ut med Canons 35/1.4L som er et drømmeobjektiv på alle tenkelige måter (utenom prisen). 6906351[/snapback] Tungt metall i objektivets tubus gjør kanskje tubusen sterkere, men det er blenderlameller, overføringer, brytere og fokusmekanismer som må være godt konstruert hvis objektivet skal vare i mange år. Disse delene koster hvis de skal lages i høy kvalitet. Presisjon i fatningene koster også. Her er det spart inn i billigobjektivene, og selv et "perfekt" eksemplar har ikke tilnærmelsesvis den totalkvaliteten som Canons 35/1.4 tilbyr. Farvene i de bildene du legger frem er også typiske for det objektivet. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Det var snakk om frontfokusering her før i denne tråden. Er dette noe en kan gjøre selv? Altså å rette på det, jeg ser når jeg skrur på objektivet mitt så er det en slags skrue som snurrer , har det noe med den å gjøre? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Det var snakk om frontfokusering her før i denne tråden. Er dette noe en kan gjøre selv? Altså å rette på det, jeg ser når jeg skrur på objektivet mitt så er det en slags skrue som snurrer , har det noe med den å gjøre? 6923177[/snapback] Veldig kort forklart er front/backfokus er når objektivet legger fokusplanet(det området som er i fokus) på et annet sted enn du har 'bedt' det om. Du får uskarpe bilder og tror du har bommet med fokus, men som sagt er det objetivet som ikke fokuserer på rett sted som er problemet. Det er som oftest ikke helt på viddene, så det er lett å ta det for 'menneskelig svikt' før en faktisk utfører systematiske tester. Dette kan du ikke kan fikse på egenhånd. Objektivet må kalibreres og justeres hos fagfolk, gjerne sammen med huset det skal brukes på. Akkurat hva som gjøres vet jeg ikke. Anew her på foumet fikk sitt Sigma kalibrert (huset også?), så kanskje han kan svare om han ser dette. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 jeg vet at det er objektivet sin feil. Bildene blir ikke alltid bra, spesielt med tanke på portrett eller landskapsbilder. Men normalzoomen min og 70-210f4 objektivet fokuserer brillefint! Feks her er et med 70-210f4 på F4 Det er 25cm fra Gollum til dvdene bak, og sjekk skarpheten, ingen feil med fokus her! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Noen som vet noen plass i bergen hvor jeg kan få kalibrert mitt 28-75? Jeg skal til bergen på Tirsdag, og kan muligens få gjort det da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå