Gå til innhold

Feil med objektiv? Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte for en tid siden Canons EFS 17-85 IS USM f/4-5.6. Jeg lurer nå på om det kan være noe feil med det.

Mistanken begynte da en her på forumet kommenterte det første bildet jeg la ut fra mitt nye objektiv. se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=620751&hl=

Bildet i den ovenfor nevnte post har særlig mye abberasjon rundt broen og trærne til venstre, men også i høyre bildekant. Ellers synes jeg heller ikke bildet er veldig skarpt. (som påpekt av en kommentar i tråden)

Jeg har videre tatt noen testbilder for å undersøke ytterligere.

post-104536-1157482645_thumb.jpg

Se her særlig i venstre bildekant, hvor det er endel abberasjon. Ellers synes jeg ikke bildet er videre skarpt.

Er det bare meg og mine (manglende) egenskaper som fotograf, eller kan det være noe feil med objektiveT?

Endret av lovegoat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det var så veldig mye abberasjon i disse bildene. Det er litt, men dette objektivet du har kjøpt sliter litt med det. Stod selv mellom dette objektivet og Sigma 17-70. Valgte sistnevnte blant annet på grunn av at Canon 17-85 sliter en del med abberasjon.

Det første bildet ditt var ganske uklart synes jeg også, men vil ikke nødvendigvis legge skyld på objektivet. Kan godt være så enkelt som feil fokus.

Det siste bildet ditt her ser helt fint ut, men det er ikke fullversjon, så det er ikke så lett å se.

Angående skarphet så ser jeg ikke noe problem på sistnevnte bilde. Bilder fra speilrefleks kamera er ikke så kunstig oppskarpet som de er fra kompaktkamera, så du må regne med å legge til litt Unsharp Mask for at det skal bli slik du forventer.

EDIT: Ser også at du har tatt begge bildene på full vidvinkel, det er sannsynligvis der objektivet ditt yter dårligst, vil nok tro at bildene vil være skarpere, ha mindre abbersjon, vignetting og tønnefortegning hvis du zoomer litt inn til ca 30mm.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Enig med Kristallo. CA er fortsatt synlig i høykontrastområder, og det nedblendet til f/8 (problemet forsvinner når man blender ned, så det er nok enda mer på f/4)

Om det er normalt for 17-85 er en annen sak, dessuten er det jo mulig å få bukt med det i etterbehandlingen.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...