lovegoat Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Hei, jeg kjøpte for en tid siden Canons EFS 17-85 IS USM f/4-5.6. Jeg lurer nå på om det kan være noe feil med det. Mistanken begynte da en her på forumet kommenterte det første bildet jeg la ut fra mitt nye objektiv. se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=620751&hl= Bildet i den ovenfor nevnte post har særlig mye abberasjon rundt broen og trærne til venstre, men også i høyre bildekant. Ellers synes jeg heller ikke bildet er veldig skarpt. (som påpekt av en kommentar i tråden) Jeg har videre tatt noen testbilder for å undersøke ytterligere. Se her særlig i venstre bildekant, hvor det er endel abberasjon. Ellers synes jeg ikke bildet er videre skarpt. Er det bare meg og mine (manglende) egenskaper som fotograf, eller kan det være noe feil med objektiveT? Endret 5. september 2006 av lovegoat Lenke til kommentar
Nikonians Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 kunne du lagt ut exif info ? Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 kunne du lagt ut exif info ? 6810285[/snapback] Klart det Bildet fra tråden jeg linker til er tatt med; 17mm@f/8, 1/125 iso 100 Det bildet jeg har lagt ved her: 17mm@f/11, 1/250 iso 400 Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Jeg synes ikke det var så veldig mye abberasjon i disse bildene. Det er litt, men dette objektivet du har kjøpt sliter litt med det. Stod selv mellom dette objektivet og Sigma 17-70. Valgte sistnevnte blant annet på grunn av at Canon 17-85 sliter en del med abberasjon. Det første bildet ditt var ganske uklart synes jeg også, men vil ikke nødvendigvis legge skyld på objektivet. Kan godt være så enkelt som feil fokus. Det siste bildet ditt her ser helt fint ut, men det er ikke fullversjon, så det er ikke så lett å se. Angående skarphet så ser jeg ikke noe problem på sistnevnte bilde. Bilder fra speilrefleks kamera er ikke så kunstig oppskarpet som de er fra kompaktkamera, så du må regne med å legge til litt Unsharp Mask for at det skal bli slik du forventer. EDIT: Ser også at du har tatt begge bildene på full vidvinkel, det er sannsynligvis der objektivet ditt yter dårligst, vil nok tro at bildene vil være skarpere, ha mindre abbersjon, vignetting og tønnefortegning hvis du zoomer litt inn til ca 30mm. Endret 5. september 2006 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg vet ikke om det er noe feil med det objektivet eller om det bare er en dårlig konstruksjon. Jeg ser kromatisk abberasjon langt fra hjørnene på det bildet og det er ikke full oppløsning eller overeksponert heller. Google sier at det er mange som har det problemet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Enig med Kristallo. CA er fortsatt synlig i høykontrastområder, og det nedblendet til f/8 (problemet forsvinner når man blender ned, så det er nok enda mer på f/4) Om det er normalt for 17-85 er en annen sak, dessuten er det jo mulig å få bukt med det i etterbehandlingen. Endret 5. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå