learntofly Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har blitt glad i Olden Dråpe (vann med smak) i det siste. Det jeg da lurer på om dette er veldig usunt, og ikke bra for tenner osv. På hjemmesidene til Olden står det "...2% fruktose (naturlig sukker) og inneholder mindre enn 10 kcal/100ml. Samtidig er det et friskere og mindre søtt alternativt til lettbrus." Noe som vet noe om dette. Er glad i vanlig vann og, men er av og til godt med noe smak. Synes det minner farlig mye om vanlig saft i smaken... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 ja enig at det er overaskende søtt, men tror ikke det er så ille, i alle fall mye bedre enn brus, og lett brus ja de lærde strides jo om hvor ille det er, men personlig tror jeg NEPPE det er bra med alle de kunstige søtningsmiddlene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Tennene utsettes for syreangrep like mye om det er sukker i eller ikke, det har noe med pH-nivået i drikken å gjøre. Og siden det er slik at sure drikker får igang spyttproduksjonen i munnen og får oss til å føle oss forfrisket (av en eller annen grunn) så har veldig mange leskedrikker lav pH-verdi, som ikke er sunt for tennene. Søtningsstoffer er juryen fremdeles ute på, men det er sikkert lurt å unngå for store mengder. Lenke til kommentar
PrinsesseBlomst Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Tennene utsettes for syreangrep like mye om det er sukker i eller ikke, det har noe med pH-nivået i drikken å gjøre. Og siden det er slik at sure drikker får igang spyttproduksjonen i munnen og får oss til å føle oss forfrisket (av en eller annen grunn) så har veldig mange leskedrikker lav pH-verdi, som ikke er sunt for tennene. Søtningsstoffer er juryen fremdeles ute på, men det er sikkert lurt å unngå for store mengder. 6811837[/snapback] Siden jeg har kutta ut all juice og brus er jeg blitt en evig fan av vann med smak.. Olden m. smak og vanlig Imsdal er mine favoritter.. men er enig at den er søt..Men er det lav ph i vann med smak? er det noen vann med smak som eventuelt har lavere ph enn andre vann m smak? Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 10 kcal pr. 100 ml er uansett veldig lite sammenlignet med vanlig brus som inneholder 40-50 kcal, så du trenger neppe å bekymre deg for kaloriinnholdet. Har ikke smakt olden dråpe selv, men tror jammen jeg skal teste den ut, hørtes ut som et sunt alternativ til saft og brus. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Tennene utsettes for syreangrep like mye om det er sukker i eller ikke, det har noe med pH-nivået i drikken å gjøre. Og siden det er slik at sure drikker får igang spyttproduksjonen i munnen og får oss til å føle oss forfrisket (av en eller annen grunn) så har veldig mange leskedrikker lav pH-verdi, som ikke er sunt for tennene. Søtningsstoffer er juryen fremdeles ute på, men det er sikkert lurt å unngå for store mengder. 6811837[/snapback] Tja. Det er ikke like ille med sukkerfri brus som brus med sukker. Grunnen er at sukker er dårlig for tennene i seg selv. Altså man får en ekstra effekt i tillegg til syreangrepet. Selvsagt er også sukkerfri brus dårlig for tennene, grunnet lav ph verdi, men som sagt ikke fullt så ille som brus med sukker. [edit] For øvrig gidder jeg ikke kjøpe dette vann med smak greiene. Egentlig et ganske billig markedsføringstriks for å selge ferdigutblandet saft uten farge til en høy pris. Da kan man like gjerne kjøre f.eks. pepsi max eller noe som er, etter min smak, mye bedre. Endret 10. oktober 2006 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det finnes da verre ting enn syreangrep på tennene når man drikker brus/saft etc. Tennene er min minste bekymring ihvertfall. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Vann med smak kalles saft... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå