Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteriet gikk tomt under kjøring

dash

Anbefalte innlegg

Drev å kjørte litt her om dagen, da plutselig under kjøringen merket jeg at vindus viskerne bynte å gå treigere, lysene ble svakere etc.. så vips, før jeg var kommet hjem var batteriet flatt.

Dagen fikk jeg rullet bilen i gang, å lot den gå 5-10minutter, uten at det fikk noe innvirkning på batteriet.

Noen som har peiling på om det er batteriet som er gåen eller om det kan være noe annet, dymano elns? Har desverre ikke tilgang på amperemeter, så kan ikke måle strømstyrke.

Bilen er en Mazda 626, men har ikke så mye peiling på fortiden til den, bortsett fra det siste halvåret.

Btw, det regnet en del under kjøringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru på tenningen uten å starte motoren, ladelyset i dashbordet skal da lyse. Lyset skal slukke når motoren går. Hvis dette ikke er tilfellet, så har du nok en feil et sted :) Høres mest ut som ladelyset ditt ikke virker, samtidig som børstene i dynamoen er slitt.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe lignende en gang på en langtur. Under kjøring oppdaget jeg at lysene lyste svakt. Jeg svingte inn på en bensinstasjon langs veien. Det lyste svakt i alle lys, og da jeg slukket motoren, var det ikke mulig å få startet den igjen. Batteriet var helt flatt. Det var bare å rulle bilen inn på bensinstasjonen - som viste seg å ikke bare selge pølser, men også være et bilverksted. Enden på historien: Det var dynamoen som var gåen, slik at jeg hadde brukt strøm fra batteriet de siste timene. Ny dynamo (dvs. de hadde en brukt som passet - dette var Volvo og det var i Sverige - på denne fantastiske bensinstasjonen, som altså ikke bare solgte pølser) og oppladet batteri, så var alt i orden igjen.

Kanskje ditt problem er det samme, bare at du stoppet før batteriet var helt flatt, slik at du klarte å starte igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...