Gå til innhold

Ny Spill-PC til rundt 15.000,- passer allt?

Anbefalte innlegg

FORSLAG TIL SYSTEMOPPSETT:

========================================

Hovedkort:

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

kr. 1995.00,-

Minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

kr. 2695.00,-

Strømforsyning:

Fortron Source Epsilon 600W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

kr. 849.00,-

Prossessor:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

kr. 2995.00,-

Operativsystem:

Microsoft Windows XP Home SP2 Programvare Norsk OEM

kr. 795.00,-

DVD-Spiller/Brenner:

Samsung DVD-brenner SH-W163A SATA Black OEM

kr. 395.00,-

Skjermkort:

Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail

kr. 3995.00,-

Harddisker:

Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM (x2)

kr. 1390.00,-

Kabinett:

Thermaltake Matrix VX Sort, Aluminium, Vindu, Kun 3,8 kg (Uten Strømforsyning)

kr. 749.00,-

Total Sum:

kr. 15858,-

========================================

Merk: Dette oppsettet er hos komplett.no. Jeg behøver nødvendigvis ikke kjøpe alle komponentene derifra.

Så, litt om meg og systemoppsettet ovenfor...

Vel, jeg hører til den gruppen med folk som foretrekker å kjøpe et fullverdig system ca. hvert tredje år til fordel for å oppgradere ofte. Det er min erfaring at hvis man kjøper et godt system så greier det fint å kjøre de fleste nye spill på tilnærmet full guffe i oppsettets levetid. Forøvrigt kan det sies om dette systemet at det er enda ubestemt om det blir aktuellt med Crossfire-oppsett. Det er også sansyneligt at det blir Vista nå den tid kommer. Jeg er heller ikke typen som kommer til å overklokke da jeg ikke ser verdien av dette relativ til dette oppsettet. Jeg burde vel ha strengt tatt å valgt noen andre komponenter i så henseende...?

Nå er det en god stund siden jeg skrudde sammen en pc og i mellomtiden har det jo skjedd ett og annet på pc fronten.

I dette tilfellet er jeg ikke helt sikker om alle komponentene passer eller om jeg har gjort noen helt gode valg. Ut i fra det jeg kan lese her på forumet så burde alle komponenten passe sammen men man kan jo aldrig helt vite.

Hovedkort, prosessor og harddisker ser ut til å være greie valg i.h.h.t den generelle konsensusen her på forumet men så var det jo de andre sakene da:

Strømforsyning:

Er Fortron Source et bra merke? Jeg har lest den nyeste testen av strømforsyninger her på hw.no samt tråden som fulgte med og der ser det ut som om Mist 500W og Seasonic S/M 12 er bedre valg... Burde jeg bytte? Er 600W overkill?

Minne:

Har jeg valgt rett minnetype? Jeg ser at busshastighet på E6600 er 1066Mhz og minnet er på 800Mhz men alikevel er det mange som annbefaler disse minnebrikkene på grunn av pris/ytelse... burde jeg forandre?

Operativsystem:

Er det noe vits i å velge noe annet en Home XP OEM til 795,- ? Burde jeg kjøpe XP PRO OEM i stedet? Jeg har XP PRO nå men vil jeg merke noe forskjell?

DVD Drev:

Er Samsung bra saker? Er det noe lurt å velge SATA drev? Er det noe jeg bør vite om SATA? Sist gang jeg skrudde ihop en pc, så var det IDE grensesnittet som gjaldt. (Youp, i'm an old geezer ...)

Skjermkort:

Jada, jeg vet godt at dette er i toppsjiktet når det kommer til skjermkort og at det koster mye. Grunnlaget mitt for og kjøpe dette er basert på min heller gode erfaring med R9800 PRO som jeg har nå. Dette var "top of the line" da jeg kjøpte det for tre år siden og jeg har vært overrasket hvor meget godt det har holdt siden den gang.

Jeg har ingen konkrete planer for og oppgradere til DX10 så snart det dukker opp ettersom det sikkert er nok av barnesykdommer og annet rusk i startfasen. Likså er det heller ikke mange DX10 spill på tegnebordet som kommer ut det neste året eller så. Likevel, er jeg helt tullerusk?

Kabinett:

Ikke verdens mest fancy kabinett nei, den eneste grunnen jeg valgte å sette dette på lista var den lave vekta ettersom jeg har flyttet 3 ganger på halvt år og ha måttet drasse med meg allt som heter utstyr. Burde jeg velge et annet kabinett?

Blir to 120MM vifter for lite? Kabinettet jeg har nå er et Antec P180 SOHO Server Tower utstyrt med 5 80MM vifter men jeg tror det veier rund 16 kilo alene...

Lydkort:

Jeg hadde planer om å invistere i et Creative X-FI Fatal1ty kort men jeg vil vente å se hvordan Razer's Barracuda AC-1 kommer til og bli. Razer lanserer jo mye nå i september og oktober...

Så, er jeg på bærtur eller har jeg greid og få noe riktig her? Jeg hadde faktisk planer om og kjøpe meg en XPS M1710 for og gjøre det enkelt men sitter igjen med inntrykket av at jeg får mye mer for pengene ved og innvistere i en selvbygget stasjonær... men jeg kan jo ta feil selvfølgelig, hva vet jeg... :dontgetit:

Endret av xm8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, da var sakene bestillt! :w00t: Så satser vi på at allt er gjort rett. :!:

Må nesten si at god-følelsen brer seg i kroppen akkurat nå, dette blir nok et mer en ett hakk opp fra Radeon 9800 Pro / P4 3.0Ghz ja... *glise*

Endret av xm8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...