magnemoe Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har et snodig problem med to IDE hardisker, de må stå i 5 1/4 plassene og det er for langt for en vanlig IDE kabel å nå frem. Jeg har to 90cm runde flatkabler med 80 ledere, men disse er ustablie, jeg må ha begge diskene på en kabel og det er ganske ofte at begge ikke finnes i bios. Jeg har imidlertid aldri hatt problemer med feil i overføringen når diskene kommer opp noe jeg ville regne med ville sje hvis det var råttene kabler. Ville det hjulpet med andre kabler? hvis jeg setter dem løst og bruker vanlig IDE kabel virker de fint. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Du har antagelig en del feil som du ikke ser, det blir bare endel tregere. Kanskje du kjører i PIO mode? Hvis du skal ha så lange kabler bør de ikke modifiseres (runde). Les denne, ganske informativ: Fancy IDE leads - The Terrible Truth Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Jeg har sett at det finnes (minst) to typer runde IDE-kabler. Den ene typen er vanlige flate kabler kutta opp og stappa inn i gummirør/tube og den andre er en kabel som i utgangspunktet er laget for å være en rund kabel. Sistnevnte tar hensyn til jord-lederne og har mye mindre signaltap og støy. Om det er godt nok til at 90cm-kabler vil virke uansett vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvem som selger disse kablene. Du kan prøve å redusere hastigheten på harddiskene i BIOS ved å sette en lavere DMA-mode. Men unngå PIO-mode. Edit: Jeg har selv hatt store problemer med 90cm runde IDE-kabler. Måtte bytte til 48cm-kabler og da forsvant problemene totalt. Endret 5. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Hei, takk for god info, kablene er twisted pair, men også gamle sikkert ikke beregnet på ata133 Tror jeg skal kjøpe ei ny kasse med flere hd plasser nede foran hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå